۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰
کد خبر: ۵۱۶۰۸۰
حداد عادل مطرح کرد؛

برگزاری دو هزار جلسه برای تحول علوم انسانی/ اثری از مذهب در غرب نیست

رییس شورای تحول علوم انسانی با تبیین چالش های اساسی بر سر راه شورای تحول علوم انسانی از دانشجویان خواست راه اسلامی سازی علوم انسانی را با جدیت دنبال کنند
سخنرانی دکتر حدادعادل در افتتاحیه طرح گفتمان نخبگان علوم اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامعلی حداد عادل در مراسم افتتاحیه سومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی که عصر روز جمعه با حضور حجج اسلام نجف لک زائی و حمید پارسانیا و همچنین 390 تن از نخبگان علوم انسانی در مرکز بین المللی همایش های غدیر برگزار شد، با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب مسأله تمدن سازی اسلامی را در چند سال اخیر مطرح کرده اند، گفت: مهمترین هدفی که ایشان برای حرکت ما در جریان انقلاب اسلام تعیین کردند، حرکت انقلاب به سمت تمدن اسلامی است.

عضو شورای تحول علوم انسانی با اشاره به این که امروزه در جهان چیزی به نام تمدن اسلامی وجود ندارد، اظهار داشت: اینکه امروز در سازمان ملل و مراکز تاثیرگذار در جهان نقشی نداریم به این معناست که در واقع تمدن اسلامی وجود ندارد؛ زیرا مسلمانان و کشورهای اسلامی در دنیای امروز تاثیرگذار نیستند و نمی توانند حرف خود را به کرسی بنشانند.

وی با اشاره به جریان فروپاشی یوگوسلاوی عنوان کرد: جهان اسلام در زمان قتل عام مردم در بوسنی هیچ کاری برای آنها نکرد، چراکه تمدن اسلامی که استقلال و قدرت اثرگذاری داشته باشد، وجود ندارد؛ امروز نیز در سازمان ملل چنین قدرتی از مسلمانان شاهد نیستیم.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این که نفت و منابع انرژی از آن جهان اسلام است، ابراز داشت: با اینکه نفت در دست جهان اسلام است، اما قدرت قیمت گذاری روی آن را ندارد؛ یک قرن است که اثری از تمدن اسلامی مشهود نیست و انقلاب اسلامی تنها استثنای این قضیه است.

حداد عادل خاطرنشان کرد: غرب با تجزیه عثمانی، پرونده اسلام را به عنوان یک قدرت سیاسی، برای همیشه بست؛ حال با این وجود رهبر انقلاب بیان می کنند که باید با تمام وجود به سمت تمدن اسلامی حرکت کنیم که البته این مساله کار یک روز یا دو روز نیست؛ بلکه چندین نسل مؤمن، بصیر، مصمم و مجاهد را به شکل مستمر نیازمند است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که تمدن اسلامی با علوم انسانی غربی مطابق نیست، بیان کرد: نمی توان تمدن اسلامی را داشته باشیم و بخواهیم جامعه و مسائل انسانی و فرهنگ خود را بر اساس علوم انسانی غربی بنا کنیم، چون رهبر معظم انقلاب فرمودند نگاه ما به انسان با غربیان متفاوت است.

وی با بیان این که بعد از رنسانس، اثری از مذهب در غرب مشاهده نمی شود، گفت: این مذهب رایج مذهبی است که جای آن تنها در کلیساست و با مسائل سیاسی و اجتماعی کاری ندارد و مذهبی است که مظهر آن پاپ است که دارای عظمت ظاهری و بدون کارکرد بیرونی است؛ غربیان مذهب را همانند یک پرنده در قفس طلایی محبوس کردند ولی اجازه پرواز را به این پرونده در محیط بیرونی نمیدهند.

حداد عادل اضافه کرد: اگر انسانی که در قرآن و روایات تبیین شده با انسان غربی متفاوت است، به یقین این تفاوتها در همه شئون جاری می شود و علومی که بر اساس این انسان در غرب شکل گرفته است در کشور ما و کشورهای دیگر نیز به عنوان یک علم تثبیت شده رایج شد.

عضو شورای تحول علوم انسانی با اشاره به اینکه سخن بر سر این است که اگر قرار است چیزی از غرب اخذ یا رد کنیم باید از روی آگاهی باشد، اظهار داشت: اوایل انقلاب، با انقلاب فرهنگی، جوانه های این فکر آغاز شد؛ ولی انقلاب فرهنگی در شرایطی بود که امکان صحبت از تحول علوم انسانی وجود نداشت؛ چندی بعد، دانشگاه باز شد، اما باز هم امکان پیگیری مسأله تحول علوم انسانی وجود داشت.

وی اضافه کرد: در سال 88، رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی خود با اساتید دانشگاه، بر مسأله علوم انسانی تأکید کردند و شورای عالی انقلاب فرهنگی سرعت بیشتری به کار خود داد و چند ماه پیش اساسنامه ای در دستور کار قرار گرفت که شورای تحول علوم انسانی تشکیل شد و اولین جلسه آن در دی ماه سال 88 برگزار شد؛ این شورا تاکنون 143 جلسه تشکیل داده است و هر دو هفته یک بار جلساتی تشکیل می شود و حدود 20 نفر از اعضای حقیقی و حقوقی عضو از جمله حوزه، عضو این شورا هستند.

حداد عادل عنوان کرد: در این شورا فعالیت هایی انجام شده است که شامل اولویت بخشی به 15 رشته از رشتههای علوم انسانی بود که شامل علوم سیاسی، حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی، اقتصاد، فرهنگ و ارتباطات، تاریخ، فلسفه، کلام جدید، زبانهای خارجی، مطالعات زنان، هنر، معماری، مدیریت وغیره است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی یادآور شد: در این شورا تصمیم گرفته شد که اسلامی سازی این علوم را از سوی اساتید آن رشته ها انجام شود و کارگروه هایی در این زمینه تشکیل شد و در حال حاضر 250 نفر عضو این شوراها هستند؛ حدود 400 نفر از اساتید دانشگاه با این مجموعه که شامل کارگاه های فرعی است ارتباط دارند؛ حدود 2 هزار جلسه در این ارتباط تشکیل شده است.

وی با اشاره به  اینکه تحول در علوم انسانی از چهار بعد صورت گرفته است، بیان کرد: اسلامی سازی بومی سازی، کارآمدی و روزآمدی چهار دیدگاه تحول در علوم انسانی است.

حداد عادل مهمترین میدانی که  شورای تحول علوم انسانی در آن وارد شده است را اینگونه توصیف کرد: آن میدان، میدان آموزش بود که شامل برنامه آموزشی و درسی میشود که تغییر کتب درسی از اینجا شروع شد و در این راستا 60 برنامه درسی تصویب شده است و هر برنامه درسی، مستند سازی اش یک کتاب صد و چند صفحه ای است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: پیش بینی می کنیم که چند هزار کتاب درسی جدید باید تألیف شود زیرا با چند صد رشته و برنامه مواجه هستیم.

وی گفت: دانشجویان و پایان نامهها، عرصههای دیگری هستند که شورای تحول به آنها می پردازد؛ در دبیرخانه این شورا پنج معاونت شامل کارگروهها، ارتباط با حوزه، استادان، تالیف کتاب و امور دانشجویی وجود دارد.

دکتر حداد عادل بیان کرد: مشکلات مالی این طرح، فراهم نبودن مبانی نظری، مسؤولیت های فراوان اعضای شورا و وجود جریان مخالف علوم انسانی اسلامی از چالش های اصلی این شورا به شمار می رود؛ این تحول نیازمند همکاری و مشارکت و پیوند جدی شورا با وزارت علوم است؛ زیرا این کار باید در مجازی وزارت علوم به جریان بیافتد.

عضو شورای تحول علوم انسانی در پایان خاطرنشان کرد: پیگیری این علم در آینده به دوش دانشجویان جوان خواهد بود؛ زیرا این کار یک پروژه نیست که به اتمام برسد، بلکه راهی است که آغاز شده است و باید با تلاش های جهادی دانشجویان به خوبی دنبال شود./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات