۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۵۱۴۰۹۶
رییس مجمع طلاب و فضلای اسفراین:

مسؤولان از نقش بقاع متبرکه در کاهش آسیب‌های اجتماعی غافل نشوند

رییس مجمع طلاب و فضلای اسفراین با گرامیداشت روز تکریم و بزرگداشت بقاع متبرکه، گفت: مسؤولان کشور از نقش بی‌بدیل امامزادگان و بقاع متبرکه در کاهش آسیب‌های اجتماعی غافل نشوند.
حجت الاسلام محمد خانی

حجت‌الاسلام محمد خانی، رییس مجمع طلاب و فضلای اسفراین و سرپرست هیأت امنای حرم مطهر امامزاده حمزه بن موسی(ع) اسفراین، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت پنجم ذی‌القعده، روز تکریم و بزرگداشت بقاع متبرکه، اظهار کرد: امامزادگان و بقاع متبرکه با توجه به اهمیت اعتقادی و فرهنگی که در بین مردم دارند نقش بسزایی در کاهش ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی دارند.

وی ادامه داد: ازاین‌رو انتظار می‌رود مسؤولان و متولیان کشور با درک این ظرفیت، از نقش بی‌بدیل امامزادگان و بقاع متبرکه در کاهش آسیب‌های اجتماعی غافل نشوند.

استاد حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه استفاده و برنامه‌ریزی از این جایگاه صرفاً نباید در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه باشد، افزود: با توجه به جایگاه این مراکز دینی و ارادت و اعتقاد عمیق قلبی مردم به این اماکن، باید همه نهادها و مراکز فعال اجتماعی و فرهنگی از این ظرفیت استفاده کرده و در برنامه‌های خود در راستای کاهش آلام و آسیب‌های اجتماعی از این مراکز بهره ببرند.

حجت‌الاسلام خانی گفت: نظر به همین جایگاه و اهمیت بقاع متبرکه است که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند باید امامزادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تبدیل شوند؛ چراکه سایر مکان‌های دینی چنین نقشی در بین همه مردم ندارند.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون نهادهای مختلفی متولی برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی هستند؛ اما این دستگاه‌ها و نهادها استفاده مطلوبی از جایگاه امامزاده‌ها و بقاع متبرکه در برنامه‌های اجرایی خود نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام خانی افزود: باید متولیان فرهنگی از فعالیت‌های جزیره‌ای پرهیز کرده و با برنامه‌ریزی‌های متمرکز و دقیق و اجماع اجرای آنها در بقاع متبرکه، مانع پیشرفت آسیب‌های اجتماعی شوند.

سرپرست هیأت امنای حرم مطهر امامزاده حمزه بن موسی(ع) اسفراین اضافه کرد: به جز نقش معنوی و مذهبی امامزادگان، تاریخی و میراثی بودن آنها و نیز قرار رفتن غالب بقاع متبرکه و امامزادگان در محل‌های تفریحی و گردشگری از دیگر ظرفیت‌های بقاع متبرکه است که باید از آنها نهایت استفاده صورت گیرد.

وی به یکی دیگر از اشکالات رایج در فعالیت‌های فرهنگی سازمان‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: تکراری بودن برنامه‌ها، بی‌روح بودن و نبود شور و نشاط کافی در غالب برنامه‌ها، تمرکز بر مخاطبان خاص و غافل شدن از جمعیت خاکستری جوانان در سایه عدم توجه به نیازها و احساسات آنها از دیگر آسیب‌های جدی نهادها و سازمان‌های فرهنگی است.

حجت‌الاسلام خانی اظهار کرد: اگر متولیان فرهنگی با بررسی و رصد آسیب‌های اجتماعی و تمرکز بر تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزهای فرهنگی، با همدیگر اجماع کرده و از ظرفیت‌های مردمی و مذهبی و نیروهای جوان استفاده کنند بدون شک شاهد کاهش چشمگیر مشکلات فرهنگی خواهیم بود./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات