۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۵۳۵۹۶۶
آیت الله مظاهری:

صداوسیما به جای برنامه های بیهوده، به تبیین براهین اثبات وجود خداوند بپردازد

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: صدا و سیما باید همچون یک دانشگاه آموزشی به جای پرداختن به برنامه هایی که سودی برای مردم ندارد، به تبیین و تشریح براهین اثبات خداوند بپردازد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: علما وظیفه خودشان را در زمینه نوشتن کتاب در زمینه ها و سطوح مختلف به خوبی انجام داده اند.

وی در ادامه تفسیر آیه صد و شصت و چهارم سوره بقره که می فرماید«إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَاخْتِلافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْکِ الَّتِی تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِمَا یَنْفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْیَا بِهِ الأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِیهَا مِنْ کُلِّ دَابَّةٍ وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَیْنَ السَّمَاءِ وَالأرْضِ لآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ» افزود: این آیه از آیات توحید مدار است و نمایان کننده ادله اثبات توحید است؛ از میان دلایل اثبات توحید، دلیل فطرت بسیار متقن و دقیق است که روز گذشته درباره آن به طور خلاصه صحبت کردیم.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: دومین دلیلی که می توانیم در اثبات وجود خداوند استفاده کنیم، برهان نظم است که علما کتاب های ارزنده و همه فهمی را در این زمینه عرضه داشته اند و ای کاش صدا و سیما به جای پرداختن به برنامه های بیهوده به تبیین این برهان و براهین دیگر اثبات وجود خداوند می پرداخت.

رییس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: در این عالم نظم بسیار دقیق و عالی حکمفرما است و هر نظمی یک ناظم می خواهد؛ تفاوت باغ و جنگل نمایان کننده وجود یک باغبان در باغ است؛ این تفاوت را هر انسانی درک می کند نظم درون باغ و بی نظمی در جنگل نمایان کننده چنین مسأله ای است.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: این مسأله به قدری مهم است که بزرگان دین راجع به آن صحبت های زیادی داشته اند و از این مساله در اثبات وجود خداوند برای خودشان نیز استفاده می کردند.

وی افزود: عالَم آن قدر منظم است که اگر مگسی یک بال کمتر بزند یا یک بال بیشتر بزند، عالم هستی مضمحل خواهد شد، برخی فکر می کنند این بیان اغراق است ولی به نظر بنده کاملاً دقیق و حساب شده است.

حضرت آیت الله مظاهری تبیین کرد: ستاره ها در آسمان نمایان کننده تعداد معدودی از کهکشان ها در آسمان اول است؛ زمین روی قاعده دائماً به سوی مکانی که خداوند اراده می کند در حال حرکت است؛ کره زمین شانزده نوع حرکت دارد که هر کدامش موثر در وقایعی مثل ایجاد شب و روز و ماه و فصل و سال است؛ سرعت حرکت کره زمین آن قدر حساب شده است که دانشمندان می گویند اگر حرکت کره زمین در یک دقیقه کُند شود یا یک دقیقه تُند شود برخوردی در منظومه ایجاد می شود که همه چیز را به نابودی می کشاند.

رییس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: ما در یکی از میلیون ها کهکشان های آسمان اول حضور داریم؛ که تحت نظم بسیار دقیقی در حال حرکت است که اگر یکی از سیاره های آن از مدار خارج شود، همه چیز نابود خواهد شد؛ جاذبه خورشید زمین و بقیه سیارات را در فاصله معینی نسبت به خودش حفظ کرده است و اگر این جاذبه کم و زیاد شود جهان به هم می ریزد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که لازم است یک مدبر عالِم و قدرتمند، عالَم را بگرداند، افزود: علم امروز پیشرفت های زیادی داشته است و نظم دقیق در اجزای مختلف عالم را به دست آورده است؛ تنها موجودی که می تواند چنین قدرت نمایی کند، خداوند است.

وی خطاب به حاضران با تأکید بر این که کتاب مطالعه کنید، اظهار کرد: علما وظیفه خودشان را در زمینه نوشتن کتب مختلف در سطوح مختلف انجام داده اند و لازم است شما به مطالعه مشغول شوند؛ صدا و سیما باید یک دانشگاه آموزشی باشد ولی حالا که نیست ما نباید بدون حرکت بمانیم.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان با بیان این که داعشی ها انسان های احساساتی احمق و متحجر هستند، اضافه کرد: جوانان ما به دلیل نبود دانشگاه های صرفاً دینی در جامعه از روی نادانی به گروهک هایی همچون داعش می پیوندند و در این زمینه ارگان ها و افراد زیادی دخالت دارند./867/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات