۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۵۱۵۷۶۴
مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی:

تقوا بر هر پست و مقامی شرافت دارد

حجت‌الاسلام و المسلمین قوامی با اشاره به فضایل امام رضا(ع)، گفت: ایشان همواره مردم را به رعایت تقوا سفارش می‌کردند و می‌فرموند؛ تقوا بر هر پست و مقامی شرافت دارد و اگر انسانی در روی زمین بر دیگران برتری دارد نه خاطر پست و مقام،‌ بلکه به سبب اطاعت از پروردگارش به این مقام رسیده است.
قوامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی امام جمعه پردیسان قم، شامگاه چهارشنبه در درس اخلاقی که با عنوان «اخلاق در مدینه فاضله» در مسجد فاطمه زهرا(س) پردیسان قم برگزار شد، با اشاره به انتشار فیلمی که یک نوزاد عبارت لا اله الا الله را تکرار می‌کرد، اظهار داشت: زمانی که یک نوزاد چنین عبارتی را بر زبان می‌آورد همه شگفت‌زده می‌شوند اما نمی‌گویند دروغ است ولی چرا هنگامی که بیان می‌شود حضرت امام رضا(ع) در دوران نوزادی چنین عبارتی را بر زبان آورده است، برخی آن را انکار می‌کنند؟!

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با بیان این که مشاهده چنین وقایعی دور از انتظار نیست، ابراز داشت: یک مادر اگر به هنگام بارداری با لقمه حلال، نگاه حلال، آرزو‌های کم، رفتار خوب و اخلاق عفیف به جنین خود رسیدگی کنند،‌ می‌تواند چنین نوزادی به دنیا آورد چرا که از کوزه همان برون تراود که در او است.

وی با تأکید بر این که باید بکوشیم تا رفتاری همچون مامان معصوم(ع) داشته باشیم، تصریح کرد: نباید اعمال و کردارمان متفاوت با امامان باشد؛ آنها مانند نوری هستند که در مسیری تاریک ما را راهنمایی کرده و راه صحیح را بر ما آشکار می‌سازند.

امام جمعه پردیسان با اشاره به این که عده‌ای کاسه داغ‌تر از آش می‌شوند، عنوان کرد: باید در رفتار با امامان خود مراعات کنیم که در برابر او چه رفتاری انجام می‌دهیم و از او چه می‌خواهیم.

مرد با غیرت و عزتش مرد است

وی با بیان این که برخی به مقامشان عزت می‌دهند اما عده‌ای از مقامشان عزت می‌گیرند، گفت: حضرت امام رضا(ع) در برابر مأمون به مقامش عزت می‌دهد و می‌گوید؛ من عزیز و بزرگ بودم. در خیابان‌‌ها که راه می‌رفتم هیچ کسی مانند من راه نمی‌رفت، هر کسی نزد من می‌آمد حاجتش را برطرف می‌کردم.

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی با بیان داستانی از کمک مالی امام رضا(ع) بر یک شخص افزود: روزی نیازمندی به نزد امام رضا(ع) آمد و گفت؛ من در شهرم پولدارم و سرمایه بسیاری دارم اما در این شهر گرفتارم، لطفا مقداری پول به من بدهید و من به محض آن که به شهرم رسیدم از طرف شما صدقه می‌دهم. امام رضا(ع) نیز از پشت در به او پول دادند و گفتند برو و نیاز به پرداخت صدقه از طرف من نیست.

وی ادامه داد: آن شخص از علت ماندن امام(ع) در پشت در سؤال کرد که حضرت فرمودند؛ گرفتن پول خجالت دارد و من با این کار می‌خواهم خجالت نکشی چرا که مرد با غیرت و عزتش مرد است.

تا می توانید کسی را دست خالی برنگردانید

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با تأکید بر این که تا می توانید کسی را دست خالی برنگردانید، اظهار داشت: گدایی و طلب پول انسان را کوچک می‌کند، بنابراین سعی کنید قبل از آن که فقیری از شما پولی طلب کند، خود پیش‌قدم شده و او را یاری کنید.

وی با قرائت آیه «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ إِنَّهُمْ کانُوا قَوْماً فاسِقينَ» ابراز داشت: عده‌ای با بی‌احترامی و تحقیر کردن می‌خواهند کارگران و خدمتکارانشان او را احترام کرده و از او اطاعت کنند در حالی که بر اساس آیه ۵۴ سوره زخرف چنین رفتاری از خصوصیات فرعونیان است.

امام جمعه پردیسان در ادامه گفت: فرعون با سخنان خود قومش را تحقیر و کوچک می‌کرد تا از او اطاعت کنند در حالی روش دیگر و بهتری نیز وجود دارد. برای اطاعت پذیر بودن یک مرد باید به جای تحقیر او را احترام کنیم.

وی با گلایه از مدیرانی که غذای خود را داخل اتاق خود می‌خورند، عنوان کرد: از خصوصیات حضرت امام رضا(ع) این بود که به محض آن که سفره غذا به میان می‌آمد همه افراد خانه از دربان تا مهم‌ترین شغل‌ها را بر سر سفره خود می‌نشاند. بنابراین بهتر است مدیران نیز به جای بردن غذا به داخل اتاق‌های خود، آن را در کنار کارگران خود صرف کنند.

 مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی در ادامه به دیگر فضایل اخلاقی امام رضا(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان همواره مردم را به رعایت تقوا سفارش می‌کردند و می‌فرموند؛ تقوا بر هر پست و مقامی شرافت دارد و اگر انسانی در روی زمین بر دیگران برتری دارد نه خاطر پست و مقام،‌ بلکه به سبب اطاعت از پروردگارش به این مقام رسیده است./878/ ۲۰۱/ص

ارسال نظرات