۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۵۱۷۱۸۴
آیت الله جوادی آملی تأکید کرد؛

انقلابی بودن جز با نهج البلاغه ممکن نیست

حضرت آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: حوزه های علمیه برای تقویت علم کلام و امامت شناسی هیچ چاره ای ندارد مگر آنکه نهج البلاغه را به صورت یک درس رسمی مانند رسائل و مکاسب، در خود داشته باشد.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرگزاری رسا، جمعی از اعضای دومین کنگره بین المللی سیره اهل بیت(ع) با محوریت سیره امیرالمومنین علی(ع)، با حضور در شهرستان دماوند با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و گزارش از روند برگزاری این همایش ارائه کردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار بیان داشت: قرآن تاکید دارد کل عالم هستی جلوه خداوند است، اما تجلی ویژه خداوند در قرآن کریم می باشد، حوزه های علمیه ما نیز باید بدانند این مقالات و کتابهایی که در خصوص حضرت امیر(ع) نوشته شده است تنها جلوه ای از حضرت امیر(ع) است اما تجلی حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه است و این در حالی است که  همین نهج‌البلاغه در حوزه های علمیه ما مهجور است.

وی ادامه داد: حوزه های علمیه برای تقویت علم کلام و امامت شناسی هیچ چاره ای ندارد مگر آنکه نهج البلاغه را به صورت یک درس رسمی مانند رسائل و مکاسب، در خود داشته باشد.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به عمق نامتنهایی شخصیت علمی و معنوی حضرت امیر علیه السلام اظهار داشت: امامی که می گوید «سلونی قبل ان تفقدونی»  آیا زیر این آسمان دومی دارد؟ آیا جز علی علیه اسلام کسی می تواند چنین سخنی بگوید؟! همین است که وقتی بوعلی می خواهد در خصوص حضرت امیر(ع) سخن بگوید و ایشان را معرفی کند می گوید «الّذی هو بین الأصحاب کالمعقول بین المحسوس»؛ علی(ع) عقل مدینه بود و دیگران دست و پا بودند، و به راستی علی عقل جامعه انسانیت است.

وی تأکید کرد: بنابر این باید «کلام» درس رسمی حوزه های علمیه شود تا بتوانیم طلابی را پرورش دهیم که باسواد باشند و بتوانند نهج‌البلاغه را بفهمند چرا که برای حفظ نظام، باید انقلاب بماند و حوزه انقلابی باشد و انقلابی بودن جز با نهج البلاغه ممکن نیست./۱۳۲۳/ ۱۰۱/ص

ارسال نظرات