۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۵۴۱۵۹۷
استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان شمالی:

شرم از رو به رو شدن با گناه نشانه انسان خداباور است

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: انسان خداباور در هر لحظه و هر مکانی خود را در مرئا و منظر پروردگار احساس می‌کند و به هنگام رو به رو شدن با صحنه‌های گناه و حرام از خداوند رب‌العالمین شرم و حیا می‌کند.
آیت الله علی قربانی، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی قربانی، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در درس اخلاق، با اشاره به اهمیت استغفار از درگاه الهی برای گناهان، اظهار کرد: استغفار از حیا و شرمندگی انسان در برابر معبود سرچشمه می‌گیرد.

وی افزود: طلب استغفار از خداوند یک ریشه‌اش آن است که انسان به‌وسیله گناه در محضر او بی‌حیایی و بی‌ادبی کرده است؛ زیرا عالم همه محضر اوست و در محضر او نباید بی‌حیایی کند و دست ‌به ‌کار گناه‌آلود بزند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی با بیان اینکه این موضوع در آموزه‌های دینی شواهد گوناگون دارد، ادامه داد: قرآن در این مورد می‌فرماید: «ان الله کان علیکم رقیبا» و تأکید می‌کند خداوند بر شما انسان‌ها مراقبت می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین قرآن در جای دیگر می‌فرماید: «انّ ربّک لبالمرصاد»؛ خداوند هر آینه در کمین کارهای توست و یا می‌فرماید: «الم یعلم بأن الله یری»؛ آیا بشر نمی‌داند که خدا می‌داند و می‌بیند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی افزود: امام علی (ع) در این رابطه می‌فرماید: «اتقوا معاصی الله فی الخلوات فأن الشاهد هو الحاکم» و تأکید می‌کند از گناهان پنهانی هم بترسید و دوری کنید؛ زیرا آن کس که شاهد و ناظر صحنه‌های گناه شماست هم او داوری خواهد کرد.

وی تصریح کرد: از مجموع آیات و روایات چنین به دست می‌آید که انسان خداباور در هر لحظه و هر مکانی خود را در مرئا و منظر پروردگار احساس می‌کند و به هنگام رو به رو شدن با صحنه‌های گناه و حرام از خداوند رب‌العالمین شرم و حیا می‌کند و می‌گوید «استغفرک استغفار حیاء».

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی گفت: علامه طباطبایی (ره) در نجف تحصیلات خود را به مرحله‌ای رساند که احساس کرد باید به کشور ایران بازگردد و مردم را از سرچشمه زلال معارفی که آموخته است بهره‌مند سازد به هنگام تصمیم برگشت به ایران خدمت استادش مشرف شد و از او خواست دستورالعملی برایش بیان کند که سرمایه اخلاقی او قرار گیرد.

وی ادامه داد: استاد فرزانه و حکیم فرهیخته در برابر پرسش و خواسته شاگردش آیه فوق را تلاوت کرد و فرمود «الم یعلم بأن الله یری» و ساکت شد و مطلبی پس از آن به زبان نیاورد، علامه مطلب را گرفت و فهمید که برای ترک گناه دستورالعملی جامع‌تر و مؤثرتر از این آیه نیست./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات