۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۵۴۳۶۹۰
امام جمعه موقت اصفهان:

خطای انسان عالِم، عالَم را به خطر می اندازد

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی گفت: دانشمندی که علم دارد و راه غلط را پیش می گیرد، بسیار خطرناک است؛ چرا که خطای عالِم، عالَم را به خطر می اندازد.
میردامادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شنبه شب که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: داشتن آرزوهای طولانی، سبب فراموش کردن آخرت خواهد شد.

وی در ابتدا در تفسیر حکمت ۲۷۴ نهج البلاغه که امیرمؤمنان(ع) در آن می فرمایند، علم خويشتن را جهل و يقينتان را شك قرار ندهيد، آن گاه كه عالم و آگاه شديد عمل كنيد و زمانى كه يقين كرديد اقدام کنید، افزود: افرادی عالم بوده و همواره هستند که علمشان را در عمل انکار می کنند، عاقلانی که از عقلشان استفاده نمی کنند و شنوندگانی که حقیقت را نمی شنوند نمونه بارز افرادی هستند که از علمشان برای رسیدن به لذائذ شهوانی استفاده می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با اشاره به آیه پنجاه و دوم سوره روم که می فرماید«فَإِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَىٰ وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ» خاطرنشان کرد: انسانی که ایمان نداشته باشد و در برابر احکام الهی تسلیم نباشد، نمی تواند هدایت شود چرا که اسباب فهمش مختوم است.

امام جمعه موقت اصفهان اضافه کرد: برخی افراد با وجود دانایی به موضع حق راه ضلالت را پیش می گیرند چرا که این افراد علمشان را به جهل و یقینشان را به شک تبدیل کرده اند؛ این مسأله نتیجه هواپرستی افراد است، پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند اگر هوا پرست شوید کلام حق را درک نمی کنید و اگر آرزوهای طولانی داشته باشید آخرت را فراموش خواهید کرد.

وی ابراز کرد: انحراف فکری به واسطه یقین به خطا بسیار خطرناک است و می تواند جریان بدی راه بیندازد؛ داعش نتیجه همین انحراف فکری است؛ خوارج نهروان با وجود این که اهل نماز و روزه بودند باور غلط داشتند، به همین سبب حکم کفر معاویه و حکم ارتداد امیرمؤمنان(ع) را صادر کردند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی تبیین کرد: برخی افراد با بیان این جمله که نماز جمعه یک نماز سیاسی و خالی از اخلاص است، از رفتن به نماز جمعه طفره می روند که این نوعی باور غلط است.

امام جمعه موقت اصفهان در پایان گفت: حکمت 274 نهج البلاغه خطاب به افرادی است که با وجود دانایی به موضع حق عملاً منکر حق هستند؛ دانشمندی که علم دارد و راه غلط را پیش می گیرد، بسیار خطرناک است چرا که خطای عالِم، عالَم را به خطر می اندازد؛ عالمی که عامل به علمش است تا زمانی که تاریخ وجود دارد، زنده خواهد بود، بدن این افراد مفقود است ولی در دل مردم جای دارند./۸۶۷/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات