۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۵۱۵۴۷۹
مدیر مرکز تخصصی کلام حوزه علمیه قزوین:

حرم اهل بیت قطب مبارزه با ناتوی فرهنگی غرب است

مدیر مرکز تخصصی کلام حوزه علمیه قزوین گفت: می‌توان از وجود حرم رضوی و حضرت معصومه(س) که خاستگاه معنوی هستند با توجه به ظرفیتی که دارند به عنوان قطب معنوی و فرهنگی در مواجهه با ناتوی فرهنگی غرب به بهترین شکل بهره برد.
حجت الاسلام محمد محبی

حجت الاسلام محمد محبی، مدیر مرکز تخصصی کلام حوزه علمیه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به نقش حضور حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) و امامزادگان در ترویج معنویت گفت: نقش خاندان پیامبر(ص) و جایگاه معنوی این بزرگان دینی با توجه به علم الهی و لدنی آنان بوده و حضورشان در هر جامعه‌ای منشا خیر و برکات فراوانی خواهد بود که انقلاب اسلامی در عصر ما و پخش علوم اسلامی از قم به سایر نقاط جهان از جمله آثار حضور آنان بوده است.

وی ادامه داد: وجود حضرت معصومه(س) در قم سبب شد علمای دین در آنجا جمع شده، حوزه علمیه قم شکل گرفته و طلاب و عالمان دینی در آنجا تربیت شوند، همچنین قم یکی از محلهای خیزش در برابر استکبار جهانی بود و نقش بزرگی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت.

حجت الاسلام محبی درباره جایگاه معنوی قم و مشهد ابراز داشت: در حال حاضر قم و مشهد از جمله مراکز و قطبهای ارتزاق قدرت معنوی در ایران هستند و بسیاری از افراد هنگامی که احساس می‌کنند رنگ دنیوی وجودشان را فراگرفته با حضور در این مراکز قلبشان را صیقل داده و از برکات معنوی آیشان بهره می‌برند و با پیداکردن قدرت معنوی در کارهای زندگی بهتر عمل می‌کنند.

وی با بیان امکان بهره برداری از ظرفیت های حرم رضوی و حضرت معصومه(س) در مقابله با تهاجم فرهنگی غرب اظهار داشت: ما می‌توانیم از وجود حرم رضوی و حضرت معصومه(س) که خاستگاه معنوی است با توجه به ظرفیتی که دارند به عنوان قطب معنوی و فرهنگی در مواجهه با ناتوی فرهنگی غرب به بهترین شکل بهره ببریم که البته برخی تاحدودی مقدماتی را فراهم کرده و در مقابل این هجمه‌های دشمن اسلام فعالیتهایی انجالم داده‌اند.

مدیر مرکز تخصصی کلام حوزه علمیه قزوین در ادامه افزود: برنامه‌های موجود اثر گذار است با این حال لازم است نگاه عمیق‌تری نسبت به فرهنگ رضوی و معصومی صورت گیرد؛ به ویژه برای بانوان و خانواده‎ها که مورد توجه ویژه دشمن بوده و آنان قصد تضعیف فرهنگ خانواده را دارند، در این راستا می‌توان از نظر توسل و سیره آن دو را بعنوان دو قطب علمی و فرهنگی تنظیم کنیم.

وی درباره امکان بهره برداری مسؤولان فرهنگی از ظرفیتهای حرم رضوی و حضرت معصومه(س) ابراز داشت: وزارت ارشاد می‌تواند از فرصت وجود این دو حرم استفاده کند، اما آن طور که باید شاید از این ظرفیت بهره نمی‌برد، در کل باتوجه به آرمان و پتانسیل این دو مکان مقدس برای بهره بردن از تمام ظرفیتها فاصله وجود دارد.

حجت الاسلام محبی با بیان راه رسیدن به استحکام و ثبات فرهنگی و معنوی در جامعه ایرانی خاطر نشان کرد: تعمیق باورهای دینی به اقتضای زمان از جمله راه‌های رسیدن به ثبات فرهنگی است؛ به این معنا که لازم است ما بازنگری مجددی درمورد باورهای دینی باتوجه به سوالات و شبهات جدید داشته باشیم.    

وی ادامه داد: تقویت بعد اخلاقی جامعه که ضعف زیادی در آن داریم، تقویت سبک زندگی مردم براساس آموزه‌های دینی و الگوهای ارزشمندی که در دین وجود دارد و بهره بردن از سیره و سنت اهل بیت(ع) برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی پیشرفته و تاثیرگذار مفید است و ما می‌توانیم با این نگاه در روند اصلاح جامعه تلاش کنیم تا این موارد در بین مردم رواج پیدا کند.

این کارشناس دینی در پایان با تاکید بر لزوم تعمیق باورهای دینی گفت: مردم باید توجه داشته باشند که لازم است مطالعات دینی خود را تعمیق دهند، به ویژه مراکز آموزشی باید به این نکته توجه کنند؛ زیرا ما در انتقال آموزه‌های دینی بویژه به نسل جوان ضعیف عمل کرده‌ایم و باید اقدامات جدی‌تری در این زمینه صورت گیرد./955/ت302/ب1

ارسال نظرات