۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۵۳۸۰۴۸
دبیر جشنواره علامه حلی استان خبر داد؛

رتبه بندی پژوهشی ۳۵ مدرسه علمیه مازندران

حجت الاسلام فاضل به رتبه بندی مدارس علمیه استان بر اساس فعالیت پژوهشی در جشنواره استانی علامه حلی اشاره کرد و گفت: این رتبه بندی بر اساس درصد مقاله نویسان نسبت به کل طلاب مشغول به تحصیل مدرسه، معدل نمرات ارزیابی تفصیلی اول آثار ارسالی از طرف مدرسه به دبیرخانه جشنواره و امتیازات ویژه صورت گرفته است.
دبیر دومین جشنواره علامه حلی مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام محمد صادق فاضل، دبیر دومین جشنواره استانی علامه حلی مازندران امروز در نشست هماهنگی برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره با مثبت ارزیابی کردن اقدامات صورت گرفته در جشنواره امسال از رشد مناسب کیفی آثار ارسالی به دبیرخانه  این جشنواره خبر داد.

وی با بیان این که اقدامات توجیهی و همچنین برگزاری کارگاه های دانش افزایی برای مدارس علمیه استان دستاوردهای خوبی را در پی داشته است، افزود: اجرای این گونه برنامه ها موجب کیفی شدن مقالات ارسالی از سوی طلاب در مقایسه با سال گذشته شده است.

حجت الاسلام فاضل با اشاره به این که در نخستین جشنواره استانی علامه حلی که سال گذشته در مازندران برگزار شد حدود سی مقاله برگزیده داشتیم، خاطرنشان کرد: این تعداد مقالات برگزیده در جشنواره دوم به 60 مقاله رسیده است.

دبیر دومین جشنواره استانی علامه حلی مازندران با بیان این که امسال تعداد هزار و 59 اثر از سوی طلاب مدارس علمیه برادران و خواهران استان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است، تصریح کرد: این آثار ارسالی در قالب مقاله، کتاب، تحقیق پایانی و پایان نامه سطح سه بوده است.

حجت الاسلام فاضل با بیان این که امسال یک جهش مناسبی را در کیفیت آثار ارسالی از سوی طلاب شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: این جهش علمی نشان دهنده آن است در صورت اجرای برنامه های مستمر کارگاهی و توجیهی برای طلاب می توانیم سال های آتی به رشد و رونق بسیار مناسب فعالیت های پژوهشی در مدارس علمیه استان امیدوار باشیم.

وی با بیان این که در جشنواره نخست همه آثار ارسالی برای ارزیابی در اختیار کمیته علمی و دواران استان قرار گرفت، تصریح کرد: اما امسال در اقدامی مناسب مرحله نخست ارزیابی آثار طلاب به خود مدارس علمیه واگذار شد که خوشبختانه اثرگذاری مطلوبی را نیز در پی داشته است.

دبیردومین جشنواره استانی علامه حلی مازندران با بیان این که در مرحله دوم ارزیابی های آثار ارسالی از ظرفیت و توانمندی اساتید برجسته حوزه و دانشگاه برای داوری مقالات ارسالی استفاده شد، خاطرنشان کرد: در این مرحله حدود ۵۰۰ مقاله حداقل یک مرتبه و حداکثر سه مرتبه از سوی اساتید داور مورد ارزیابی قرار گرفت.

حجت الاسلام فاضل با بیان این که در ارزیابی مقالات، همه شاخص های تعیین شده از سوی دبیرخانه مرکز مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: از میان آثار ارسالی پس از سه مرحله ارزیابی و داوری شورای علمی، و پس از تأیید نهایی شورای سیاست گذاری جشنواره علامه حلی (ره)، برگزیده ها مشخص شدند.

وی به رتبه بندی مدارس علمیه استان بر اساس فعالیت پژوهشی در جشنواره استانی علامه حلی اشاره کرد و بیان داشت: این رتبه بندی بر اساس درصد مقاله نویسان نسبت به کل طلاب مشغول به تحصیل مدرسه، معدل نمرات ارزیابی تفصیلی اول آثار ارسالی از طرف مدرسه به دبیرخانه جشنواره و امتیازات ویژه صورت گرفته است.

حجت الاسلام فاضل در ادامه سخنان خود افزود: در این رتبه بندی برگزیده رتبه نخست باید بیست امتیاز، برگزیده رتبه دوم باید 15 امتیاز، برگزیده رتبه سوم باید ده امتیاز و شایسته تقدیر باید پنج امتیاز را به خود اختصاص دهد.

وی با بیان این که در این رتبه بندی 35 مدرسه علمیه برادران و خواهران مازندران و شهرستان بابل مورد ارزیابی قرار گرفتند، تصریح کرد: در این ارزیابی مرکز تخصصی نورالزهرا(س) ساری، فیضیه مازندران و الزهرا ساری رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

دبیر دومین جشنواره استانی علامه حلی مازندران با تأکید براین که خوشبختانه یک ظرفیت مناسبی در مدارس علمیه برادران و خواهران استان برای رونق فعالیت های پژوهشی وجود دارد، خاطرنشان کرد: با یک برنامه ریزی مناسب و هدفمند می توان به دستاوردهای ارزشمندی در حوزه تحقیق و پژوهش مدارس علمیه دست یافت.

حجت الاسلام فاضل از جشنواره علامه حلی به عنوان ظرفیت ارزشمندی برای توسعه و رونق فعالیت های پژوهشی در سطح مدارس علمیه عنوان کرد و گفت: با استانی شدن این جشنواره شاهد یک جهش مناسبی در فعالیت های پژوهشی مدارس علمیه هستیم که این روند رو به رشد ادامه دارد.

وی با بیان این که بخش مهمی از برنامه های مدارس علمیه باید به مسائل پژوهشی اختصاص پیدا کند، افزود: موضوع پژوهش  باید در مدارس علمیه از حاشیه به متن وارد شود و در اولویت برنامه های مدیران و اساتید حوزه علمیه قرار گیرد.

دبیر دومین جشنواره استانی علامه حلی مازندران با تأکید براین که تحقیق و پژوهش جزء مهم ترین ارکان حوزه های علمیه در طول تاریخ بوده اند، خاطرنشان کرد: علما و بزرگان دینی ما همواره نسبت به این مسأله مهم تأکید ویژه داشتند و در عمل نیز می بینیم آثار و تألیفات ارزشمندی که امروز برای ما به یادگار مانده محصول سال ها تحقیق و پژوهش بزرگان حوزه است.

حجت الاسلام فاضل با بیان این که حوزه هیچ گاه نسبت به تحقیق و پژوهش بیگانه نبوده است، تصریح کرد: مدیران و اساتید مدارس علمیه باید در طول روز بخشی از وقت طلاب را به آموزش روش های تحقیق و پژوهش در حوزه اختصاص دهند تا شاهد رونق این مهم در حوزه های علمیه باشیم./۹۵۰/پ202/ب1

ارسال نظرات