۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۵۳۶۱۴۰
علم الهدی:

تساوی گرایی زن و مرد از اقتضائات نظام سرمایه داری است

رییس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تساوی گرایی زن و مرد از اقتضائات نظام سرمایه داری است، گفت: در الگوی مدرن زنانه دغدغه های او در بیرون از خانه است و نسبت به داشتن وظایف خانگی بدبین است و در عین حال الگوی سومی ارایه می شود که بیشتر متوجه مسؤولیت های مدنی زنان است که بین وظایف خانگی و اجتماعی جمع می شود.
جمیله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، جمیله علم الهدی، رییس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست« اولویت های تربیت اسلامی» که امروز در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: مفهوم جنسیت یک مفهوم مدرن است چرا که امروز مردان در مقابل زنان قرار می گیرند و این درحالی است که در اسلام به مکمل بودن این دو جنس نسبت به هم تأکید شده است.

وی با بیان اینکه مسئله تقابل مردان با زنان به زمانی برمی گردد که که زنان به عنوان کارگر ارزان قیمت مطرح شدند، اظهارکرد: در واقع موضوع زنان مکمل بحث سرمایه داری است و آنان ازاقتضائات این نظام هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این مطلب که با شروع انقلاب صنعتی کارخانه ها نیاز به نیروی انسانی فراوانی داشتند، تصریح کرد: در این کارخانه ها روشهای کاری و کالاهای مشابه تولید می شدند که این اقتضائات سبب شد که انبارها وحتی وسایل نقلیه آنان هم مشابه شوند و به همین دلیل تساوی خواهی از اینجا شروع شد.

تساوی گرایی زن و مرد از اقتضائات نظام سرمایه داری

وی ادامه داد: بعد از گذشت سال ها کم کم سبک زندگی انسانها هم به صورت کارخانه ای درآمد به طوری که در مدارس و دانشگاهها یکسان سازی رواج پیدا کرد چرا که تساوی گرایی نیز از مهمترین اقتضائات سرمایه داری بود.

علم الهدی با بیان اینکه در چنین شرایطی زنان آموزش ها و رفتارهای مساوی با مردان را یاد می گرفتند و این درحالی بود که اقتضائات زندگی خصوصی زنان متفاوت از مردان بود، اظهارکرد: در واقع آنان تساوی گرایی را به عنوان حق مطرح کردند نه ایدئولوژی.

وی با تأکید بر این مطلب که آنها مثل ما ساده نبودند که حجاب را به عنوان تکلیف مطرح کنند، تصریح کرد: آنان با شعار تساوی زن و مرد و نبود مدیران زن در واقع می خواستند به خواسته های سرمایه داری خود برسند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با اشاره به نگاه اسلام درباره اینکه جنسیت و تساوی زن و مرد در آن وجود ندارد، تصریح کرد: اگر همه قرآن را جستجو کنیم از نابرابری سخن های بسیاری گفته شده است و در عین حال هیچ امری را با موضوع دیگری مساوی نمی داند و در قرآن حتی کلمه مشابه جنسیت هم پیدا نمی شود.

نسخه فمنیست برای خوشبختی زنان، تنهایی است

رییس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آنچه که در قرآن به فراوانی مشاهده می شود زوجیت است که فقط به انسان هم اختصاص ندارد، تصریح کرد: نگاه فمنیستی نسبت به زنان اینگونه است که آنان باید حق خودشان را از مردان بگیرند و نسخه خوشبختی زنان را تنهایی آنان قلمداد می کنند.

وی درادامه با طرح این پرسش که آیا به راستی خوشبختی زنان در تنهایی آنان است، تصریح کرد: برخی فکر می کنند که اگر زنان به فعالیت های اجتماعی و سبک زندگی مردانه برسند خوشبخت هستند و این یکی از دلایل افزایش طلاق در جامعه امروزی است که از طرفی دیگر ازدواج ها کاهش یافته است.

علم الهدی با بیان اینکه مفهوم زوجیت از مفاهیم کلیدی و زیر بنایی نظریه اسلامی است و نباید فقط در زناشویی خلاصه شود، تصریح کرد: در شرایط فعلی زوجیت در درون خانواده ها نهادینه شده است و زن و مرد از یکدیگر حمایت مالی و عاطفی دارند اما این زوجیت در جامعه تعریف نشده است.

رییس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این مطلب که ما نمی دانیم مکمل بودن زن و مرد در جامعه چگونه باید تعریف شود، اظهارکرد: در شرایطی که نسبت ها و وظایف زن و مرد در خانواده مشخص است اما چگونگی و نسبت این روابط در جامعه برای زن و مرد معلوم نیست.

در الگوی مدرن زندگی زنانه، تجملات زنان هم مردانه می شود

وی درادامه به تعریف الگوی سنت و مدرن زنانه پرداخت و گفت: در الگوی مدرن، ارتباطات زنان مثل گذشته نیست و آنان در رقابت های جدیدی با همه افراد جامعه هستند  به طوری که ارتباطات بیرون از منزل آنان گسترش می یابد و حتی تجملات آنان از جنس مردانه می شود و به سفرهای خارجی می رود.

علم الهدی با بیان اینکه در الگوی مدرن زنانه  دغدغه های او در بیرون از خانه است و نسبت به داشتن وظایف خانگی بدبین است، اظهاکرد: در عین حال الگوی سومی ارایه می شود که بیشتر متوجه مسئولیت های مدنی زنان است که بین وظایف خانگی و اجتماعی جمع می شود./934/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات