۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۵۳۴۲۳۹

بررسی اخلاق هتلداری از دیدگاه اسلام در یک اثر

انتشارات دارالحدیث، کتاب «درآمدی بر اخلاق هتلداری براساس آموزه های اسلامی» را تألیف حجت الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا منتشر کرد.
کتاب «درآمدی بر اخلاق هتلداری براساس آموزه های اسلامی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات دارالحدیث، کتاب «درآمدی بر اخلاق هتلداری براساس آموزه های اسلامی» تألیف حجت الاسلام محمدتقی سبحانی نیا را منتشر کرد.

امروزه توجه به امر میزبانی، به ویژه در ابعاد صنعتی آن امری ضروری است، به ویژه بدان جهت که در جهان امروز نگاه درآمدزایی بر این موضوع سایۀ سنگینی افکنده است. این مسئله نزد اغلب دولت‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. از این رو نویسنده در مقدمه در این باره چنین آورده است:

لازمۀ موفقیت در این حوزه، ایجاد ساختار مناسب، تصویب قوانین مورد نیاز، و نیز فراهم آوردن امکانات مطلوب برای پذیرش مهمان است. یکی از زیرساخت‌های مهم و تأثیرگذار در جذب گردشگر، آمادگی برای پذیرش گردشگر و میزبانی استاندارد و مناسب از آنان است.

امروزه کشورهای صاحب نام در این صنعت، استانداردهایی را برای هتل‌ها و مهمان‌پذیرها تعیین کرده و آنها را به تصویب مراجع ذی‌صلاح رسانده‌اند. بدیهی است با رسمیت یافتن استانداردهای وضع‌شده، روزبه‌روز بر مقبولیت آنها افزوده، و بیش از پیش مرجعیت بین‌المللی خواهند یافت.

نویسنده این کتاب را در پنج فصل با عناوین: تعریف واژگان کلیدی، سفر و اهمیت پذیرایی از مهمان، مبانی اخلاق میزبانی، اصول رفتاری و اخلاقی میزبانی و مسائل اخلاقی در میزبانی و هتلداری اسلامی تنظیم کرده است.

نگارنده درباره هدف از نگارش این کتاب چنین آورده است:

این پژوهش تلاش کرده است با تبیین مبانی و اصول اخلاقیِ میزبانی اسلامی، اخلاق هتلداری مبتنی بر آموزه‌های اسلامی را کانون بحث و بررسی قرار دهد و ضمن طرح مهم‌ترین مشکلات و مسائل هتلداری در یک کشور اسلامی، راهکارهایی برای رفع آن ارائه کند.

از این‌رو فارغ از اینکه در جوامع غیردینی چه پژوهش‌هایی صورت گرفته و چه اصول و مبانی خاصی برای انجام این مسؤولیت مد نظر قرار گرفته، تلاش کرده است دیدگاه‌های اسلام عزیز را با بیانی ساده و روان و به صورت مستند و مستدل ارائه نماید؛ به این امید که در نهادینه سازی فرهنگ دینی میزبانی و پیرو آن، هتلداری، تأثیر شایسته‌ای به جای گذارد و گام‌های بعدی را در این مسیر هموار سازد.

بنای کتاب درآمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی بر کوتاه‌گویی و موجزنویسی بوده است؛ هر چند سعی بر آن شده که مجموعۀ اصول اخلاقی و رفتاری در میزبانی، کانون توجه قرار گیرد.

اشتغال‌زایی و درآمد زایی بالا و به ویژه ارزآوری این حرفه موجب شده است تا صاحبان سرمایه از یک‌سو و دولتمردان از سوی دیگر؛ این حرفه را بیشتر در راستای سودآوری و ارز آوری تحلیل کرده، آن را مزیتی اقتصادی و به تعبیر دیگر، صنعت به شمار آورند؛ از این‌رو حجت الاسلام سبحانی‌نیا زیر عنوان «غلبه نگاه اقتصادی به هتلداری» به آسیب‌شناسی این نوع دیدگاه پرداخته و می‌نویسد:

این امر موجب شده است که رویکرد اقتصادی محض به هتلداری غالب شود و در جهت نادیده گرفتن ارزش‌های اخلاقی زمینه‌سازی گردد؛ حقیقتی که موجب شده است روزبه‌روز ناهنجارهای اخلاقی و شهوت‌رانی، بخشی به اصطلاح صنعت هتلداری را به نفع خود تصرف کند و مراکز گردشگری در فراهم آوردن بساط عیش و نوش بر یکدیگر سبقت بگیرند، غافل از آنکه افراط در نگاه اقتصادی به این حرفه، هر جامعه، کشور و ملت را متحمل زیان و خسران سنگین خواهد ساخت و به ترویج ناهنجارهای اخلاقی را در آن جامعه به هنجار مبدل کرده، ارزش‌های اخلاقی آن جامعه را به فراموشی خواهد سپرد.

نگارنده در ادامه این متن به تبیین راه‌کارهای بر حل معضل غلبه نگاه اقتصادی به هتلداری پرداخته و می‌نویسد:

برای راه حل این مشکل، به نظر می‌رسد تعدیل نگاه اقتصادی محض به هتلداری و توجه دادن هر انسان به مسؤولیت‌های دیگر خود، نخستین اقدام عملی است. به بیان روشن‌تر، اگرچه تلاش در جهت اقتصاد بهتر، می‌تواند در جهت ایجاد توانمندی بیشتر در خویشتن و کشور و نیل به استقلال مادی، ارزشمند و مورد تأیید آموزه‌های دینی باشد، توجه به اینکه هر انسانی در برابر هم‌نوع خود مسؤول بوده، نباید به دنیا و آخرت او بی‌توجه باشد، کمک می‌کند تا به ابعاد مسؤولیت‌های دیگر خود در هتلداری و میزبانی توجه کند و به آن مسؤولیت‌ها نیز اهتمام ورزد و بر آن امور نیز برنامه‌ریزی کند.

 براین اساس وقتی فردی که در هتل اقامت کرده است مهمان دانسته می‌شود، با آن هنگام مشتری دیده شود، بسیار متفاوت خواهد بود و در پی آن رفتاری که با او می‌شود نیز تغییر اساس خواهد یافت.

 همچنین اگر او را برادری ایمانی خود بدانیم یا دست کم هم‌نوع خود به شمار آوریم. یعنی برخورد و رفتار کارگزاران هتل با برادری که غریب است و نیازمند مهرورز و در صورت لزوم یاری‌رسانی، تفاوت بسیار خواهد داشت با هنگامی که او را فرشته نجات خود تصور می‌کنند که آمده است تا منافع اقتصادی هتل و هتلداری را تأمین نماید.

 انتشارات دارالحدیث، کتاب «درآمدی بر اخلاق هتلداری براساس آموزه های اسلامی» را در شمارگان ۶۰۰ نسخه، در ۲۴۸ صفحه و به قیمت ۱۲۰۰۰ تومان منتشر کرده است، علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار این انتشارات می‌توانند به آدرس، قم، خیابان معلم، روبه‌رو اداره برق، فروشگاه انتشارات دارالحدیث مراجعه یا با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۷۷۴۰۵۴۵ تماس حاصل کنند، همچنین علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی به آدرس SHOP.DAROLHADITH.IR مراجعه کنند./۹۹۸/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات