۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۵۳۵۴۰۵
معاون دادستان قزوین تأکید کرد؛

ضرورت فعالیت بیشتر حوزه‌های علمیه برای پیشگیری از اعتیاد در جامعه

حجت الاسلام کرمی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه و جامعه روحانیت در بحث اعتیاد فعالیت چندانی ندارند، گفت: در بسیاری از هجمه‌هایی که به کشور وارد شده، این علما و روحانیت بودند که توانستند جلوی بسیاری از آسیب‌ها را بگیرند؛ اما متاسفانه حوزه علمیه در زمینه پیشگیری از اعتیاد در جامعه کم کار بوده است.
حجت الاسلام حسین کرمی حجت الاسلام حسین کرمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام حسین کرمی معاون دادستان قزوین ظهر امروز در کانون مصباح الهدای مسجد احمدبیک قزوین با اشاره به آسیب‌های موجود در جامعه گفت: نخست بحث اعتیاد و دیگری مسئله فضاهای مجازی و رسانه‌ای است که از معضلات آسیب رسان جامعه ما به شمار می‌رود.

وی در ادامه با اشاره به آمارهای رسمی جرایم ناشی از مقوله اعتیاد افزود: در آمارهای رسمی قوه قضاییه آمده است که در حدود شصت‌وپنج درصد از جرایم ناشی از اعتیاد است و سی‌وپنج درصد جرایم دیگر هم باز به نوعی در بستر اعتیاد اتفاق می‌افتد.

معاون دادستان قزوین در ادامه با اشاره به اهمیت بحث اعتیاد اظهار کرد: موضوع اعتیاد یک سند بالا دستی محسوب می‌شود به گونه‌ای که اهمیت آن از تمام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه ما بیشتر است.

وی در ادامه با بیان اینکه حوزه‌های علمیه و جامعه روحانیت در بحث اعتیاد هیچ گونه فعالیتی ندارد اظهار کرد: در بسیاری از هجمه‌هایی که به کشور وارد شده است این علما و روحانیت بودند که توانستند جلوی بسیاری از آسیب‌ها را بگیرند اما متاسفانه حوزه علمیه در این زمینه بسیار کم کار بوده است.

حجت الاسلام کرمی در ادامه با اشاره به انجام فعالیت روحانیت در سه حوزه پیرامون مقوله اعتیاد ابراز کرد: در سه حوزه کمک به پیشگیری و درمان و مقابله جامعه روحانیت می‌تواند فعالیت‌هایی را در بحث مواد و اعتیاد انجام دهد باید در تمام این حوزه ها با دقت ‌نظر و احتیاط وارد شده و موشکافانه عملی را انجام داد.

وی در ادامه با اشاره به انجام فعالیت در حوزه مقابله اضافه کرد: کمک به مقابله و فعالیت در این حیطه زمانی امکان پذیر است که فرد مجرم به همراه مواد دستگیر شود این امر به عنوان یک قانونی است که در دستگاه قضاییه به تثبیت رسیده است و تغییرناپذیر است.

معاون دادستان قزوین در ادامه با اشاره به مراجع و خدمات درمانی ویژه اعتیاد گفت: درمان‌ها دو قسمت هستند نخست درمان‌های اقامتی و دیگری غیراقامتی درمان اقامتی در کشور ما به دو صورت کمپ و تیسی است که به عنوان اجتماع درمان مدار یاد می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اقسام درمان‌های غیراقامتی اضافه کرد: نخست مراکز متادون درمانی است دوم گروه درمانی یا به تعبیری انجمن‌های دوازده قدمی سوم جمعیت احیای انسانی کنگره شصت که از مراکز درمان سرپایی محسوب می‌شود.

حجت الاسلام کرمی در ادامه با اشاره به مقوله درمان از نوع کمپ تصریح کرد: کمپ دولتی یا به تعبیری ماده شانزده که از نوع کمپ اجباری و دولتی است که از مقوله درمان به حساب می‌آید این کمپ در جاده امامزاده اباذر قزوین قرار دارد که تنها بیماران خاص در این کمپ قرار می‌گیرند.

وی در پایان گفت: کسی که در کمپ اجباری وارد می‌شود هم ورود به این مرکز و هم خروج از آن به دستور قوه قضاییه صورت گرفته و در حدود سه تا شش ماه تحت درمان قرار می‌گیرد از این رو این مراکز در حال حاضر بهترین مراکز درمانی ویژه اعتیاد به شمار می‌روند./873/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات