۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۵۱۶۲۵۹
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم:

نادیده گرفتن سرنوشت مسلمانان میانمار به سبب تقابل و خصومت غرب با اسلام است

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی‌لک گفت: متأسفانه کانون‌های قدرت حساسیت‌های خود را در ارزیابی تحولات جهان سلیقه‌ای اعمال می‌کنند و طبیعی است که تقابل و خصومت با اسلام نیز سبب شده است سرنوشت مسلمانان میانمار کاملاً نادیده انگاشته شود.
حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا بهروزی لک حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا بهروزی لک

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی‌لک، عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به حجم بالای خشونت‌ها علیه مردم مسلمان میانمار، اظهار داشـت: مسأله نسل‌کشی و قتل‌عام مسلمانان میانماری یکی از فجایع دنیای کنونی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد.

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی‌لک با ابراز تأسف از سکوت مجامع بین‌المللی و حقوق بشری در حوادث میانمار، ابراز داشت: تصور وقوع چنین جنایاتی در قرن بیست و یکم که عصر ارتباطات است و رسانه‌ها کوچک‌ترین حوادث جهان را منعکس می‌کنند بسیار جای تعجب دارد.

وی ادامه داد: انسان‌هایی که مقابل کوچک‌ترین تعرض‌ها به جانوران می‌ایستند و صحبت از حقوق پرندگان، حیوانات و حیات وحش به میان می‌آورند، شگفت‌آور است که در برابر فجیع‌ترین قتل‌عام‌ها علیه زنان و کودکان میانماری سکوت کرده‌ و اخبار این فاجعه انسانی را بایکوت خبری می‌کنند.

خصومت غرب با اسلام مانع از پیگیری سرنوشت مسلمانان میانمار می‌شود

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: انسان‌های بی‌گناهی که در بدترین وضع معیشتی و زندگی روزگار می‌گذرانند و در بدترین شرایط نیز کشته می‌شوند، اما مسؤولان کشور‌های پیشرفته غربی نسبت به این رویداد هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند.

وی با طرح سؤالی مبنی بر این که آیا غرب ارزشی برای جان انسان‌ها قائل نیست یا دین مردم این سرزمین، چشم کشور‌های غربی را بر این فاجعه بسته است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد غرب به دلیل خصومتی که با اسلام دارد، حاضر نیست سرنوشت مسلمانان را به شکل جدی دنبال کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهروزی‌لک افزود: همان طور که کشته شدن یک سرباز بهانه‌ای برای کشته‌ شدن هزاران انسان بیگناه در جنگ غزه شد، چنانچه اگر در میانمار تنها یک یهودی زندگی می‌کرد و چنین بلایی بر سر او می‌آمد، رسانه‌ها بزرگنمایی کرده و آن را تبدیل به مسأله اول جهان می‌کردند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: متأسفانه کانون‌های قدرت حساسیت‌های خود را در ارزیابی تحولات جهان سلیقه‌ای اعمال می‌کنند و طبیعی است که تقابل و خصومت با اسلام نیز سبب شده است سرنوشت مسلمانان میانمار کاملاً نادیده انگاشته شود.

دولت‌‌ها و مجامع اسلامی اهتمام لازم را برای دفاع از حقوق مسلمانان جهان ندارند

وی با طرح سؤالی مبنی بر این که چرا مسلمانان و جوامع اسلامی در برابر چنین فجایعی واکنش مناسبی از خود بروز نمی‌دهند، عنوان کرد: این که غرب، استکبار و دولت‌های اروپایی و آمریکا حاضر نیستند واکنشی از خود نشان دهند یک بحث است و این که دولت‌ و مجامع اسلامی و شخصیت‌های جهان اسلام اهتمام لازم را برای دفاع از حقوق مسلمانان جهان ندارند بحث دیگری است.

این پژوهشگر حوزوی با بیان این که ظاهراً کیفیت رفتار دولت‌ها و مجامع اسلامی نیز تحت تسلط استکبار جهانی است، اظهار داشت: به نظر می‌رسد استکبار جهانی چنان قدرت خود را بر کشور‌های اسلامی همچون عربستان تحمیل کرده است که حتی در تصمیم‌گیری‌‌های داخلی خود، در نهایت به سود منافع مستکبران جهانی موضع می‌گیرند.

وی ابراز داشت: سکوت دولت‌های اسلامی در برابر کشتار مردم مسلمان میانمار را می‌توان در پیوند خوردن آنها در جهات مختلف با کانون‌های قدرت و اطاعت از این کانون‌ها ارزیابی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی‌لک خاطرنشان کرد: زمانی که عربستان سعودی خود جنایت‌هایی در یمن انجام می‌دهد و همان نسل‌کشی میانمار را به شیوه‌ای متفاوت در یمن انجام می‌دهد، چگونه می‌تواند با بده‌بستان‌هایی که با مستکبران جهانی دارد واکنشی جدی در برابر قتل‌عام مسلمانان میانمار از خود نشان دهد.

عالمان جهان تشیع تأثیرگذاری بسیار بالا و قدرت فوق‌العاده‌ای در تحولات جامعه خود دارند

وی با اشاره به جایگاه سیاسی ـ اجتماعی علما در جامعه شیعی، تصریح کرد: جامعه شیعی به سبب اعتقاد به نظریه امامت شیعی و تفسیر‌هایی که از دوران غیبت داشتند، حاکمان غیرعالم را در عصر غیب غاصب و جائر می‌دانستند، از این رو حاضر به همکاری با آنها نبودند ولی در جامعه سنی به دلیل اعتقاد به مشروعیت حاکم ولو جائر و فاسق توجیه کرده و تبعیت از آن را ضروری تلقی می‌کردند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: اعتقادات اهل تسنن موجب می‌شد تا علمای سنی همگی حقوق بگیر و تحت سیطره حاکمان قرار گرفته و تبعاً از خود استقلالی نداشته باشند، بنابراین در چنین شرایطی علمای اهل تسنن چگونه می‌توانند در برابر حکام ظالم قیام کنند؟!

وی افزود: برخلاف علمای اهل تسنن، عالمان جهان تشیع تأثرگذاری بسیار بالا و قدرت فوق‌العاده‌ای در تحولات جامعه خود داشتند به همین علت است که در جوامع شیعی علما در مسائل و حوادث پیشگام هستند اما در جوامع سنی برای تأثیرگذاری و انجام حرکتی ابتدا باید توده‌های مردم را آگاه کرد. به ویژه امروزه که نهاد‌ها و تشکل‌های مردم نهاد توان ارتباطی بسیار بالایی دارند و می‌توانند مخاطب این مسأله قرار گرفته و از مردم بی‌دفاع میانمار حمایت کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با قرائت روایت «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم» و همچنین روایت «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم»، اظهار داشت: مضمون روایت‌های مشهور نبوی بیانگر آن است که حمایت از مسلمانان مظلوم میانمار یک وظیفه عمومی برای همه مسلمانان جهان به ‌شمار می‌آید تا نسبت به جهان اسلام و خطراتی که در آن وجود دارد، واکنشی جدی انجام دهند./878/۳۰۱/ب2

ارسال نظرات