۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۵۳۱۸۰۳
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

هیچ آدم سالمی به آمریکا اعتماد نمی‌کند/ مسؤولان از شجاعت امام خمینی درس بگیرند

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: آدمی که یک ذره تاریخ و جغرافیا خوانده باشد به آمریکا اعتماد نمی‌کند؛ آمریکا تا به امروز خباثت‌ها و جنایت‌های زیادی در جغرافیای اطراف ما داشته است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در مراسمی که به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) در مسجد جامع امام سجاد(ع) برگزار شد، گفت: از اصطلاحات بسیار خوبی که اخیراً در میان مردم باب شده، اصطلاح بسیار مثبت‌نگری و مثبت اندیشی است که در روایات، آیات قرآن و متون دینی ما به تعابیر مختلفی مانند حسن ظن از آن یاد شده است.

وی افزود: ما در چند مورد به مثبت نگری سفارش شدیم، یکی در مورد پروردگار عالم، دوم درباره اطرافیان و مؤمنان و دیگری درباره وقایع و اتفاقات پیرامون‌ است که پیامبر اکرم(ص) نیز درباره آن می‌فرماید هرگز فال بد نزنید.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در رابطه با ضرورت و اهمیت مثبت اندیشی و حسن ظن، گفت: مناسبت مثبت‌نگری با امام سجاد(ع)، مناسبت فوق العاده‌ای است. شاید کسی مانند امام سجاد(ع) در میان ائمه غریب نبود و رنج نکشید اما با این حال مثبت‌نگری در کلام، نحوه برخورد و مناجات‌های ایشان جایگاه ویژه‌ای داشت.

وی ابراز داشت: همه ائمه نسبت به خدا، مؤمنان و وقایع  حسن ظن داشتند اما امام سجاد(ع) در این میان مرتبه و جایگاه ویژه‌ای دارند و از جهاتی امام سجاد(ع) غریب‌ترین امام ما بودند. زمانی که امام حسین(ع) به شهادت رسیدند تنها ۴ نفر در خط امام بودند البته در آغاز امامت امام علی(ع) نیز شرایط سخت شد ولی از جهاتی به این سختی نبود، سایر ائمه هدی با اینکه در حصر و شکنجه بودند ولی به مریدان و شاگردان خود امیدوار بودند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه اظهار داشت: امام سجاد(ع) از مسیر کوفه تا شام خاطرات سهمگینی داشتند و تنها امامی بودند که به گونه بسیار بدی شکنجه شدند و در طول مسیر زنجیر بر گردن و پای ایشان بسته و شلاق‌زنان ایشان را می‌بردند.

وی افزود: یکی از سیره‌های زندگی امام سجاد(ع) این بود که ۳۰ سال مسیر مکه را پیاده می‌رفتند و به کاروانیان حجاج، خدمت بدون توقع می‌کردند. امام سجاد(ع) به واسطه زحماتی که در راه دین داشته، به گردن همه عالم امکان حق دارند. این امام بزرگوار در امور معنوی، به پرودگار عالم و وقایع مثبت‌نگر بودند و با قدرت عظیم حسن ظن، منش و رفتار خود، تمام پیرامون‌شان را تحت تأثیر قرار داده بودند.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان داشت: امام سجاد(ع) در شرایطی زندگی می‌کردند که یزید و افرادش با بی‌شرمی، اسب‌های خود را در روضه مبارک نبوی نگهداری می‌کردند و امام سجاد(ع) برای زیارت قبر مبارک جدشان باید پای اسب‌ها را کنار می‌زدند تا بتوانند زیارت کنند.

وی افزود: یزید در مدینه یک نفر متدین باقی نگذاشته بود و مدینه به محلی مهاجرنشین و از لحاظ فرهنگی به شدت افتضاح تبدیل شده بود اما امام سجاد(ع) با نگاه و رفتار مثبت‌ خود از صدا کردن غلام‌شان تا خدمت به حجاج، همه را جذب منش خود کرده بود و از این بابت همواره خدا را شکر می‌کرد از کسانی نیست که مردم از زبان و تندخویی او بترسند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اظهار داشت: وقتی خدا در دل انسان ظهور پیدا کند، انسان حسن ظن یافته و مثبت‌نگر می‌شود. صبر کردن به مصیبت و نگاه مثبت و حسن ظن پس از آن، اجر و مرتبه دارد. خوب بودن هنر نیست در شرایطی که انسان خودش خوب شد اما به مردم سوءظن داشت.

مسؤولان از شجاعت امام خمینی درس بگیرند

وی در ادامه بیان داشت: ائمه هدی و شهدای راه حق حتی پس از مرگ هم خوبی‌های خود را به عالم هدیه می‌کنند. انسان‌های خوب به قدری دارا و ثروتمند هستند که حتی پس از مرگ از خوبی‌های خود به دیگران می‌دهند، از ائمه بخواهیم از خوبی‌ها و صفات بارزشان به ما نیز بدهند، زمانی که به زیارت قبر مبارک امام خمینی(ره) می‌رویم از ایشان بخواهیم از شجاعت خود به ما عنایت کنند.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: حسن ظن نیز مانند سوءظن اثر وضعی دارد و اتفاقات پیرامون عالم را عوض می‌کند. امام علی(ع) می‌فرماید اگر می‌خواهی خیر کسی به تو برسد حتی در دل خود با او بد نگو زیرا راه رسیدن به خیر برای شما مسدود می‌شود.

وی درباره آثار حسن ظن و نگاه مثبت در روز قیامت، گفت: بنده گنه‌کاری را که پس از محاسبه به دوزخ می‌برند، خداوند حتی به خاطر حسن ظن و امیدی که به بخشش خداوند دارد بنده‌اش را می‌بخشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان درباره ریشه حسن یا سوءظن ابراز کرد: انسان‌های ترسو نمی‌توانند حسن ظن داشته باشند. امام خمینی(ره) به علت اینکه حسن ظن بالایی داشت اصلاً ترسی هم به خود راه نمی‌داد به همین خاطر با وجود ترس مسؤولان، وقتی ناو آمریکایی در خلیج فارس بود بدون هیچ ترسی گفتند، آن را بزنید؛ همان‌طور که حزب الله لبنان شر آمریکایی‌ها را از کشورشان کندند.

وی افزود: کسانی که محبت شدید به دنیا، آبرو، مال و راحتی دارند در برابر دشمن کوتاه می‌آیند. امام حتی به جنگ هم نگاه مثبت داشتند و آن را از الطاف خفیه الهی می‌دانستند.

منفی‌نگری در احتمال ظهور، کافی است برای اینکه ظهور را به تأخیر بیندازد

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ابراز داشت: ابلیس به خاطر تکبر و تسویه حسابش با خداوند و مایوس شدن از رحمت خدا، عمر گرفته تا بندگان خدا را ناامید و مایوس کند. ابلیس برای یک کار خوبی که انجام می‌دهیم به قدری ما را متکبر می‌کند که دیگر آن را انجام ندهیم و برای کار بدی که انجام می‌دهیم به قدری ما را مایوس می‌کند که از درگاه رحمت و بخشش خداوند ناامید شویم‌.

وی در ادامه اظهار داشت: یأس، کفر و ناامیدی از منفی نگری است. انسان تنها حق دارد درباره دشمنان دین و مسلمانان، بدبین بوده و سوءظن داشته باشد.

هیچ آدم سالمی به آمریکا اعتماد نمی‌کند

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: آدمی که یک ذره تاریخ و جغرافیا خوانده باشد به آمریکا اعتماد نمی‌کند. آمریکا تا به امروز خباثت‌ها و جنایت‌های زیادی در جغرافیای اطراف ما داشته است. زمانی بود که شاه قصد خام کردن مردم را داشت تا از اوضاع خودشان و از دست دادن بحرین و تقسیمات انگلیسی‌ها خبر نداشته باشند.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ابراز داشت: کسی که با حسن ظن با دشمن برخورد می‌کند یا ترسیده و یا احمق است. عده‌ا‌ی به نیروهای مقاومت سوءظن دارند ولی در رفتار با دشمن حسن ظن خرج می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که ایمان داشته باشیم که وقتی خدا مالک چیزی است ما هم که به خدا وصل هستیم مالک آن هستیم دیگر رنج نداشتن آن را نمی‌کشیم./966/پ201/ب1

ارسال نظرات