۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۵۱۱۹۸۷
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

عمل صالح فقط از جانب انسان مؤمن پذیرفته می شود

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: کافری که یک کار درست انجام می دهد، عمل او چون از یک کافر جریان پیدا کرده، عمل صالح محسوب نمی شود.
انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان غروب یکشنبه در ششمین جلسه از سلسله جلسات سخنرانی مذهبی که در محل حسینیه همدانی ها برگزار می شود، به بیان ادامه نکات خود در تفسیر روایتی از امام هشتم(ع) پرداخت که فرمودند «خدای متعال مُهر خوشبختی و نجات را به پیشانی کسی می زند که هم مؤمن واقعی است و هم اهل تقواست.»

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: به فرموده امام هشتم(ع)، سعادت با آراسته بودن به دو حقیقت ایمان و تقوا ظهور می کند که خداوند در سوره مبارکه ابراهیم در تبیین جایگاه متصفان به این دو صفت می فرماید «أما الذین سعدوا ففی الجنه.» فرقی نمی کند که این سعادت را مردان داشته باشند یا زنان و هرکس به اندازه گنجایش خود سعادتمند می شود.

وی افزود: تفاوت بدنی میان زن و مرد ارتباطی به بهشت و جهنم و نگاه خدا ندارد و هیچکس به واسطه جنسیت از امتیاز ویژه ای برخوردار نیست. خداوند در سوره نحل به این عدم تفاوت اشاره کرده و می فرماید «من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینّه حیاه طیبه و لنجزینّهم أجرهم بأحسن ما کانوا یعملون.» این چهارچوبی است که خداوند عالم قرار داده است.

عمل صالح فقط از جانب انسان مؤمن پذیرفته می شود

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان خاطرنشان کرد: عمل شایسته عملی است که به فرمان خدا، انبیا و ائمه طاهرین(ع) انجام گیرد و چنانچه جزو واجبات باشد، به نیت رضای الهی صورت پذیرد. بسیاری از اعمال ظاهر پسندیده ای دارند اما از نظر باطن وزنی ندارند. کسی که آگاه به قرآن باشد، ایرادی در رفتارش به وجود نخواهد آمد و اگر کسی با قرآن قانع نشود با هیچ چیز دیگری قانع نمی شود چرا که قرآن مجید حق است و کسی که حق را باور نکند چیز دیگری را باور نخواهد کرد. خداوند به پیامبر(ص) اجازه داده که افراد حق ناپذیر را به حال خود رها کند.

وی یادآور شد: کافری که یک کار درست انجام می دهد، عمل او چون از یک کافر جریان پیدا کرده، عمل صالح محسوب نمی شود. مشرکان مکه که بت پرست بودند و ربوبیت خداوند را قبول نداشتند و تسلیم قرآن و پیامبر(ص) نبودند، در صدد تعمیر مسجدالحرام برآمدند اما خداوند آیه ای نازل کرد و فرمود «ما کان للمشرکین أن یعمروا مساجد الله شاهدین علی أنفسهم بالکفر اولئک حبطت أعمالهم» یعنی زحمات چنین افرادی بر باد رفته است حتی اگر ظاهر عمل آن ها بسیار نیکو باشد. از همین رو ایمان شرط عمل صالح بیان شده است.

بروز فساد نتیجه ضعف انسان ها در ایمان و تقواست

این سخنران مذهبی تأکید کرد: عمل صالح قید دارد؛ یعنی عامل آن باید مؤمن باشد، سرمایه اش پاک باشد و نیت خالصانه داشته باشد. در روایات بسیاری ذکر شده که در روز قیامت خداوند به کسی که اعمالش را برای خوشایند دیگران انجام داده باشد، می گوید «اجر اعمالت را از کسانی بگیر که برای خوشایندشان کار کردی.»

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به نقش ایمان و تقوا در طهارت فرد، خانواده و جامعه گفت: اگر جای ایمان و تقوا در یک فرد، خانواده یا جامعه خالی بماند، فساد از آن فرد، خانواده و جامعه بروز خواهد کرد و در هیچ جای دنیا نیز نمی توان ادعا کرد تمام افراد به پاکی زندگی می کنند.

ایمان و تقوا بالاترین ارزش ها برای انسان هستند

وی با اشاره به این که قرآن کریم و معارف اهلبیت تنها سرچشمه سعادت برای مؤمنان هستند، خاطرنشان کرد: اگر انسان بخواهد در وادی عرفان وارد شود نیز باید به قرآن و عترت مراجعه کند. پیامبر خدا(ص) در روایتی فرمودند «اگر کسی 40 شبانه روز وجود خود را برای خدا خالص کند، چشمه های حکمت از قلب او بر زبانش جاری می شود.»

این سخنران مذهبی در پایان یادآور شد: ارزشی که خدا برای مؤمنان باتقوا قرار داده برای هیچ چیزی قائل نشده است. در پایان سوره مبارکه بیّنه، خداوند می فرماید «إن الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریه» یعنی کسی که مؤمن واقعی دارای عمل صالح است، از هر موجود زنده ای در این عالم برتر است. ما فقط ظاهری از مردم را می بینیم و بسیاری از اولیای خدا مانند گوهر معدن در میان مردم پنهان هستند./202/820/ب1

ارسال نظرات