۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۵۱۵۱۸۴
حجت الاسلام رفیعی:

سرودن اشعاری در دفاع از مظلومان، جهاد در راه خداوند است

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که خداوند متعال از شعرایی که در دفاع از مردمان مظلومان ابیاتی می سرایند مدح کرده گفت: آنان به واقع با ذکر اشعار و ابیات در وصف ثنای الهی و دفع از مظلومان جهاد در راه خداوند می کنند.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه، امشب در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با اشاره به خصوصیت شاعران مذموم و منفی گفت: شعرایی که منکر خدوند بوده و اشعار شهوانی می گویند، تعهد و پشتوانه اعتقادی ندارند و اهل عمل نیستند یا به شاعری به عنوان کسب درآمد نگاه می کنند از دسته شاعران، مذوم، منفی و گمراهند که اهل عمل و پایبندی به دین نیستند.

وی با بیان این که شاعران مومن و ممدوح همچون دعبل خزاعی اهل ایمان و عمل صالح اند و در اشعار خود ذکر و ثنای الهی را می گویند، تصریح کرد: این شعرا همواره به ذکر و یاد خداوند متعهد هستند و در اشعار خود از مظلومان دفاع می کنند.

حجت الاسلام رفیعی با بیان این که مقام معظم رهبری به شعرا فرمودند امروز شعر در دفاع از مظلومان بحرین، یمن و فلسطین ارزش دارد و این شاعر مومن است که دفاع از مظلوم می کند، بیان کرد: خداوند متعال از این شعرا مدح کرده چراکه آنان به واقع با ذکر اشعار و ابیات در وصف ثنای الهی و دفع از مظلومان جهاد در راه خداوند می کنند.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که مومنان باید در وهله اول جهاد در راه مبارزه با نفس و پرهیز از هرگونه شهوترانی و معصیت، در وهله دوم جهاد با شمشیر در جبهه ها و در وهله سوم جهاد با زبان و شعر داشته باشند، خاطر نشان کرد: شعر را تعطیل نکنید چراکه حکمتی در آن است و گاهی حتی موجب تحول، نشاط روحی و مبارزه با ظلم و ستم می شود.

وی با اشاره به کتاب الغدیر علامه امینی در ذکر اسامی شعرای متعهد اظهار کرد: برخی شعرای ارزشی متعهد همچون کمیت بن زید اسدی حضور امامانی همچون امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را درک کرده که هزاران شعر دارد و وقتی خدمت امام صادق(ع) می گوید می خواهم شعر بخوانم ایشان اشک می ریزند و می گویند خداوند گناهان گذشته و آینده ات را بیامرزد.

حجت الاسلام رفیعی با بیان این که چنین شاعری علی رغم پرداخت پول و اموالی از سوی اهل بیت هیچیک را نمی پذیرد و تنها پیراهن این سه امام را طلب می کند، گفت: شاعران نباید شعر و مقام والای اهل بیت را با پول معامله کنند و دعبل خزاعی یا کمیت چنین شاعران متعهدی بودند که تنها طلب دعای خیر از ائمه اطهار را داشتند.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که شاعرانی که در مسیر دفاع از اهل بیت شعر گفتند، مورد محبت و تایید ائمه اطهار هستند، تصریح کرد: امام کاظم(ع) برای وی دعا می کنند تا شهید شود و سرانجام در سن 98 سالگی شهید شد.

وی با بیان این که دعبل خزاعی در اشعار خود خیر الناس را امام رضا(ع) و شر الناس را هارون الرشید می داند، خاطر نشان کرد: شعرای متعهد اینگونه وصف اهل بیت را می گفتند و در این میان در قرن پنجم یعنی قریب نهصد سال پیش سنایی نخستین شعر فارسی را در سلسله اشعار خود برای علی بن موسی الرضا(ع) می سراید./864/پ202/ب1

ارسال نظرات