۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
کد خبر: ۵۲۷۹۱۶

محرم؛ نقطه آغاز تربیت و حرکت دینی

می‌توان از ظرفیت ماه محرم و علاقۀ همۀ مردم به ویژه جوانان و نوجوانان به دستگاه اباعبدالله الحسین(ع) بهره برد و نقطۀ شروع یک تربیت اسلامی را رقم زد.
ورود نمادین کاروان امام حسین (ع) به کربلا

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، اگر تاریخ را دقیق بررسی کنیم، می‌بینیم که به نحوی، حرف حساب همۀ انبیاء و اولیاء الهی از حضرت آدم تا حضرت مهدی(سلام الله علیهم اجمعین) دعوت انسان ها به سوی بندگی و اطاعت از خدا و برحذر داشتن آنها از پیروی شیطان بوده است. حتی، گزافه نیست اگر بگوییم همۀ این بزرگواران؛ برای بیان مفهوم و منطوق این جمله که: لا اِلـهَ إلاَّ اللهُ وَلا نَعْبُدُ إلاّ اِيّاهُ مُخْلِصينَ لَهُ الدّينَ وَلَوْ كَرَهَ الْمُشْرِكُونَ، جان و مال خود را هزینه و فدا کردند. نمونۀ بارز این فدا شدن، وجود مقدس سیدالشهداء علیه السلام است. ایشان برای بیدار کردن دنیا، از خواب غفلت دنیا زدگی که شیطان لالایی آن را در گوش جامعه خواند بود، خود را گرفتار بحرطویل کربلا کرده و بزرگترین حرکت فرهنگی تاریخ بشریت، تا به امروز را رقم زدند. حرکتی که در طلایی ترین لحضات آن، هدف  و چشم انداز جامعۀ اسلامی را با بیان این جمله که: إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ برای همۀ مشخص کردند. نقطۀ اوجی که به تعبیر سورۀ فجرکه امام صادق علیه السلام آن را سورة الحسین نامیدند[1]، انسان‌ها و در مرتبۀ بالاتر جامعه را در مسیر بندگی و در زمرۀ بهشتیان قرار خواهد داد[2].

از این رو ست که امام خمینی رحمه الله فرموده‌اند: محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

چرا که کار فرهنگی عظیم عاشورا، از سال 60 هجری قمری تا کنون، موثر و نافذ بوده و هست. و چرا نافذ نباشد وقتی که شهادت سیدالشهداء به همۀ انسان های تاریخ این توجه را می‌دهد، که شیطان و ایادی منحوسش، دشمن قسم خوردۀ انسان بوده و هستند. آنها هرگز دست از دشمنی با انسان بر نخواهند داشت؛ پس از وسوسه‌های ایشان پیروی نکنید[3]. همین مهم اولین مرتبه در فرهنگ‌سازی اسلامی است و باید به دست تک تک افراد جامعه محقق شود.

به عنوان مثال می‌توان از ظرفیت ماه محرم و علاقۀ همۀ مردم به ویژه جوانان و نوجوانان به دستگاه اباعبدالله الحسین(ع) بهره برد و نقطۀ شروع یک تربیت اسلامی را رقم زد.

مگر نه آنکه اباعبدالله علیه السلام؛ در کهف حصین عاشورا، برای هر انسانی از زن تا مرد، از پیر تا جوان بهانه‌ای برای سعادت جامعه قرار داده‌اند.

به راستی کدام بزرگی است که از شنیدن مصائب علی اصغر دلش به درد نیایید و متحول نشود؟ کودکان که جای خود دارند.

ضمیر پذیرا و آمادۀ کودک منتظر شنیدن همین وقایع است که تا ابد چهرۀ شیطان و دوستدارانش را منفور و منحوس ببیند و به همین واسطه مسیر سعادت را بپیماید.

بنابراین هرچه زلف جامعه با زلف عاشورا، بیشتر گره بخورد، بیشتر در مسیر سعادت بیشتری قدم خواهد گذاشتو برای اثبات این نکته باید به آمار و نتایجی که پائین‌ترین سطح ممکن را برای جرم و جنایت در ماه محرم، قائل است توجه کرد. /901/ت۳۰۰/س

حجت الاسلام حسین رحیمی

پی نوشت

[1] « عن أبی عبد الله (ع) قال اقرأوا سورة الفجر فی فرائضكم و نوافلكم فإنها سورة الحسین بن علی (ع) من قرأها كان مع الحسین بن علی (ع) یوم القیامة فی درجته من الجنة » سوره فجر را در هر نماز واجب و مستحبّ بخوانید كه سوره حسین بن على(ع) است، هر كس آن را بخواند با حسین بن على(ع) در قیامت در درجه او از بهشت خواهد بود. /  مجمع البیان جلد 10 صفحه 481

[2] آیات ۲۷ - ۳۰ سوره فجر: یَآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ - ارْجِعِى إِلَى‏ رَبِّکَ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً - فَادْخُلِى فِى عِبَادِى- وَادْخُلِى جَنَّتِى‏ .

[3] آیات ۲۷ - ۳۰ سوره فجر: یَآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ - ارْجِعِى إِلَى‏ رَبِّکَ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً - فَادْخُلِى فِى عِبَادِى- وَادْخُلِى جَنَّتِى‏ .[3] سوره نور؛ آيه21: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ... اى مؤمنان ! از گام هاى شيطان پيروى نكنيد; و هر كه از گام هاى شيطان پيروى كند (هلاك مي  شود) زيرا شيطان به كار بسيار زشت وعمل ناپسند فرمان مي  دهد...

ارسال نظرات