حکمت اکتسابی نیست، اهدایی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در مسجد چهارده معصوم(ع) رهنان اصفهان، با بیان اینکه انسان حکیم درست میفهمد و درست عمل میکند، گفت: وقتی که کسی درست بفهمد و درست عمل کند نتیجه میگیریم که حق غیر از فهم و عمل ما است، چرا که حق ثابت است، حال فکر ما گاهی منطبق با حق است گاهی نیز منطبق نیست.
وی در ادامه افزود: اینکه انسان برای خدا شریک قائل باشد نشان دهنده عدم تطابق تفکر او با حق و نداشتن حکمت است، قرآن کریم امام زمان(عج) را حق نامیده است، حال در این کره زمین خیلیها هستند که فکرشان با این حق تطبیق میکند و وجود چنین انسانی را قبول دارند و خیلی هم هستند که قبول ندارند، پس قبول داشتن یا نداشتن ما حق نیست بلکه حق چیزی است غیر از تفکرات ما و ما باید مواظب باشیم فریب نخوریم و به چیزهایی که واقعیت ندارند معتقد نباشیم.
ربا خواری در بانکها موجب ناراحتی مراجع تقلید شده است
آیت الله مهدوی با اشاره به اهمیت و ضرورت تطبیق تفکر انسان با حق برای صحت پیدا کردن و مشروع شدن اعمال در طول زندگی، عنوان کرد: یک سری آدابی هست که با رعایت آن حکیم هستیم و اگر رعایت نکنیم فرقی با حیوانات نداریم و حکیم نیستیم.
وی ادامه داد: این ربایی که بانکها میخورند و موجب ناراحتی مراجع تقلید شده است و حتی یکی از مراجع به وزرا گفته است دیگر به ملاقات بنده نیایید زیرا به حرفها و تذکرات ما توجه ندارید، مرجع تقلید که فریب وزیر را نمی خورد، دو نوع ربا در کارهای بانکها وجود دارد، یکی زمانی که وام میدهند به افراد اما بعد بیش از 4 درصد سود میگیرند، تا 4 درصد را به عنوان مزد زحمتی که کشیده شده است مشروع دانستهاند اما بیش از آن ربا است و حرام است، ربای دیگری که بانکها اخذ میکنند جریمههایی است که در تأخیر پرداخت اقساط دریافت میکنند و این جریمه حرام است، پس هرکسی با این کار بانک موافق باشد حکیم نیست چرا که در کار حکیم ایراد و خلاف نیست.
امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه دلیل کار را محکم خواهد کرد، گفت: زمانی که برای کار خود دلیل داشته باشیم عمل ما محکم است و از حکمت برخوردار هستیم، اما زمانی که دلیل برای کار خود نداشته باشیم حکمتی در کار ما نیست، انسان باید قبل از انجام کارها برای آن فکر کند و آن زمان برای کارهایش دلیل خواهد داشت و به نتیجه مطلوب خواهد رسید.
کارهای انسان حکیم منظم و از روی دلیل است
آیت الله مهدوی داشتن تفکر و برنامه ریزی در امور مختلف زندگی را از نشانههای حکمت دانست و تصریح کرد: حکیم آن است که کارش منظم و از روی دلیل و نظم است، کاری که پشتوانه دلیل روی آن باشد محکم خواهد بود و صفت حکمت را به فاعل آن نسبت خواهند داد، این بحث دربرگیرنده کل زندگی انسان در کارهای دنیا و آخرت است.
وی تمام کارهای افراد حکیم را درس و الگو برای انسانها برشمرد و اظهار کرد: اهل بیت(ع) حکیم مطلق هستند، کتاب، حکمت تمام و کامل و ولایت مطلقه 3 ویژگی هستند که خداوند تنها به ائمه معصومین(ع) عطا کرده است، تمام امور و مسائل جهان آفرینش تحت ولایت ایشان است، یعنی هرچه حادث میشود و هرچه باقی میماند با ولایت اهل بیت(ع) پیش میرود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه حکمت تحصیلی نیست بلکه حصولی است، خاطرنشان کرد: حکمت مانند علم لدنی است، کسب کردنی نیست بلکه اهدایی است، خداوند علم لدنی را به انسان عطا میکند، نمیتوان با تحصیل کردن علم لدنی و حکمت را کسب کرد بلکه باید به انسان عطا گردد.
آیت الله مهدوی مصلحت الهی را زمینه ساز عطا شدن حکمت به انسان عنوان کرد و گفت: کارهای خداوند حکیمانه است، وقتی حکمت به کسی عطا میشود نشان میدهد شخص یک چیزی درون ضمیر و وجود خود داشته است که خداوند به او حکمت عطا میکند، اگر کسی زمینه دل خود را برای حکمت آماده کند حکمت درون آن خواهد رفت.
خیر کثیر در حکمت قرار دارد
وی با بیان اینکه قرآن کریم میفرماید تمام بهرههای دنیا کم است، اظهار کرد: انسان هرقدر هم مال و مادیات داشته باشد بازهم اینها همیشگی نخواهد بود، انسان نباید به اموال دنیا و مادیات اکتفا کند، همین قرآن کریم که مادیات و داشتههای دنیا را قلیل و ناچیز میداند میفرماید اگر به کسی حکمت عطا شود خیر دنیا و آخرت و خیر کثیر را به دست آورده است.
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به لزوم فراگرفتن حکمت از اهل بیت(ع) تصریح کرد: چند چیز را به عنوان مقدمه باید فراهم کنیم تا حکمت به وجود ما وارد شود، از چیزهای مهمی که حکمت را به وجود انسان خواهد آورد فهم دین و معرفت دین است، وقتی انسان فهیم در دین باشد خواهد فهمید چه باید بکند.
آیت الله مهدوی با تأکید بر لزوم دقت داشتن در تمام افعال و امور برای رسیدن به حکمت، خاطرنشان کرد: فهم در دین نیز نیازمند ایمان در حد یقین است،اگر کسی در ایمان به یقین برسد حکیم است، اگر کسی توسط خداوند برای حکمت انتخاب شد نشان دهنده این است که خود آن شخص برای رسیدن به این مهم زمینه سازی کرده است./1304/پ201/ب1