۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۵۱۵۴۱۳
عصر امروز انجام شد؛

دیدار مدیرعامل و مسؤولان خبرگزاری رسا با ‌آیت الله سند بحرانی

مدیر عامل خبرگزاری رسا به همراه جمعی از مسؤولان این خبرگزاری حوزوی، با آیت الله محمد سند بحرانی استاد برجسته حوزه علمیه نجف اشرف دیدار و گفت و گو کردند.
دیدار مدیر عامل خبرگزاری رسا با آیت الله محمد سند دیدار مدیر عامل خبرگزاری رسا با آیت الله محمد سند دیدار مدیر عامل خبرگزاری رسا با آیت الله محمد سند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا به همراه جمعی از مسؤولان این خبرگزاری حوزوی، عصر امروز با آیت الله محمد سند بحرانی استاد برجسته حوزه علمیه نجف اشرف دیدار و در گفت و گو کردند.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام محققی با ارائه گزارشی از فعالیت های گوناگون مؤسسه رسا گفت: فعالیت این مؤسسه 13 سال پیش آغاز شده است و دوستان و همکاران این مجموعه طلاب  اهل فضل و آشنای به مقوله خبر و رسانه هستند و بحمدالله موفقیت های خوبی هم کسب شده است.

وی افزود: چشم انداز 10 ساله مؤسسه رسا تنظیم شده است که در این چشم انداز در 10 سال آینده، رسا به عنوان قطب رسانه ای حوزه های علمیه تشیع شناخته خواهد شد.

مدیر عامل خبرگزاری رسا، توجه به مسائل و مباحث روز را از مهم ترین دغدغه ها و الویت های این موسسه برشمرد و گفت: یکی از نیازهای امروز جامعه بحث فقه حکومتی است؛ از این رو این موضوع در اولویت کاری موسسه رسا قرار گرفت و به همین منظور پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی با نام وسائل راه اندازی شده است که توانسته در میان جامعه علمی حوزوی جایگاه خوبی را پیدا کند.

وی با اشاره به برنامه های مؤسسه رسا در راستای پاسخگویی به نیازهای فقهی جامعه  اظهار داشت: امروز شورای نگهبان سعی در راهگشایی و ارائه حداقل ها در مباحث علمی و حوزوی را دارد اما این مطالبه همواره بدون پاسخ مانده است؛‌در حالی که مدار امور اجرایی کشور بر مبنای فقه تنظیم می شود، به همین دلیل بحث گفتمان سازی در فقه حکومتی از 3 سال پیش در مؤسسه رسا در پایگاه اینترنتی فقه حکومتی(وسائل) پیگیری می شود.

همچنین علیرضا استادیان سردبیر خبرگزاری رسا با اشاره به برنامه های خبرگزاری رسا ابراز داشت: خبرگزاری رسا از 82 تشکیل شده و به منظور انعکاس و پیگیری اخبار حوزه های علمیه و نصایح رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید فعالیت های خود را دنبال کرده است.

وی ادامه داد: سال 82 موضوع خبر در حوزه های علمیه آن چنان مطرح نبود و به رسمیت شناخته نمی شد اما خوشبختانه با تلاش های انجام شده بسیاری از اخبار مراجع معظم تقلید توسط خبرگزاری رسا مخابره و به سطح جامعه منتقل می شود.

سردبیر خبرگزاری رسا، پیگیری دغدغه های رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید در  مسائل علمی و اجتماعی را از برنامه های این رسانه حوزوی دانست و خاطرنشان کرد: هم اینک خبرگزاری رسا این مطالبات را به صورت جدی در قالب زبان های فارسی، عربی، اردو و انگلیسی دنبال می کند.

وی به تشریح بخش های مختلف خبرگزاری رسا پرداخت و اضافه کرد: خبرگزاری رسا مجموعه ای حوزوی به شمار می رود و بیشتر همکاران ما در این رسانه حوزوی از تحصیلات علمی بالای در حوزه برخوردار می باشند و جزو فضلای حوزوی شناخته می شوند و با مباحث رسانه و خبر نیز شناخت خوبی دارند؛ در بخش حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا به صورت خاص تر به مسائل حوزه های علمیه در زمینه آموزش، پژوهش، تبلیغ و تهذیب فعالیت می شود و اموری که در حوزه های علمیه می گذرد از این طریق انعکاس داده می شود.

استادیان با اشاره به تعامل خبرگزاری رسا با اساتید، صاحب نظران و علمای برجسته حوزه گفت: درباره مسائل روز، مسائل حوزه همانند کتب درسی، تحول در حوزه، اصلاح ساختار نظام آموزشی حوزه، پرداختن حوزه های علمیه به مسائل پژوهشی و بحث های اخلاق و تهذیب که طلاب به آن نیاز دارند تعامل صورت می گیرد و نظرات این بزرگواران در قالب متن، صوت و فیلم در خبرگزاری رسا منتشر می شود.

وی افزود: خوشبختانه خبرگزاری رسا به عنوان یک خبرگزاری موفق در کشور شناخته شده است، این خبرگزاری رویکردی تخصصی دارد به برنامه های ادامه می دهد، در این راستا از نظرات اساتید و بزرگان حوزه نیز حتما استفاده می شود.

سردبیر خبرگزاری رسا در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ضرورت تعاملات بیشتر حوزه علمیه قم و حوزه علمیه نجف اشرف، تقویت ارتباط این دو حوزه اصیل شیعی را بسیار مهم ارزیابی کرد.

در ادامه مهدی زارع ، معاون ارتباطات و توسعه علمی خبرگزاری رسا، از کتاب های فقه خبر، فقه رسانه، حلقه اسارت با موضوع عرفان حلقه و روحانیت و جریان شناسی به عنوان بخشی از محصولات مؤسسه رسا نام برد.

وی از انجام برنامه های جریان شناسی و جامعه شناسی در حوزه نجف و کربلا خبر داد و افزود: مدارس نجف و کربلا در حال شناسایی هستند تا بتوانیم مسائل را به خوبی منتقل کنیم؛ رویکرد بیشتر در جریان شناسی در حوزه های علمیه است.

همچنین روح الله عباسپور، معاون بین الملل خبرگزاری رسا با اشاره به برنامه های این معاونت اظهار داشت: در بخش بین الملل چند سایت به زبان های عربی، اردو و انگلیسی فعال هستند که غالبا اخبار علما، حوزه های علمیه و همچنین خبرهای دینی منتشر می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر اخبار عراق، عربستان، بحرین، کویت، لبنان، سوریه، هند، پاکستان و مراکز اسلامی اروپا و آمریکا پوشش خبری داده می شود، همچنین موضوعات به روز در مصاحبه با علمای کشورها مورد بررسی قرار می گیرد و اخبار علمای شیعه و اهل سنتی که قائل به وحدت هستند برجسته کرده و پوشش خبری می دهیم.

معاون بین الملل خبرگزاری رسا ابراز داشت: در تلاش هستیم که شبکه ای ارتباطی به وسیله رسانه بین علما ایجاد شود، به عنوان مثال اگر در نجف موضوعی فقهی، اجتماعی و سیاسی مورد بحث قرار گرفت آن مسأله را به ایران منتقل کنیم و علمای کشور هم متوجه باشند، اخیرا شیخ الازهر نسبت به مسأله ازدواج موقت هجمه کرد و به وسیله همین ارتباط رسانه ای دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی با استفاده از منابع اهل سنت به صورت محترمانه پاسخ داده بودند.

در ادامه این برنامه آیت الله شیخ محمد سند استاد برجسته حوزه علمیه نجف اشرف با ابراز خرسندی از فعالیت های خبرگزاری رسا در سطح داخلی و بین المللی، خواستار ارتباط خبرگزاری حوزوی رسا با مراکز کشور عراق به ویژه نجف اشرف شد.

وی افزود: باید با مراکز دینی و حوزوی  نجف ارتباطات خوبی برقرار شود تا شاهد اجرای برنامه های خوبی باشیم، این ارتباطات پویا و فعال در بحث شناساندن شیعه به جهان بسیار اثر دارد، رسانه شما باید مراکز نجف ارتباط خوب و قوی داشته باشد.

آیت الله سند بحرانی ارتباطات زنده برای موضوعات حساس و خبرهای را بسیار مهم دانست و ارتباط بیشتر و بهتر حوزه علمیه قم و نجف اشرف را ضروری عنوان کرد.

وی با تأکید بر این که بازو و اهرم خود را در خارج از کشور تقویت کنید، خاطرنشان کردوهابی ها هنگامی که صدام در عراق ساقط شد شهرکی در عراق بدون مجوز ساختند که شامل چاپخانه، تالار، مدرسه، کتابخانه و بخش های دیگر می شود، بعد از چند سال شهرک دیگری در بغداد به وجود آوردند و فعالیت بسیاری می کنند.

استاد برجسته حوزه نجف اشرف با بیان این که شیعیان برای حضور و کارکردن در کشورها به ویژه کشورهای اسلامی نباید واهمه داشته باشند، گفت: البته کار باید با آشنایی با فضا باشد و بستر کار شناخته شود، زمینه بسیاری در نجف، کربلا، کاظمین و شهرهای دیگر عراق برای کار کردن وجود دارد و نباید عقب نشینی کرد

وی خطاب به مسؤولان مؤسسه و خبرگزاری رسا گفت: باید با ارتباطات با دفاتر مراجع و علما در عراق و همچنین مراکز حوزوی و دینی کارها را پیش برد و عقب نشینی اشتباه است، حیف است که فعالیت های رسانه ای رسا تنها در داخل ایران باشد بلکه باید در بیرون از ایران نیز حضور مؤثر داشته باشید./1323/ ۲۰۱/ص

 

ارسال نظرات