۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۵۳۸۴۰۸
گزارشی از آخرین وضعیت هموطنان زلزله‌زده؛

گرمای امید در شب‌های سرد کرمانشاه عملیات امداد سامان گرفت

هیأت دولت با اختصاص مبلغ ۲۸۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۶۵۹ میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی بخش‌های خسارت‌دیده ناشی از زلزله استان کرمانشاه موافقت کرد.
حضور و فعالیت جهادی طلاب در مناطق زلزله زده کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از کیهان، هیئت دولت با اختصاص مبلغ 281 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 659 میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی بخش‌های خسارت‌دیده ناشی از زلزله استان کرمانشاه موافقت کرد.

کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان این واقعه در مناطق آسیب‌دیده کرمانشاه با مشارکت دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان و همچنین نیروهای مردمی، بسیج، سپاه، ارتش و نیروی انتظامی از زمان وقوع حادثه تا دیروز همچنان ادامه داشت.

* مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ماهیانه 100 میلیارد ریال بیمه بیکاری به 10 هزار بیمه شده تامین اجتماعی که در زلزله استان کرمانشاه بیکار شده‌اند، از آذرماه پرداخت کنیم.

سیدتقی نوربخش دیروز پس از بازدید از مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه در نشست خبری، همچنین از پرداخت 40 میلیون ریال وام بدون بهره برای تامین نیازهای اضطراری مستمری‌بگیران زلزله‌زده تامین اجتماعی خبر داد.

وی اظهار کرد: پرداخت وام اضطراری مختص مستمری‌بگیران چهار شهر سرپل‌ذهاب، گیلانغرب، قصر شیرین و ثلاث باباجانی خواهد بود.

نوربخش تاکید کرد که کار رسیدگی به پرونده بیمه بیکاری و مستمری زلزله‌زدگان خارج از نوبت و ظرف یک هفته انجام خواهد شد ضمن اینکه از آذرماه نیز بیمه بیکاری به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی که در اثر زلزله بیکار شده‌اند پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به ارائه خدمات به 600 مجروح در بیمارستان‌های تامین اجتماعی کرمانشاه و 100 مجروح در بیمارستان‌های تامین اجتماعی تهران افزود: یک مرکز درمانی سیار نیز در سرپل‌ذهاب دایر کرده‌ایم تا به مدت 2 ماه خدمات سرپایی به مجروحان ارائه کند.

*با دستور صادق عزیزی دادستان اسلام‌آباد غرب، پیمانکار سازنده بیمارستان این شهرستان که در جریان زلزله اخیر تخریب شد، بازداشت شده است.

مهدی قنادی مدیر روابط عمومی دادستانی کرمانشاه افزود: متهم اکنون در بازداشت است و برای او پرونده قضایی تشکیل شده است.

این پیمانکار به «تقلب در ساخت بنای دولتی منتهی به تضییع اموال بیت‌المال و ایراد خسارت» متهم است.

به اعتقاد مردم این شهرستان، در ساخت بیمارستان از مصالح کم‌کیفیت و نیروی غیرماهر استفاده شده است.

در زلزله 21 آبان استان کرمانشاه دستکم 40 درصد از مرحله دوم بیمارستان تازه تاسیس شهرستان اسلام‌آباد غرب تخریب شد؛ این در حالی است که مرحله اول بیمارستان که حدود 30 سال از عمر آن می‌گذرد، سالم مانده است.

مرحله دوم بیمارستان اسلام‌آباد فروردین 96 افتتاح شده بود.برای ساخت این مرحله از بیمارستان 420 میلیارد ریال هزینه و هفت سال زمان صرف شد.

بیمارستان اسلام‌آباد به دلیل از کارافتادن بخش قابل توجهی از توان و تخریب امکاناتش، نتوانست خدمات دهی مناسب به انبوه مجروحان زلزله یکشنبه شب ارائه کند.

به گفته حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب در مجلس «بیمارستان این شهرستان از اولین جاهایی بود که در زلزله ویران شد.»

* مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی گفت: 3 نوعروس در این استان جهیزیه خود را به زلزله‌زدگان کرمانشاه اهدا کردند.

حسن شکوری‌نسب افزود: یک خانواده نیز هزینه‌های مراسم چهلم پدر خود را برای کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به برپایی 54 پایگاه جمع‌آوری کمک‌های مردمی در شهرستان‌های استان گفت: تاکنون پنج هزار کیلوگرم قند و شکر، 2 تن برنج، پنج هزار قوطی انواع کنسروجات، چهار هزار قوطی روغن مایع و 2 هزار بسته چای به  مناطق زلزله زده بارگیری و ارسال شده است.

* نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه گفت: کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان این استان از سراسر کشور به خصوص از استانهای همجوار همچون ایلام بی‌سابقه است.آیت‌الله مصطفی علما دیروز در نشست پیگیری مسایل و مشکلات زلزله‌زدگان استان که با حضور استاندار کرمانشاه و امام جمعه و استاندار ایلام و آیت‌الله محمدی عراقی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: کمک‌های بی‌سابقه‌ای از مردم سراسر کشور همانند زنجیره‌ای به مناطق زلزله‌زده در حال اعزام است که جای تقدیر دارد.

وی گفت: مسئولان نیز زحمات زیادی کشیده‌اند و امیدوارم تلاش‌هایشان برای برقراری نظم و کمک‌رسانی بیشتر شودچرا که پس از اسکان موقت زلزله‌زدگان مسایل اصلی برای زندگی آنها در زمستان مطرح است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که وعده‌های داده شده در خصوص تسهیلات و کمک‌های بلاعوض که در نشست ستاد بحران استان باحضور رئیس جمهوری برگزار شد، به حقیقت بپیوندد تا مردم هرچه سریعتر زندگی عادی خود را پی بگیرند.

* با اعلام مسئولان شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و توزیع برق کرمانشاه، حدود 95 درصد از آب و برق مناطق زلزله زده استان وصل شده و آنگونه که شرکت گاز اعلام کرده تنها مشکل شهر سرپل ذهاب باقی مانده و دیگر مناطق از لحاظ گاز مشکلی ندارند.مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کرمانشاه با بیان اینکه در شهرستان‌های زلزله زده مانندسرپل ذهاب، قصر شیرین، ثلاث باباجانی، دالاهو و... مشکل قطع برق رفع شده، افزود: تنها جزئیات محدودی مانند ایراد در کنتور برق منازل باقی مانده است.

علی مراد مرادی مجد افزود: برق اصلی این شهرها هم اکنون هیچ ایرادی ندارد و شب نیز معابر آن‌ها کاملاً روشن است. وی تصریح کرد: تنها در برخی روستاهای سرپل ذهاب و همچنین دشت ذهاب که شدت حادثه بیشتر بوده همچنان تلاش برای وصل برق ادامه دارد.مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه در ادامه افزود: اکنون با 47 دستگاه تانکر سیار مشغول آبرسانی به زلزله‌زدگان هستیم و تا روز گذشته نیز بیش از یک‌میلیون و 500 هزار بطری آب میان آنان توزیع شد.

وی همچنین در خصوص ازگله نیز گفت: این منطقه زیر نظر شرکت آب و فاضلاب روستایی است اما با این حال حدود 6 تانکر خود را در اختیار این شرکت قرار دادیم تا میان آسیب‌دیدگان آب توزیع کند.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه نیز از رفع مشکل گاز شهرهای قصرشیرین، ثلاث‌باباجانی و جوانرود خبر داد و گفت: تلاش برای رفع مشکل گاز شهرستان سرپل ذهاب همچنان ادامه دارد.

سیروس شهبازی با بیان اینکه 10 اکیپ شرکت گاز در حال تست شبکه هستند، یادآوری کرد: با وجودی که شبکه اصلی گاز سرپل ذهاب آسیب‌جدی ندیده است اما بسیاری از علمک‌ها کامل تخریب شده است.

وی گفت: تا زمانی که وضعیت ساختمان‌های تخریب شده مشخص نشود نمی‌توان گاز را وصل کرد و پس از آن نیز ابتدا ایمنی منازل سنجیده می‌شود تا در صورت رفع تمام نواقص، گاز وصل شود.

* مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 9 کشور از توزیع روزانه 200 هزار عدد قرص نان میان زلزله‌زدگان استان کرمانشاه خبر داد.
* فرمانده نیروی زمینی سپاه با اعلام به اتمام رسیدن مرحله اول عملیات آواربرداری در مناطق زلزله‌زده از آغاز مراحل جدید آواربرداری خبر داد.
* وزیر آموزش و پرورش از تهیه برنامه ویژه‌ای درباره دانش‌آموزان مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: از هفته آینده با استقرار کانکس‌ها و دو شیفته کردن مدارس در این مناطق، مدارس مناطق زلزله زده بازگشایی می‌شود.

* سخنگوی سازمان ثبت احوال: سازمان ثبت‌احوال و ادارات مناطق زلزله زده مدارک هویتی ساکنان مناطق زلزله زده غرب کشور که از بین رفته باشد را خارج از زمانبندی معمول صادر می‌کنند.

* وزیر کشور از توزیع حدود 24 هزار چادر در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: 10 هزار چادر دیگر نیز در بین زلزله‌زدگان توزیع می‌شود.

* جانشین فرمانده نیروی انتظامی با تأکید بر اینکه امنیت کامل در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه برقرار است گفت: نیرو به اندازه کافی و در همه نقاط زلزله زده حضور دارد.

* رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به دنبال سفر به مناطق زلزله زده کرمانشاه و بازدید و ارزیابی‌های میدانی، شمار مدارس تخریب شده و آسیب دیده این استان در زلزله اخیر کرمانشاه به 70 مورد رسید.

* مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: حدود 9 هزار مصدوم زلزله در بیمارستان‌ها خدمات درمانی گرفتند، از این تعداد 340 نفر به تهران و همدان اعزام شدندو همه خدمات درمانی و اسکان همراهان آنها رایگان است.

* رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی: با همت خیرین و هیئت‌های مذهبی تعدادی موکب جهت طبخ و توزیع غذا بین هم‌وطنان زلزله‌زده در استان کرمانشاه برپا خواهد شد.

* رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از تشکیل هشت منطقه عملیاتی مدیریت بحران برای امدادرسانی موثرتر به زلزله‌زدگان غرب استان کرمانشاه خبر داد.

* کارکنان دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اختصاص یک روز از حقوق آبان‌ماه خود به زلزله‌زدگان غرب کشور، همدردی خود را با مردم زلزله‌زده این منطقه اعلام کردند.

* نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی: گزارش کمیسیون‌های شوراها، بهداشت و درمان، اجتماعی و عمران مجلس در مورد زلزله غرب کشور آماده و به زودی در صحن علنی قرائت می‌شود.

* مدیر‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه: بیش از 25 استخر مجتمع پرورش ماهیان سردابی غرب کشور در منطقه ریجاب از توابع شهرستان دالاهو بر اثر زلزله یکشنبه شب تخریب شده است.

* دبیر‌کل مجمع خیرین سلامت کشور از ساخت مراکز درمانی در منطقه زلزله‌زده غرب کشور (کرمانشاه) در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

* وزیر کشور: در مناطق زلزله‌زده هیچ مشکل امنیتی و انتظامی وجود ندارد و تمامی دستگاه‌ها برای اسکان موقت و دائم زلزله‌زدگان تلاش می‌کنند.

* سرپرست اورژانس کشور: بیش از هفت هزار مصدوم زلزله طی 20 ساعت به کرمانشاه منتقل شدند، 8400 عمل جراحی، از جمله 100 پیوند عضو برای زلزله‌زدگان انجام شد.

* رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه: بنا به آمار تقریبی حدود 11 تا 12 هزار واحد روستایی و نیز حدود چهار هزار و 500 واحد شهری 100 درصد تخریب شده و برای شروع آواربرداری لازم است فرم مربوطه توسط مالک تکمیل و خودش نیز حین عملیات حضور داشته باشد.

* مدیر‌کل نظارت بر توزیع توانیر از وصل شدن برق کل شهر «سرپل‌ذهاب» خبر داد و گفت: از دیروز (چهارشنبه) تمرکز گروه‌های عملیاتی برای رفع مشکل برق روستاها بود.

* جانشین ستاد بحران استان کرمانشاه با اعلام اینکه عملیات آواربرداری اولیه مناطق زلزله‌زده استان به پایان رسید، گفت: براساس آخرین آمارها تاکنون 432 تن بر اثر زلزله جان باخته‌اند و 9388 تن مصدوم شده‌اند.

* رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه: تاکنون 17 اکیپ دامپزشکی نسبت به دفن بهداشتی لاشه دام‌های تلف شده به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

* مدیر‌کل بیمه ایران استان کرمانشاه با بیان اینکه به دنبال وقوع زلزله اخیر در سرپل‌ذهاب پرونده 75 بیمه‌گذار این شهر برآورد خسارت شد، گفت: از مجموع این تعداد پرونده، 10 میلیارد ریال به خسارت‌دیدگان زلزله سرپل‌ذهاب پرداخت شد.

* مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از توزیع انواع کنسرو، آب‌معدنی و نان‌ بسته‌ای بین زلزله‌زدگان با همکاری خیرین و دستگاه‌های اجرایی مختلف خبر داد.

* مدیر‌کل نوسازی مدارس استان کرمانشاه: 44 مدرسه در پنج شهرستان استان تخریب و غیرقابل استفاده شده است.
* پزشکی قانونی اسامی 353 جان‌باخته زلزله کرمانشاه را اعلام کرد.
براساس اعلام وزارت بهداشت آمار مصدومان 9 هزار و 388 نفر اعلام شده است.

* مدیر‌کل بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه ایران: بیمه ایران برای جبران خسارت‌های وارد شده به آسیب‌دیدگان شهرستان سرپل‌ذهاب با 50 درصد تخفیف اموال آنها را بیمه می‌کند.

* معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: تعداد مصدومان زلزله کرمانشاه به 9388 نفر رسید و تاکنون 1303 عمل جراحی برای نجات مصدومان انجام شده است.

* به دنبال وقوع زلزله در استان‌های غربی کشور و وارد آمدن خسارات در این مناطق، کمیسیون اعتباری بانک مرکزی در جلسه فوق‌العاده خود اجرای امهال تسهیلات و پرداخت قرض‌الحسنه 100 میلیون ریالی برای زلزله‌زدگان غرب کشور از سوی نظام بانکی را تصویب کرد.

* فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: عملیات آواربرداری را از ساعات اولیه پس از زلزله  شروع کرده‌ایم و می‌خواهیم احداث منازل مناطق روستایی را که به بسیج و سپاه واگذار شده به سرعت آغاز کنیم.

* سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور از اولین ساعات وقوع زلزله در مناطق زلزله‌زده غرب کشور حضور یافت و به سازماندهی و مدیریت یگان‌های عمل‌کننده این نیرو در امدادرسانی به مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه پرداخت.

* سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی: مشمولان کاردانی، دیپلم و زیردیپلم استان‌های زلزله‌زده که دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ آبان‌ماه سال جاری هستند، در صورت تمایل می‌توانند تاریخ اعزام به خدمت خود را به مدت سه ماه تمدید کنند.

* روابط عمومی پزشکی قانونی کرمانشاه: دست کم 100 جانباخته زلزله، بدون مجوز دفن شده‌اند و تاکنون برای 437 جانباخته جواز دفن صادر کرده است این در حالی است که مدیر‌کل پزشکی قانونی استان این موضوع را تایید نکرده است.

* معاون بهداری نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: 6 بیمارستان صحرایی توسط بهداری نیروی زمینی سپاه در مناطق زلزله‌زده خدمت‌رسانی می‌کند./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات