۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۵۱۲۹۱۸
کدخدایی خبر داد؛

راه‌اندازی سامانه جامع شورای نگهبان/ موضوع رجل سیاسی در دستور کار

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع شورای نگهبان، گفت: مشروح مذاکرات تقنینی که سال‌ها بود به صورت کاغذی منتشر و در اختیار مردم قرار می‌گرفت اکنون در این سامانه منتشر می‌شود.
کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی، سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی پیش از ظهر امروز ۳۱ تیر در نشستی رسانه‌ای در محل شورای نگهبان، گفت: بررسی مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی در دستور کار شورای نگهبان قرار گرفته بود و بر اساس آن از یازده مصوبه واصله، ۹ مصوبه با عدم مغایرت در زمینه شرع و قانون اساسی مواجه شد و دو مورد نیز ایراداتی داشت که به مجلس برای بررسی بیشتر عودت داده شد.

وی ادامه داد: در یکسال آخر، شورای نگهبان مجموعه فعالیت‌های گسترده‌ای را داشته است که علاوه بر اقدامات جاری، نظارت بر برگزاری دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در رأس اقدامات این شورای نظارتی قرار داشت.

کدخدایی در بخش پرسش و پاسخ این نشست با اشاره به تخلفات انتخاباتی، بیان داشت: بررسی و پیگیری بخشی از تخلفات انتخاباتی که تأثیر مستقیم در نتیجه انتخابات دارند بر عهده شورای نگهبان است، اما مواردی نیز وجود دارند که قوه قضائیه به آنها رسیدگی می‌کند و گزارش آن تخلفات را نیز نهادهای مختلف ارائه می‌دهند.


سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا این شورا اظهار نظری درباره قرارداد نفتی «توتال» نداشته است، گفت: اظهار نظر شورای نگهبان درباره موافقت‌های بین‌المللی است که طرف‌های قرارداد دو دولت باشند، اما اگر قراردادی از نوع بهره‌برداری باشد به طوری که یک طرف دولت و طرف دیگر بخش خصوصی باشد، اظهار نظر نمی‌کند چرا که بنابر تصمیم شورای نگهبان چنین قراردادی به مجلس نمی‌رود.

وی ادامه داد: به غیر از قراردادهایی که دو طرف قرارداد دولت نباشند، الزامی برای ارسال به مجلس نیست مگر اینکه قوه مقننه از باب نظارت بر این قراردادها ورود کند که در این صورت شورای نگهبان بعد از رسیدگی در مجلس، نظر خود را اعلام خواهد کرد.

کدخدایی درباره ایراداتی که شورای نگهبان به موافقت‌نامه پاریس گرفته است، اظهار داشت: ایراد شورای نگهبان درباره این موافقتنامه به خاطر ضمیمه نشدن پیوست‌های مورد نظر بود، چرا که بدون مطالعه این پیوست‌ها اظهار نظر امکان‌پذیر نبود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: این شورا این موافقت‌نامه را برای تکمیل پیوست‌ها ارجاع داده بود و هنوز درباره مفاد موافقت‌نامه اظهار نظری نکرده است.

کدخدایی با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع شورای نگهبان، گفت: هفته گذشته در مراسم سالگرد شورای نگهبان پژوهشکده این شورا گزارشی از فعالیت‌های خود را ارائه کرد و در ادامه چند کتاب و سامانه جامع رونمایی شد.

وی ادامه داد: مشروح مذاکرات تقنینی سال‌ها بود که به صورت کاغذی منتشر و در اختیار مردم قرار می‌گرفت ولی اکنون در سامانه جامع منتشر می‌شود.

کدخدایی در پایان و در پاسخ به این پرسش که چه زمان بحث بررسی رجل سیاسی در دستور کار شورای نگهبان قرار خواهد گرفت، گفت: موضوع بررسی رجل سیاسی در آینده نزدیک مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا بر اساس آن در جریان نشست کمیته مشترک درباره تدوین لایحه جامع انتخابات، این موضوع نیز به طور کامل مورد ارزیابی قرار بگیرد./۸۵۶/
۲۰۱/ب2

ارسال نظرات