۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۵۳۳۶۸۶

نشست علمی مناسبات حوزه و انقلاب اسلامی در قم برگزار شد

نشست علمی مناسبات حوزه و انقلاب اسلامی سومین نشست از سلسله نشست‌های همایش حوزه انقلابی؛ مسؤولیت‌های ملی و فراملی در قم برگزار شد.
مناسبات حوزه و انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نشست علمی مناسبات حوزه و انقلاب اسلامی را با ارائه حجت‌الاسلام رضا اسلامی و نقد عبدالوهاب فراتی در تالار امام مهدی(عج) این پژوهشگاه برگزار کرد.

در ابتدای این نشست که سومین نشست از سلسله نشست‌های همایش حوزه انقلابی؛ مسؤولیت‌های ملی و فراملی بود، همت بدرآبادی به عنوان دبیرعلمی نشست، هدف از برگزاری سلسله نشست‌های حوزه انقلابی را برگزاری همایشی با این موضوع عنوان کرد که قرار است در آذرماه امسال برگزار شود.

وی با بیان این‌که ریشه‌های حوزه علمیه به لحاظ تبار تاریخی به عهد امامان برمی‌گردد که در هر دوره تکامل خاص خود را داشته است، هدف اصلی تأسیس حوزه را استنباط احکام شرع مقدس اسلام و پاسخ‌گویی به نیازهای دینی مردم عنوان کرد.

دبیر علمی نشست مناسبات حوزه و انقلاب اسلامی در ادامه ارتباط مردمی را از ویژگی‌های حوزه برشمرد و تلاقی حوزه با اتفاقات معاصر از زمان مشروطه تا کنون و به ویژه ورود حوزه به عرصه‌های سیاسی را به عنوان ویژگی دیگر آن مطرح کرد.

وی پیدایش و پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگ‌ساز را از دیگر ویژگی‌های حوزه برشمرد و گفت: در این نشست علمی به دنبال این موضوع هستیم که حوزه علمیه به عنوان یک نهاد دینی متولی دین و شکل دهنده انقلاب با حکومت که یک نهاد سیاسی است چه ارتباطی می‌تواند داشته باشد.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام رضا اسلامی ارائه دهنده بحث با اشاره به روایتی از حاکمان و علما به عنوان دو گروه مهم و تأثیرگذار در جامعه نام برد و گفت: اگرچه عالم عهده‌دار بحث شریعت است و روش زندگی را برای مردم بیان می‌کند، اما می‌توان تصور کرد که خود فقیه به حکومت برسد.

وی با بیان این‌که رسیدن فقیه به حکومت به معنای جمع حکومت و فقه در یک شخص نیست، خاطرنشان کرد: ولی فقیه که قدرت اجرایی و حاکمیتی دارد، خود دارای دو شخصیت متفاوت است که در یک بعد روش زندگی را برای مردم می‌گوید و در بعد دیگر برای اجرایی شدن آنچه خوب و مطلوب است، برنامه‌ریزی می‌کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: از آنجا که حوزه دستگاه پرورش دهنده فقیه و حاکم به عنوان دولت و انقلاب اسلامی نیز یک پدیده قابل مطالعه دارای دو بعد علمی و نظری است، می‌توان بعد حاکمیتی را در انقلاب اسلامی دید و ارتباط آن را با حوزه مورد بررسی قرار داد.

وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی دارای چهارچوب ذاتی و پشتوانه نظری و تفکری است، تصریح کرد: می‌توان دو بعد نظری و حاکمیتی را در انقلاب اسلامی دید و کارایی حوزه را در این دو بخش مورد تبیین قرار داد.

حجت‌الاسلام اسلامی رابطه مفتی و حاکم را ریشه‌دار و تطور یافته توصیف کرد و گفت: وقتی درباره مناسبات حوزه و انقلاب اسلامی سخن می‌گوییم، تا هر کدام را به درستی نشناسیم و ابعاد و زوایای آن را پیدان نکنیم نمی‌توانیم درباره مناسبات آن دو صحبت کنیم.

عبدالوهاب فراتی نیز که در جایگاه نقد دیدگاه حجت‌الاسلام اسلامی در این جلسه حضور داشت، به اعتراف تحلیل‌گران داخل و مستشرقان، تردیدی در این که حوزه و روحانیت سهم بسیاری در انقلاب داشته‌اند وارد ندانست و گفت که انقلاب اسلامی نیز تأثیر بسیاری بر روحانیت گذاشته و آن را از حاشیه به متن آورده است.

گفتنی است، همایش حوزه انقلابی؛ مسؤولیت‌های ملی و فراملی، به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری دانشگاه باقرالعلوم، دی‌ماه امسال برگزار می‌شود./920/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات