۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۵۴۳۲۰۹
رییس ستاد اقامه نماز قزوین:

عبادت بدون معرفت موجب ضلالت و گمراهی انسان می‌شود

رییس ستاد اقامه نماز قزوین گفت: عبادت اگر از روی ناآگاهی و عدم معرفت باشد موجب ضلالت و گمراهی انسان می‌شود؛ زیرا اگر انسان کاری را بدون معرفت و شناخت انجام دهد مانند این است که در مسیری غیر از هدف خود حرکت کرده است.
حجت الاسلام سید قریش موسوی

حجت الاسلام سید قریش موسوی رییس ستاد اقامه نماز قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین با اشاره به هدف خلقت انسان کفت: مطابق آیات قرآن هدف از آفرینش انسان عبادت و بندگی خداوند متعال است؛ از این رو این عبادت باید عارفانه و آگاهانه باشد.

وی در ادامه با اشاره به انجام عبادت ناآگاهانه افزود: عبادت اگر از روی ناآگاهی و عدم معرفت باشد موجب ضلالت و گمراهی انسان می‌شود اگر انسان کاری را بدون معرفت و شناخت انجام دهد مانند این است که در مسیری غیر از هدف خود حرکت کرده است.

رییس ستاد اقامه نماز قزوین در ادامه با اشاره به عوامل کسب معرفت در راستای انجام عمل اظهار کرد: انسان اگر بخواهد عملی را از روی معرفت انجام دهد از دو حال خارج نیست یا باید خودش نسبت به تکلیف شناخت داشته باشد به این صورت که با تلاش و کوشش و بهره‌گیری از آیات و روایات حکم تکلیف خود را به دست آورد یا باید به کارشناسان آگاه در این زمینه مراجعه کند.

وی در ادامه با بیان اینکه انسان در جایی که خودش نمی‌تواند نسبت به تکالیف شرعی علم پیدا کند باید از مرجع جامع‌الشرایط تقلید کند خاطرنشان کرد: تقلید یعنی پیروی از یک مجتهد جامع‌الشرایط یا به عبارتی مراجعه به یک متخصص دینی به آن دلیل که انسان در تکلیف خود نیازمند راهنمایی است تا بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

حجت الاسلام موسوی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های مرجع جامع‌الشرایط تصریح کرد: مهم‌ترین شروط عامه برای مجتهد جامع‌الشرایط این است که عاقل و بالغ بوده و شیعه دوازده‌امامی باشد مرجع تقلید باید نسبت به دیگران اعلم بوده؛ یعنی حریص دنیا نباشد و ملکه عدالت در او نهادینه شده باشد.

وی در پایان با اشاره به راه‌های شناخت مرجع تقلید گفت: سه راه برای شناخت مرجع تقلید وجود دارد؛ نخست اینکه انسان مکلف خودش اهل تشخیص باشد دوم اینکه مرجع تقلید مشهور بوده و شهرتی فراگیر در نزد علما داشته باشد سوم اینکه دو نفر عادل اهل‌تشخیص بر اعلم بودن مرجع جامع‌الشرایط گواهی دهند./۸۷۳/ت۳۰۳/ب۲

ارسال نظرات