ایده «فرهنگِ محصول محور» برای وحدت حوزه و دانشگاه
به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، حجتالاسلام محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، عصر امروز در جلسه کارگروه با موضوع وحدت «حوزه و دانشگاه» که با حضور اساتید حوزه علمیه و دانشگاه برگزار شد با تبریک ایام ماه ربیع و هفته وحدت، گفت: ایده وحدت حوزه و دانشگاه از سوی امام خمینی(ره) مطرح شد و اساساً شاکله و هدف انقلاب اسلامی استفاده از همه ظرفیت های کشور در امتداد مسیر تعالی بشر و ایجاد تمدن نوین اسلامی است.
وحدتِ عملی حوزه و دانشگاه در هدف مشترک برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی حاصل می شود
وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه هم باید با توجه به منظومه کلان انقلاب اسلامی دیده شود ، تصریح کرد: نباید نگاه ما ایجاد ارتباط و هماهنگی میان دو نهاد باشد، اگر حوزه علمیه در مسیر اندیشه های اسلامی و نظام سازی های معرفتی و دانشگاه در مسیر تجربه و فناوری قرار بگیرند، هر دوی این ها شاید در ظاهر ارتباطی هم نداشته باشند، اما وقتی در عمل هر دو هدف مشترک برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی را دنبال می کنند این به معنای همان وحدت است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: اندیشه ها و مقالات و پیشنهادهای خیلی زیادی از سوی افراد مختلف برای ایجاد وحدت عملگرا میان حوزه و دانشگاه مطرح شده که همه آن ها ارزشمند هستند، اما بهتر است به جای فکر کردن برای ارتباط و تعامل میان این دو نهاد، حوزه و دانشگاه به سمت طراحی نهادهای مشترک بروند.
ایجاد نهادهای مشترک حوزوی و دانشگاهی راهکار وحدت عملگرای این دو نهاد است
حجت الاسلام قطبی افزود: اگر نهادهایی ایجاد شوند که نه حوزه و نه دانشگاه هیچ کدام به تنهایی نتوانند امور مربوط به آن را انجام دهند، در این صورت یک اضطرار برای اتحاد میان این دو نهاد ایجاد می شود که همان نهاد مشترک می تواند کشش به سمت یکدیگر را تقویت کند.
وی اظهار داشت: اگر نهادهایی در جامعه شکل گیرد که محصول و خدمات آن به مردم و جامعه خدمات مطلوبی باشد و همکاری حوزه و دانشگاه در آن نهادها ملموس باشد، آن وقت جامعه احساس می کند که ترکیب علوم حوزوی و دانشگاهی در کنار هم می توانند موفقیت هایی را کسب کنند، ایجاد مراکز مشاوره می تواند نمونه ای از این دست باشد.
رییس دفتر تبلیغات اصفهان ابراز داشت: مثلاً اگر حوزه و دانشگاه با همفکری به یک مدل مراکز مشاوره فرهنگی که زاویه معرفتی و روانشناسی در آن لحاظ شده باشد و همین را بتوانیم به یک قانون و آیین نامه صدور مجوز برای چنین مراکزی تبدیل کنیم، دیگر لازم نیست ما پیگیر آن باشیم و فارغ التحصیلان حوزه و دانشگاه خودشان برای کار در این زمینه تفاهم و تیم سازی می کنند و روی پای خود می ایستند.
حجت الاسلام قطبی کمبود نوآوری و خلاقیت را یک خلأ در جامعه امروز ما دانست و تصریح کرد: مراکز رشد و پارک های علم و فناوری که در مسیر علم و فناوری قرار می گیرند و می توانند دانش ها و تجربیات در حوزه و دانشگاه را به زبان فناوری ترجمه کنند و در اختیار جامعه بگذارند باید گسترش یابند.
ترجمه مفهوم به محصول یک امر رایج در کشورهای پیشرفته است
وی با بیان اینکه ترجمه مفهوم به تکنولوژی و فناوری یک امر رایج در کشورهای پیشرفته است، اظهار داشت: متأسفانه ما در این زمینه کار جدی و قوی نداریم و باید حوزه و دانشگاه در این زمینه با هم همکاری جدی داشته باشند، نوآوری و آفرینشگری گمشده امروز جامعه ماست و ما خیلی بیشتر از آنچه که امروز وجود دارد باید در این زمینه کار کنیم.
رییس دفتر تبلیغات اصفهان افزود: ما در عرصه ترجمه بیشتر متوجه ترجمه متن به متن هستیم، البته ما دستاوردهای بسیار بزرگی هم در زمینه ترجمه مفهوم به فناوری داریم که پیشرفت های در زمینه نانوتکنولوژی و هسته ای داریم که همین ها سبب عزت ما در دنیا شده است، اینکه ما در نانوفناوری توانستیم جزء کشورهای برتر جهان باشیم به معنای طی کردن راه صد ساله در چندین سال است، یعنی ما با ورود به یک عرصه تکنولوژی برتر توانستیم خودمان را در نیا بالا بکشیم و به یک رتبه علمی مطلوبی دست پیدا کنیم.
امروزه دولت ها فرهنگ مورد نظر خود را از طریق وارد کردن یک محصول و کالا در جوامع تبلیغ می کنند
حجت الاسلام قطبی «فرهنگِ محصول محور» را از موضوعات جدی در میان جوامع پیشرفته دانست و افزود: در دنیا و در کشورهای پیشرو این تفکر وجود دارد که برای ایجاد یک فرهنگ در جامعه از محصولات تکنولوژیکی که بر پایه علوم مهندسی، علوم محض، پزشکی، کشاورزی و سایر علوم طراحی شده اند استفاده می شود.
وی ابراز داشت: پارک های علم و فناوری ما مانند شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان می توانند در تبدیل یک ایده مهندسی یا پزشکی یا هنری به یک محصول، از دانش های معرفتی برای ایجاد یک فرهنگ در جامعه بهره بگیرند که این مهم وحدت میان حوزه و دانشگاه در این زمینه را می طلبد.
رییس دفتر تبلیغات اصفهان تصریح کرد: امروز جوامع پیشرفته برای تبلیغات فرهنگی و مذهبی خود به این نتیجه رسیده اند که دیگر صرفاً فرستادن چند مبلغ مذهبی به مناطق مختلف به تنهایی بازدهی کافی را ندارد و از ایده «فرهنگ محصول محور» برای تسلط و تحمیل فرهنگ خود استفاده می کنند.
عدم اهمیت کافی به نگاه مهندسی عامل ضعف حوزه های معرفتی در ارائه محصول به جوامع
حجت الاسلام قطبی بیان داشت: ما هم می توانیم با وارد کردن یک محصول در میان خانواده ها و جامعه فرهنگ اسلامی را به راحتی و با شیوه ای مناسب مطرح و تبلیغ کنیم، ما در حوزه های فنی و مهدنسی و پزشکی کمبود مباحث معرفتی و در حوزه های معرفتی چه در حوزه و چه در دانشگاه با کمبود و ضعف نگاه مهندسی و فرمی مواجه هستیم.
وی ترکیب دو نگاه مهندسی و معرفتی برای تشکیل یک نهاد را تجلی حوزه و دانشگاه در متن زندگی مردم دانست و گفت: خروجی این دو نگاه باید در زندگی مردم ملموس و محسوس باشد، باید بر اساس این اندیشه نهاهایی را طراحی کنیم که بر پایه خودشان استوار باشند.
رییس دفتر تبلیغات اصفهان ظرفیت امروز حوزه و دانشگاه را در حد نظام سازی های مد نظر برای وحدت ارزیابی کرد و بیان داشت: البته در برخی موارد مانند مشاوره ممکن است در ابتدا با مخالفت هایی برای ایجاد قانون مواجه شویم، اما در بحث علم و فناوری که اندیشه در لایه های پنهان قرار دارد خیلی راحت تر می توان اقدام کرد.
عزم دفتر تبلیغات اسلامی برای ایجاد مرکز رشد فرهنگی تبلیغی
حجت الاسلام قطبی افزود: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به دنبال ایجاد مرکز رشد فرهنگی تبلیغی است و جلسات متعددی هم با مسؤولان در این زمینه برگزار شده و این می تواند ظرفیت ها را کامل کند.
وی عدم توجه برخی شرکت های دانش بنیان به حوزه های معرفتی و فرهنگ را عاملی برای عدم رونق مناسب اقتصادی و موفقیت لازم برای آنان دانست و گفت: حوزه ها و علوم انسانی و معرفتی در دانشگاه ها هم برای تولید محصول خود توجه کمی به طراحی ها و نگاه مهندسی دارند و همین سبب عدم کارآیی لازم آن ها شده است، نمود بیشتر محصولات در هر دو زمینه فرهنگ و معرفت و تجربه و فناوری در جامعه نیاز به ترکیب این دو نگاه با هم دارد تا که این ترکیب در سایه همکاری حوزه و دانشگاه شکل خواهد گرفت. /869/پ۲۰۱/ب۱