۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۵۴۱۹۸۱
‏ رییس دفتر تبلیغات اصفهان مطرح کرد؛

ایده «فرهنگِ محصول محور» برای وحدت حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام قطبی ترجمه مفهوم به محصول و ایده های خلاقانه را کمبود امروز جامعه ما دانست و گفت: در تبدیل علم و ‏تجربه ‏به محصول فناوری باید حوزه های معرفتی هم لحاظ شوند و باید ‏«فرهنگِ محصول محور» با وحدت حوزه و دانشگاه ‏شکل ‏بگیرد.‏
حجت الاسلام محمد قطبی

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، عصر امروز در جلسه کارگروه با موضوع وحدت «حوزه و ‏دانشگاه» که با حضور اساتید حوزه علمیه و دانشگاه برگزار شد با تبریک ایام ماه ربیع و هفته وحدت، گفت: ایده وحدت حوزه و ‏دانشگاه از سوی امام خمینی(ره) مطرح شد و اساساً شاکله و هدف انقلاب اسلامی استفاده از همه ظرفیت های کشور در امتداد ‏مسیر تعالی بشر و ایجاد تمدن نوین اسلامی است.‏

وحدتِ عملی حوزه و دانشگاه در هدف مشترک برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی حاصل می شود

وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه هم باید با توجه به منظومه کلان انقلاب اسلامی دیده شود ، تصریح کرد: نباید نگاه ما ‏ایجاد ارتباط و هماهنگی میان دو نهاد باشد، اگر حوزه علمیه در مسیر اندیشه های اسلامی و نظام سازی های معرفتی و دانشگاه ‏در مسیر تجربه و فناوری قرار بگیرند، هر دوی این ها شاید در ظاهر ارتباطی هم نداشته باشند، اما وقتی در عمل هر دو هدف ‏مشترک برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی را دنبال می کنند این به معنای همان وحدت است.‏

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: اندیشه ها و مقالات و پیشنهادهای خیلی زیادی از سوی افراد مختلف برای ایجاد ‏وحدت عملگرا میان حوزه و دانشگاه مطرح شده که همه آن ها ارزشمند هستند، اما بهتر است به جای فکر کردن برای ارتباط و ‏تعامل میان این دو نهاد، حوزه و دانشگاه به سمت طراحی نهادهای مشترک بروند.‏

ایجاد نهادهای مشترک حوزوی و دانشگاهی راهکار وحدت عملگرای این دو نهاد است

حجت الاسلام قطبی افزود: اگر نهادهایی ایجاد شوند که نه حوزه و نه دانشگاه هیچ کدام به تنهایی نتوانند امور مربوط به آن را ‏انجام دهند، در این صورت یک اضطرار برای اتحاد میان این دو نهاد ایجاد می شود که همان نهاد مشترک می تواند کشش به ‏سمت یکدیگر را تقویت کند.‏

وی اظهار داشت: اگر نهادهایی در جامعه شکل گیرد که محصول و خدمات آن به مردم و جامعه خدمات مطلوبی باشد و همکاری ‏حوزه و دانشگاه در آن نهادها ملموس باشد، آن وقت جامعه احساس می کند که ترکیب علوم حوزوی و دانشگاهی در کنار هم می ‏توانند موفقیت هایی را کسب کنند، ایجاد مراکز مشاوره می تواند نمونه ای از این دست باشد.‏

رییس دفتر تبلیغات اصفهان ابراز داشت: مثلاً اگر حوزه و دانشگاه با همفکری به یک مدل مراکز مشاوره فرهنگی که زاویه معرفتی ‏و روانشناسی در آن لحاظ شده باشد و همین را بتوانیم به یک قانون و آیین نامه صدور مجوز برای چنین مراکزی تبدیل کنیم، ‏دیگر لازم نیست ما پیگیر آن باشیم و فارغ التحصیلان حوزه و دانشگاه خودشان برای کار در این زمینه تفاهم و تیم سازی می ‏کنند و روی پای خود می ایستند.‏

حجت الاسلام قطبی کمبود نوآوری و خلاقیت را یک خلأ در جامعه امروز ما دانست و تصریح کرد: مراکز رشد و پارک های علم و ‏فناوری که در مسیر علم و فناوری قرار می گیرند و می توانند دانش ها و تجربیات در حوزه و دانشگاه را به زبان فناوری ترجمه ‏کنند و در اختیار جامعه بگذارند باید گسترش یابند.‏

ترجمه مفهوم به محصول یک امر رایج در کشورهای پیشرفته است

وی با بیان اینکه ترجمه مفهوم به تکنولوژی و فناوری یک امر رایج در کشورهای پیشرفته است، اظهار داشت: متأسفانه ما در این ‏زمینه کار جدی و قوی نداریم و باید حوزه و دانشگاه در این زمینه با هم همکاری جدی داشته باشند، نوآوری و آفرینشگری ‏گمشده امروز جامعه ماست و ما خیلی بیشتر از آنچه که امروز وجود دارد باید در این زمینه کار کنیم.‏

رییس دفتر تبلیغات اصفهان افزود: ما در عرصه ترجمه بیشتر متوجه ترجمه متن به متن هستیم، البته ما دستاوردهای بسیار ‏بزرگی هم در زمینه ترجمه مفهوم به فناوری داریم که پیشرفت های در زمینه نانوتکنولوژی و هسته ای داریم که همین ها سبب ‏عزت ما در دنیا شده است، اینکه ما در نانوفناوری توانستیم جزء کشورهای برتر جهان باشیم به معنای طی کردن راه صد ساله در ‏چندین سال است، یعنی ما با ورود به یک عرصه تکنولوژی برتر توانستیم خودمان را در نیا بالا بکشیم و به یک رتبه علمی ‏مطلوبی دست پیدا کنیم.‏

امروزه دولت ها فرهنگ مورد نظر خود را از طریق وارد کردن یک محصول و کالا در جوامع تبلیغ می کنند

حجت الاسلام قطبی ‏«فرهنگِ محصول محور» را از موضوعات جدی در میان جوامع پیشرفته دانست و افزود: در دنیا و در ‏کشورهای پیشرو این تفکر وجود دارد که برای ایجاد یک فرهنگ در جامعه از محصولات تکنولوژیکی که بر پایه علوم مهندسی، ‏علوم محض، پزشکی، کشاورزی و سایر علوم طراحی شده اند استفاده می شود.‏

وی ابراز داشت: پارک های علم و فناوری ما مانند شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان می توانند در تبدیل یک ایده مهندسی یا ‏پزشکی یا هنری به یک محصول، از دانش های معرفتی برای ایجاد یک فرهنگ در جامعه بهره بگیرند که این مهم وحدت میان ‏حوزه و دانشگاه در این زمینه را می طلبد. ‏

رییس دفتر تبلیغات اصفهان ‏تصریح کرد: امروز جوامع پیشرفته برای تبلیغات فرهنگی و مذهبی خود به این نتیجه رسیده اند که ‏دیگر صرفاً فرستادن چند مبلغ مذهبی به مناطق مختلف به تنهایی بازدهی کافی را ندارد و از ایده «فرهنگ محصول محور» برای ‏تسلط و تحمیل فرهنگ خود استفاده می کنند.‏

عدم اهمیت کافی به نگاه مهندسی عامل ضعف حوزه های معرفتی در ارائه محصول به جوامع

حجت الاسلام قطبی ‏بیان داشت: ما هم می توانیم با وارد کردن یک محصول در میان خانواده ها و جامعه فرهنگ اسلامی را به ‏راحتی و با شیوه ای مناسب مطرح و تبلیغ کنیم، ما در حوزه های فنی و مهدنسی و پزشکی کمبود مباحث معرفتی و در حوزه ‏های معرفتی چه در حوزه و چه در دانشگاه با کمبود و ضعف نگاه مهندسی و فرمی مواجه هستیم.‏

وی ترکیب دو نگاه مهندسی و معرفتی برای تشکیل یک نهاد را تجلی حوزه و دانشگاه در متن زندگی مردم دانست و گفت: ‏خروجی این دو نگاه باید در زندگی مردم ملموس و محسوس باشد، باید بر اساس این اندیشه نهاهایی را طراحی کنیم که بر پایه ‏خودشان استوار باشند. ‏

رییس دفتر تبلیغات اصفهان ‏ظرفیت امروز حوزه و دانشگاه را در حد نظام سازی های مد نظر برای وحدت ارزیابی کرد و بیان ‏داشت: البته در برخی موارد مانند مشاوره ممکن است در ابتدا با مخالفت هایی برای ایجاد قانون مواجه شویم، اما در بحث علم و ‏فناوری که اندیشه در لایه های پنهان قرار دارد خیلی راحت تر می توان اقدام کرد.‏

عزم دفتر تبلیغات اسلامی برای ایجاد مرکز رشد فرهنگی تبلیغی

حجت الاسلام قطبی افزود: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به دنبال ایجاد مرکز رشد فرهنگی تبلیغی است و جلسات ‏متعددی هم با مسؤولان در این زمینه برگزار شده و این می تواند ظرفیت ها را کامل کند. ‏

وی عدم توجه برخی شرکت های دانش بنیان به حوزه های معرفتی و فرهنگ را عاملی برای عدم رونق مناسب اقتصادی و ‏موفقیت لازم برای آنان دانست و گفت: حوزه ها و علوم انسانی و معرفتی در دانشگاه ها هم برای تولید محصول خود توجه کمی به ‏طراحی ها و نگاه مهندسی دارند و همین سبب عدم کارآیی لازم آن ها شده است، نمود بیشتر محصولات در هر دو زمینه فرهنگ ‏و معرفت و تجربه و فناوری در جامعه نیاز به ترکیب این دو نگاه با هم دارد تا که این ترکیب در سایه همکاری حوزه و دانشگاه ‏شکل خواهد گرفت. /869/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات