۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۵۳۲۷۹۷

گزارش سازمان ملل از وضعیت وخیم کودکان روهینگیا در بنگلادش

صندوق کودکان ملل متحد موسوم به یونیسف نسبت به اوضاع وخیم و غیرقابل تحمل کودکان آواره روهینگیا در اردوگاه‌های بنگلادش هشدار داده است.
کودکان آواره میانماری در بنگلادش

به گزارش خبرگزاری رسا، صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: حدود 340 هزار کودک روهینگیا در شرایط بسیار سختی در اردوگاه های آوارگان در بنگلادش به سر می برند، جایی که دسترسی کافی به مواد غذایی، آب سالم و امکانات بهداشتی وجود ندارد.

هر هفته بیش از 12 هزار کودک آواره روهینگیا وارد بنگلادش می شوند. این در شرایطی است که جنایات خونین و کشتار مسلمانان روهینگیا همچنان در استان راخین ادامه دارد. سازمان ملل نیروهای امنیتی و ارتش میانمار را به پاکسازی قومی و سرکوب مسلمانان متهم کرده ولی فرماندهان ارتش میانمار این اتهامات را رد کرده اند.

از 25 اوت تاکنون که موج تازه خشونت ها در میانمار آغاز شده، حدود 600 هزار مسلمان به سوی مرزهای بنگلادش گریخته اند. سیمون اینگرام از مقام های ارشد یونیسف تاکید کرد: این رویداد در کوتاه مدت حل و فصل نخواهد شد و این بحران به این زودی پایان نخواهد یافت. بنابر این، مساله مهم و حیاتی این است که مرزها باز نگه داشته شود و کودکان به خوبی محافظت شوند.

وی افزود: بسیاری از مسلمانان روهینگیا در میانمار بدون کشور هستند و بسیاری از آنها بدون اوراق هویتی به بنگلادش گریحته اند. یک پنجم کودکان روهینگیا که زیر 5 سال هستند، از سوء تغذیه رنج می برند و نیاز به مراقبت های پزشکی دارند.

یونیسف به دنبال جذب 76 میلیون دلار کمک برای رسیدگی به اوضاع سخت مسلمانان روهینگیا طی شش ماه آینده است. این بخشی از بودجه مورد نیاز 434 میلیون دلاری سازمان ملل برای کمک به آوارگان روهینگیا است. ولی تاکنون 7 درصد این رقم تامین شده است.

نهادهای سازمان ملل همچنان از دولت و ارتش میانمار می خواهند تا اجازه دسترسی به استان راخین را بدهند. تعداد نامشخصی از مسلمانان روهینگیا هنوز در استان راخین گرفتار شده اند.

این در شرایطی است که دو مشاور ویژه سازمان ملل تاکید کرده اند که دولت میانمار نتوانسته است به تعهدات بین المللی اش عمل کرده و از مسلمانان روهینگیا در برابر کشتار بیرحمانه در استان راخین محافظت نماید.

این دو مشاور ارشد سازمان ملل با انتشار بیانیه مشترکی تاکید کردند: واکنش بین المللی به بحران روهینگیا، یک شکست و ناکامی بوده است. علی رغم هشدارهای ما و بسیاری از مقام های رسمی دیگر، دولت میانمار نتوانسته است به تعهدات خود در چارچوب قوانین بین المللی عمل کرده و به مسؤولیت اولیه خود یعنی محافظت از جان مسلمانان روهینگیا عمل کند. جامعه بین المللی نیز نتوانسته است به مسؤولیت های خود در این خصوص عمل کند.

شورای امنیت از میانمار خواسته است تا به عملیات نظامی در راخین پایان دهد. شورای امنیت هنوز نتوانسته است تحریم هایی را علیه میانمار اعمال کند که علت اصلی آن ظاهرا مخالفت چین و روسیه بوده است./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات