۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۵۳۸۱۳۸
همزمان با گرامیداشت هفته کتاب؛

نشست نقد و بررسی کتاب «مشرکی در خانواده پیامبر» برگزار شد

همزمان با گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار نشست رونمایی، نقد و بررسی کتاب «مشرکی در خانواده پیامبر» در کتابخانه عمومی شهید رجایی شهرستان اهواز برگزار شد.
نشست نقد و بررسی کتاب « مشرکی در خانواده پیامبر» نشست نقد و بررسی کتاب « مشرکی در خانواده پیامبر» نشست نقد و بررسی کتاب « مشرکی در خانواده پیامبر» نشست نقد و بررسی کتاب « مشرکی در خانواده پیامبر»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، همزمان با گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، شامگاه گذشته آیین نقد و بررسی  کتاب «مشرکی در خانواده پیامبر» تألیف حسن محدثی و بیژن عبدالکریمی با حضور سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، منتقدان کتاب، اهالی رسانه و دانشجویان، جمعی از مسؤولان، کارشناسان ستادی، کتابداران و علاقه‌ مندان به کتابخوانی در کتابخانه عمومی شهید رجایی شهرستان اهواز برگزار شد.

در این نشست منصور کوهی رستمی سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی به سیاست های کتابخانه های عمومی پرداخت و عنوان کرد: کتابخانه های عمومی استان با توجه به استانداردهای بین المللی و با نگاه به افق چشم انداز 1404 نهاد کتابخانه های عمومی کشور به دنبال ارتقای شاخص های کمی و کیفی از قبیل (عضو، کتاب، امانت و زیربنا) و اجرای برنامه های فرهنگی محتوای و کیفی در کتابخانه های عمومی خواهند بود.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان با اشاره به شعار بیست و پنجمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی« آینده روشن با خانواده کتاب خوان» افزود: همه اقدامات و فعالیت های این دوره را با توجه به اثر گذاری بحث کتاب و کتابخوانی در رشد و توسعه فرهنگی جامعه  در کودک و نوجوان، بر برنامه های فرهنگی این دوره سنی متمرکز کرده ایم.

این مقام مسؤول ادامه داد: درون مایه برنامه های فرهنگی در کتابخانه های عمومی منجر به علاقه مندی در حوزه کودکان خواهد شد و این به دلیل برنامه محور بودن نهاد کتابخانه های عمومی کشور و بهره مندی از کتابداران و کارشناسان جوان و دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی است.

رستمی کوهی با معرفی برنامه های فرهنگی گفت: یکی از سیاست های ما دنبال کردن برنامه های فاخر از جمله برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب با موضوعات مختلف است و معتقدیم که یکی از عوامل کتاب سازی کردن در کشور به دلیل عدم توجه به مقوله نقد است.

وی بیان داشت: یکی از راه های ترویج و علاقه مند کردن مردم به کتاب، بالا بردن سطح کیفی کتب است و با اجرای جلسات نقد و بررسی می توان به این مهم دست پیدا کرد.

در ادامه نشست لفته منصوری دانش ‌آموخته‌ جامعه ‌شناسی سیاسی نقد خود را بر کتاب مشرکی در خانواده پیامبر با این پرسش آغاز کرد که روایت مشرکی در خانواده پیامبر بازخوانی یا بازسازی تاریخ اسلام است؟.

این فعال فرهنگی رویکرد انتقادی خود را از منظر جامعه ‌شناسی عنوان کرد و بر دو موضوع تألیف کتاب تا چه حد متأثر از شرایط اجتماعی بوده و زمینه‌های اجتماعی آن چیست و کتاب موردنظر چه پیامدها و تأثیراتی بر جامعه دارد، تأکید کرد.

منصوری مسأله محوری کتاب را بازنگاری تاریخ اسلام بر اساس تاریخ‌نگاری انتقادی دانست و تأکید کرد در هر تحلیل انتقادی گریزی از گزینشی عمل کردن در مواجهه با موضوع مورد مطالعه نیست.

وی با بیان اینکه یک مورخ خوب تنها نباید توصیف گر صرف حوادث باشد، خاطرنشان شد: پیش ‌فرض ‌ها و ارزش‌ های یک مورخ زاویه دید اوست و مورخ از این زاویه دید است که می‌تواند به تاریخ نظر کند.

این منقتد با بیان اینکه مورخی که پیش ‌فرض نداشته باشد، چیزی در تاریخ نخواهد دید، عنوان کرد: هنگامی‌که پای تجزیه ‌وتحلیل جامعه ‌شناختی با شیوه‌ داستانی به یک واقعه‌ تاریخی باز می‌شود دانای کل در داستان ظهور یافته و برساخته‌ های قلم و تخیل او موضوع داستان را به ‌پیش می ‌راند؛ بر این اساس نویسندگان مشرکی در خانواده پیامبر دست به یک بازآفرینی در تاریخ اسلام زدند.

لازم به ذکر است، کتاب مشرکی در خانواده پیامبر داستان عاشقانه زندگی ابوالعاص و زینب دختر رسول خدا(ص) است و اثری مشترک از حسن محدثی و بیژن عبدالکریمی که تابستان سال جاری از سوی انتشارات نقد فرهنگ منتشر شد./۹۴۵۶/پ۲۰۳/ب۲

ارسال نظرات