۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۵۱۲۳۸۴
آیت الله مصباح یزدی:

نوسانات تاریخ انقلاب نتیجه تفاوت انسان ها در آگاهی و انگیزه است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه نوسانات تاریخ انقلاب نتیجه تفاوت انسان ها در آگاهی و انگیزه است، گفت: شرط اول برای انسانی بودن یک حرکت این است که از روی آگاهی باشد و انسان از دنبال کردن آن حرکت انگیزه خاصی را مدنظر داشته باشد.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، شامگاه سه شنبه در آیین افتتاحیه بیست و دومین دوره طرح ولایت کشوری که با هدف آموزش مبانی اندیشه اسلامی توسط سازمان بسیج دانشجویی کشور در محل اردوگاه امام رضا(ع) برگزار می شود، به بیان تبیین علت فراز و فرودهای تاریخ انقاب اسلامی پرداخت.

مدیر مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: وقتی جریانات تاریخی و به خصوص تاریخ انقلاب را مشاهده می کنیم، نوسانات و پدیده هایی را می بینیم که گاهی برای توضیحش دچار مشکل می شویم؛ زیرا هم در اشخاص مؤثر در راه اندازی این حرکت، هم در گروه های مختلفی که در طی این مدت روی کار آمدند و خدماتی انجام دادند و هم در رفتار توده مردم نوساناتی وجود داشته است.

وی در تبیین علت فراز و نشیب های تاریخ انقلاب خاطرنشان کرد: صاحب نظران نظرات متفاوتی در تبیین این مسأله دارند. برخی آن را پدیده ای اتفاقی و غیر قابل پیش بینی دانسته اند و آن را اقتضای مسائل انسانی قلمداد می کنند؛ اما این که حوادث بدون علت باشند، محال است.

آیت الله مصباح یزدی افزود: شرط اول برای انسانی بودن یک حرکت این است که از روی آگاهی باشد و انسان از دنبال کردن آن حرکت انگیزه خاصی را مدنظر داشته باشد.

وی ادامه داد: کار انسانی از این دو عامل خالی نیست و چنانچه این کار اجتماعی باشد همین دو عامل در شکل پیچیده تری با یکدیگر ارتباط پیدا می کنند؛ به گونه ای که اگر نقصی در رفتار ما باشد، یا آگاهی ما ضعیف است و یا مشکلی در انگیزه ما وجود دارد.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری گفت: انبیا آمدند تا اولا آگاهی ما را تکمیل کنند، برای نمونه این که خداوند در قرآن می فرماید اعْلَمُواْ أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَكُمْ وَ تَكَاثُرٌ فِى الْأَمْوَ الِ وَالْأَوْلاَدِ كَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرّاً ثُمَّ یَكُونُ حُطَاما»، در این آیه واژه «اعلموا» به این معنا است که آگاهی شما پیش از بیان این آیه، نسبت به موضوع آیه کامل نبوده و یا نسبت به آن غافل بوده اید./۸۲۰/پ۲۰۲/ب۱

 

 

ارسال نظرات