۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۵۱۶۲۳۲
حجت الاسلام والمسلمین روحانی:

بدعهدی‌های آمریکا برای جهانیان به اثبات رسیده است/ مقابل بدعهدی‌های برجام ساکت نخواهیم نشست

رئیس جمهور از بدعهدی‌های آمریکا انتقاد کرد و اعلام داشت که ایران اسلامی در برابر بدعهدی‌های برجام سکوت نخواهد کرد.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور عصر امروز شنبه ۱۴ مرداد در مراسم تحلیف ریاست جمهوری که با حضور مسؤولان لشکری و کشوری و میهمانان خارجی در صحن علنی مجلس برگزار شد، گفت: یاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی همه شهدا و آزادگان را گرامی می‌دارم و در برابر عظمت آنان سر تعظیم فرود می آورم که عزت و شرف امروز ما مرهون رشادت های آن عزیزان است.

رییس جمهور بیان داشت: ایام ولادت امام رضا(ع) را تبریک می گویم از خداوند می خواهم که با توجهات حضرت ولی عصر(عج) دولت و ملت ما مشمول برکات واسعه خود قرار دهد.

وی اظهار داشت: امروز 14 مرداد است که 110 سال پیش در چنین روزی ایرانی تازه از آشفتگی سر برآورد؛ نهضت مشروطیت پیروز شد و دو مفهوم بنیادین حکومت قانون و حاکمیت مردم را برای ملت و مردم ما به ارمغان آورد و نخستین قیام مردم آسیا برای آزادی خواهی در این قاره کهن بود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ابراز کرد: ملت ایران برای برپا داشتن اصول آزادی و حکومت قانون حاکمیت ملی و اعتقادات خود فداکاری های فراوانی کرد و در نهایت انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، اکنون قریب به 40 سال از استقرار اسلامیت و جمهوریت در میهن ما می گذرد؛ امروز دوازدهمین دوره ریاست جمهوری آغاز می شود و از زمان اولین دولت تاکنون عالی ترین مقام کشور با رأی مردم انتخاب می شود.

رییس جمهور گفت: مردم ایران با خلق حماسه اردیبهشت بار دیگر با ما به روشنی سخن گفتند و نظرات خود را با صراحت اعلام کردند؛ آنان با زبان خود گفتند که چه می خواهند و چه نمی خواهند و با رأی اعتماد مجدد و معنادار خود رویکردی را انتخاب کردند که چهار سال در معرض آزمون و نقد همگان قرار داشت، از این پس ما باید پاسخگوی آن شور و شعور مردمی باشیم که به نظام و دولت اعتبار و حیثیت مچدد بخشیدند.

وی خاطرنشان کرد: منتخب ملت باید به درستی بداند که از میان چه خواسته و آرایی برآمده است و چه عهدی با مردم دارد که باید تا پایان به برنامه و وعده های خود وفادار بماند. اگرچه مسؤولیت من برخواسته از آرای مردم است اما امروز من به عنوان رییس جمهور ایران مکلف به استیفای حقوق همه مردم ایران هستم و اجرای این تکلیف بدون همکاری و حضور احاد ملت میسر نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی عنوان کرد: این دولت می خواهد دولت همه مردم باشد که نه با ما دولتی مصلح هستیم که در سیاسیت داخلی و خارجی که صلح را بر جنگ و اصلاح را جمود ترجیح ی دهیم ما اماده دفاع از ملت هستیم اما انرا صرفا با سلاح نمی دانیم پشتیبان نیروهای مسلح هستیم اما پشتیبان ما رای مردم است، این رای پشتبیان دولت و سپاه هر دو است در کشور ما حاکمیت دو گانه وجود ندارد صلح ما به سلاح و سلاح ما بر صلح ما تکیه دارد.

رییس جمهور بیان داشت: «برجام» دفاع ملی ایران، بدون حمایت رهبری، مجلس و نیروهای مسلح با دولت منتخب مردم به فرجام نمی رسید. جهان بداند نقض تعهدات با واکنش ملت و دولت ایران مواجه می شود باید بپذیریم که نیازمند درک مشترک و توافق عملی بر سر مصالح ملی و روی آوردن به تفاهم ملی، ضرورتی تاریخی است.

وی اظهار داشت: مردم سالاری دینی تنها دستاورد نظام جمهوری اسلامی نبوده و این نظام به توفقیات بزرگ دیگری دست یافته است. استقلال، امنیت بی نظیر، اقتدار نیروهای مسلح و...، سیاست ایران همواره دفاع از مظلوم و هزینه دادن در راه آن بوده است.

وی گفت: باید به هوش باشیم که حفظ دستاوردهای کشور مستلزم اقتصادی قوی، پویا و تأثیرگذار در عرصه جهانی در کشور است. در چهار دهه گذشه پیشرفت های قابل توجهی حاصل شده است، ضمن اینکه سرمایه گذاری های زیادی انجام شده است.

وی تأکید کرد: در بسیاری از مناطق محروم استاندارها فاصله غنی و فقیر کاهش یافته است.

رئیس جمهور درباره دستاوردهای دولت قبلی گفت: دستاوردهای دولت یازدهم در عرصه های مختلف ایجاد کرده از آن جمله؛ بازگشت ثبات اقتصادی به بازارهای مختلف به ویژه بازار ارز و کاهش تورم و دستیابی به اشتغال به بیش از 600 هزار شغل در دولت یازدهم است.

وی ادامه داد: در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی گام های مهمی برای حمایت از اقشار کم درآمد برداشته شده است و همه ایرانیان تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند. در حوزه ارتباطات نیز تحول بزرگی در زیرساخت ها ایجاد شدهمردم به اینترنت پرسرعت و فضای مجازی دست یافتند که در توسعه کسب و کار نقش داشته است.

رئیس جمهور بیان داشت: در عرصه سیاست داخلی سند حقوق شهروندی را تهیه کردیم و به دستگاه های اجرایی ابلاغ کردیم.

وی یادآور شد: با وجود دستاوردهای 4 دهه گذشته کشور ما با مشکلاتی مثل بیکاری، بحران اب الودگی هوا و موارد دیگر دست پنجه نرم می کند، امروز برنامه ما بر منبای آزادی امنیت آرامش و پیشرفت است، البته اصلاحات اقتصادی نیازمند مقدمات بوده است که مسیر 8 ساله ای را که طراحی کردیم و در 4 سال ابتدایی آن را پیش برده ایم را بتوانیم در ادامه راه تکمیل کنیم.

وی با تأکید بر نگاه تعاملی دولت، بیان داشت: دولت دست خود را برای همکاری در این برنامه مهم به سوی همه اقشار مردم و جریان های سیای و اقتصادی دراز می کند. امروز ما نیاز داریم که نشان دهیم که می توانیم با وجود اختلافات حول مسائل اصلی کشور همکاری کرده و با هدایت رهبری با اتفاق نظر به هدف های خود برسیم.

وی گفت: خط مشی این دولت تعامل گسترده با جهان است که در سخنان رهبر معظم انقلاب نیز مورد تصریح قرار گرفت، تعامل با کشورهای جهان افزایش همکاری با کشورهای دوست انتخابی آگاهانه ضرورتی برای صلح است.

رئیس جمهور درباره عبور از خطرات، گفت: عبور از تهدیدات خطرناک از دوران گذار کنونی جز با افزایش مراودات امکان پذیر نمی باشد. بر اساس این رویکرد اقدامات مهم و قابل توجهی در حوزه سیاست خارجی کشور صورت گرفته است که خارج شدن پرونده هستهای، لغو قطعنامه ها از شورای امنیت از نمونه بزرگترین دستاوردهای دولت یازدهم بوده است.

وی بیان داشت: اگر چه تحریم های جدیدی گشوده شده است اما بدعهدی های آمریکا به دلیل اعتیاد این کشور به سیاست تهدید غیر قابل اعتماد بودن آن را برای جهان و متحدان دیرین او به اثبات رسانده است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: به صراحت اعلام می کنم که جمهوری اسلامی آغازگر نقض برجام نخواهد بود اما در مقابل بدعهدی او هم ساکت نخواهد نشست.

وی تصریح کرد: ما به جهان اعلام می کنیم که می توان تجربه برجام را به الگویی برای سطح بین الملل تبدیل کرد. آنان که قصد پاره کردن برجام را دارند بدانند که طومار عمر سیاسی خود را پاره خواهند کرد.

رئیس جمهور درباره بدعهدی ها در مسیر برجام، گفت: جهان این بدعهدی ها در مسیر برجام را فراموش نخواهد کرد. کسانی که بازندگان برجام هستند، می توانند در عرصه این مجال بردبرد قرار گرفته و از آن سود انبوه ببرند.

وی ادامه داد: امروز روزگار رونمایی از تحریم ها نیست. امروز ما از مادر همکاری رونمایی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران قدرت خود را از مردم فرهیخته با ایمان خود می گیرد و آماده همکاری بر اساس احترام متقابل است. در حضور 105 نماینده از کشورهای مختلف اعلام می کنم دولت اسلامی برای همکاری با کشورهای شما هیچ محدودیتی ندارد.

وی اضافه کرد: ما دنبال منطقه ای پیشرفته هستیم و می خواهیم صدای گفت و گو را به صدای قالب در آن تبدیل کنیم تا صدای نفرت و خشونت از آن به گوش نرسد. امیدواریم که به این درک مشترک رسیده باشیم که تنها راه ریشه کن کردن تروریسم اعتماد به مردم و همکاری منطقه ای و فرامنطقه ای است.

رئیس جمهور تأکید کرد: ایران امن و مردم سالار با سرمایه های عظیم انسانی و طبیعی و موقعیت ویژه جغرافیایی آماده همکاری با کشورهای مختلف است. همکاری ما بر علیه کسی نیست و بر صلح ثبات در منطقه و جهان کمک خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در پایان گفت: امیدوارم که حضور همه مهمانان خارجی آغازی دیگر برای ارتباط با سایر کشورها باشد./
۸۰۷/۲۰۱/ب2

ارسال نظرات