۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۵۳۸۴۷۶
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

حوزه و دانشگاه تلاش بیشتری برای بالابردن سطح آگاهی مردم داشته باشند

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید تلاش بیشتری برای بالابردن سطح آگاهی مردم داشته باشند تا افراد برای راحت زندگی کردن به سراغ دین بروند.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان مسؤول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها در مراسمی که صبح امروز در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد، گفت: تخصص، تعهد آور است و مسلماً فردی که تخصص کاری را ندارد بر خود حرام می‌داند که آن کار را انجام دهد.

وی افزود: در زندگی و جامعه هر مشکلی داریم به خاطر فاصله گرفتن از دین است. یکی از مهمترین کارکردهای دین است که کاری می‌کند که انسان و جامعه راحت‌تر زندگی کنند.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها ابراز داشت: بروکراسی‌های سخت و پیچیده به خاطر عدم بهره برداری کافی از دین است زیرا سطح عالی از دین‌داری مورد نیاز است تا بتوان بسیاری از مشکلات فرد و جامعه را حل کرد.

لزوم اتحاد عقاید تجربی و وحیانی

وی اظهار داشت: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید تلاش بیشتری برای بالابردن سطح آگاهی مردم داشته باشند تا افراد برای راحت زندگی کردن به سراغ دین بروند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان بیان داشت: لازم است در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... در کنار بُعد تجربی موضوع، ابعاد وحیانی آن نیز بررسی شود و به هر مسأله‌ای از دو دیدگاه تجربی و وحی توجه شود، در این شرایط دیگر هیچ تفاوتی میان حوزه و دانشگاه نخواهد بود.

آسودگی جامعه، حاصل بهره برداری بهتر مدیران از دین است

وی در ادامه اظهار داشت: ایراد و مشکلی که وجود دارد دانشگاه‌ها فعلاً تصمیم ندارند به ابعاد وحیانی علوم در موضوعات خود بپردازند و ظاهراً حوزویان هم خود را مسؤول زندگی بهتر مردم نمی‌دانند و خود را بیشتر مسؤول عقاید و عبادت مردم می‌دانند.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها ابراز داشت: اگر حوزه و دانشگاه بهترین بهره برداری را از دین کنند، زندگی مردم بسیار آسوده تر خواهد شد. مدیران جامعه اگر به خوبی از دین بهره برداری کنند جامعه بسیار آسوده‌تری خواهیم داشت.

وی افزود: دین و قرآن، راه‌ آسودگی زندگی انسان است. اگر به دین توجه کنیم، دین عامل پیشرفت جامعه ما خواهد بود. اگر در یک جامعه اسلامی دولت بزرگ باشد، خلاف شرع و دین است، خلاف شرع فقط دزدی و شراب خواری و رباکاری و ریاکاری نیست.

حجت الاسلام والملسمین پناهیان ابراز داشت: اگر دیدیم در جامعه ای وزارتخانه ها بزرگ شدند یعنی این جامعه، اسلامی نیست. اگر مردم بنشینند و کارها را تماماً به دولت بسپارند و تکاثر و تمرکز قدرت و ثروت در جامعه افزایش یابد فساد نیز در آن جامعه افزایش می‌یابد؛ باید ده برابر وضعیت فعلی کارها به مردم سپرده شود.

اگر اندازه دولت کوچک شد، تا این حد رقابت برای به دست آوردن مقام در آن نخواهد شد

وی اظهار داشت: دولت باید کوچک شود؛ وقتی اندازه دولت کوچک شد، دیگر تا این حد رقابت برای به دست آوردن مقام در آن نخواهد شد، دقیقاً شبیه به ایام اربعین که کار در دست مردم است. وقتی کار در دست دولت باشد سطح اخلاق در جامعه نزول پیدا می‌کند مگر اینکه چقدر انسان ایثارگر باشد که با وجود دولت باز هم خدمات ارائه دهد اما وقتی کار در دست مردم باشد انگیزه اخلاقی آنها برای یاری یکدیگر و رتق و فتق امور بیشتر می‌شود.

اصل ۴۴ قانون اساسی هنوز به طور کامل اجرا نمی‌شود

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها ابراز داشت: بسیاری از کشورها یک درصد از قوانین و آیین نامه و جریمه ما را ندارند ولی آمار تصادفات آنها بسیار پایین است. برای رشد اخلاق در جامعه باید قدرت دولت را کاهش داد؛ گاهی مثل جنگ و بحران شاید به دخالت دولت نیاز باشد. جنگی که در کشور ما اتفاق افتاد سبب شد تا همه چیز در اختیار دولت قرار بگیرد و سبب شد اصلاً رویه دولت، گرفتن همه کارها در دست خود باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حتی اصل ۴۴ قانون اساسی هم هنوز به طور کامل اجرا نمی‌شود و کار آن طور که باید به دست مردم سپرده نمی‌شود. دین سبب خوشبختی فرد و جامعه می‌شود اما ما از آن فاصله داریم و برآیند آن در جامعه این است که مردم احساس مسؤولیت بیشتری داشته باشند./966/پ202/ب1

ارسال نظرات