راهکار جالب برای درمان افسردگیهای جسمانی/ درمان دردهای روحی با بندگی خداوند حاصل میشود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیتالله سید ابوالحسن مهدوی، عصر امروز در جلسه پرسمان که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، در پاسخ به سؤال یکی از حضار، گفت: امر به معروف و نهی از منکر تحت شرایطی بر عامل به منکر و تارک معروف هم واجب میشود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا کارهای خلاف قانون خلاف شرع است؟ افزود: طبق فتاوای مراجع تقلید اعمال خلاف قانون خلاف شرع هم محسوب میشوند.
آیتالله مهدوی ادامه داد: باید متذکر شوم قانونهایی که وضع میشوند در دو بخش کلی و جزئی تقسیم شده که گاهی قوانین جزئی بر قوانین کلی غلبه پیدا میکنند، مثلاً قانون کلی این است که پشت چراغ قرمز باید توقف کرد؛ ولی قانون جزئی میگوید اگر فرمان پلیس بر رد شدن از چراغ قرمز تعلق گرفت، راننده موظف است فرمان پلیس را اِعمال کند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا پند و اندرزی که از سوی عالم بدون عمل بیان میشود، انسان را متأثر میکند؟ اظهار کرد: طبق نظر مراجع تقلید اگر شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر حاصل شد، باید آمر به معروف و یا ناهی از منکر شویم حتی اگر خودمان عامل به منکر و یا تارک معروفی باشیم که در حال حاضر شاهد انجام آن از سوی دیگران هستیم.
آیتالله مهدوی ادامه داد: بر اساس آیه دوم سوره صف که میفرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لا تَفْعَلُونَ» و روایات متعددی از معصومین (ع)، از نظر اخلاقی بهتر است قبل از اینکه شخصی را امر به معروف یا نهی از منکر کنیم، خود ما در گذشته عامل به معروف و تارک منکر باشیم تا اثرگذاری کلام ما بیشتر شود.
مصرف تسهیلات بانکی در محل غیر خلاف شرع و قانون است
امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به این سؤال که در برابر تکدی گری برخی افرادی که به وضعیت مالی آنها علم نداریم، وظیفه ما چیست؟ اظهار کرد: بر استناد روایات و عمل معصومین (ع) اگر شخصی بهصورت جزئی از انسان طلب کمک مالی میکند وظیفه داریم در حدّ توان به او کمک کنیم و در این شرایط نیازی به تحقیق نیست؛ ولی اگر شخصی از انسان طلب کمک مالی در حدّ خاصی دارد دو حالت به وجود میآید؛ نخستین حالت این است که طلب او از حدّ توان ما خارج است که مطمئناً به سبب وجود عذر نمیتوان از آن شخص دستگیری کرد ولی گاهی توان مالی برای پرداخت پول به آن شخص طلب کننده را داریم که در این حالت عاقلانه نیست بدون تحقیق به شخص کمک کنیم.
وی ادامه داد: در شرایط مذکور اگر فرصت تحقیق وجود دارد باید سعی کنیم با تحقیق در مورد آن شخص از او دستگیری کنیم؛ اما اگر فرصت برای تحقیق کردن هم وجود ندارد باز هم معذوریم و نیازی نیست حاجت او را برآورده کنیم.
استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که آیا میتوان وام و تسهیلاتی که مخصوص خرید کالا دریافت کردهایم را برای امر دیگری خرج کنیم؟ تشریح کرد: این عمل بهصورت توأمان خلاف شرع و خلاف قانون است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا دین اسلام برای رفع افسردگیهای روحی و جسمی راهکاری دارد؟ گفت: برای رفع افسردگیهای جسمی یکی از راهکارهای بسیار مؤثر که وجود دارد زدن آب به صورت است، آب زدن به صورت باید هر 10 دقیقه یکبار انجام گیرد، همچنین آب زده شده به صورت را نباید خشک کنیم که این عمل سبب فرونشاندن خشم میشود و اثرات بسیار زیاد دیگری هم برای آن بیان کردهاند.
آیتالله مهدوی افزود: برای ایجاد نشاط روحی در یک کلام بهترین اقدام بندگی خداوند و رهایی از معصیت خداوند است و در این زمینه یکی از اعمالی که تأکید بسیاری روی آن شده خواندن نماز شب است که سبب نشاط انسان در طول روز خواهد شد.
خوشرفتاری متقابل ضامن وفاداری طرفین است
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که برای اینکه در دوستی با دیگران محبت عمیقی بینمان ایجاد شود که وفاداری ضمیمه آن باشد، چه راهکاری پیشنهاد میکنید؟ توضیح داد: عامل ایجاد محبت دو چیز است؛ نخستین چیز وجود کمال در شخص محبوب بوده و دومین مسأله اطلاع داشتن شخص از وجود این کمال در محبوب است.
وی خاطرنشان کرد: محبتهای عمیق که عموماً در سنین نوجوانی برای افراد ایجاد میشود مذمت شده است؛ چراکه سبب دلمشغولی افراد به یکدیگر میشود و بهترین چیزی که میتواند وفاداری دو شخص به یکدیگر را تضمین کند، خوشرفتاری طرفین است.
امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به این سؤال که وجود شفاعت اهل بیت (ع) مستقل از عمل انسان است یا وابسته به عمل انسان است؟ اظهار کرد: شفاعت اهل بیت (ع) مربوط بخشی از اعمال است که یا بهصورت ناقص انجام گرفته یا فرد مرتکب گناهی شده است.
آیتالله مهدوی گفت: شفاعت اهل بیت (ع) زمانی به انسان میرسد که حداقلها وجود داشته باشد، امام صادق (ع) در روایتی میفرماید: شفاعت ما اهل بیت (ع) در روز قیامت به سبک شمارنده نماز نخواهد رسید.
استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: نسبت به شفاعت اهل بیت (ع) باید حالت خوف و رجاء در فرد وجود داشته باشد، خوف از ارتکاب گناه و امید به رحمت خداوند دو چیزی است که در آیه شانزدهم سوره سجده که میفرماید «تَتَجَافَی جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ» به آن اشاره شده است./867/پ201/ب1