۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۵۴۴۵۳۷

چند خبر کوتاه از جامعه الزهرا

ثبت نام بیش از ۲۰۰ بانوی طلبه جامعه‌الزهرا(س) در دوره تخصصی «تربیت مشاور»، برگزاری کارگاه‌های «مثبتِ دخترانه» و برگزاری کارگاه تخصصی «مهارت‌افزایی اطلاع‌یابی از پایگاه‌های اطلاعاتی» از مهم ترین اخبار جامعه الزهرا(س) در نخستین روز این هفته است.
جامعه الزهرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ریحانه حقانی، معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه همایش «کتاب سال بانوان» یکی از طرح‌های مهم معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(س) به شمار می‌رود که شورای سیاستگذاری این طرح تشکیل و فراخوان کلی آن اعلام شده است، گفت: در سال آینده برنامه عملیاتی این همایش اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه همایش ملی «کتاب سال بانوان» گامی بلند در شناسایی، تشویق و ارتقای آثار بانوان است، تصریح کرد: رساله‌های سطح چهار و دکترای دانشگاهی، آثار تألیفی بانوان و همچنین آثار تألیفی آقایان و بانوان در حوزه مطالعات زن و خانواده در این همایش پذیرفته می‌شود.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) یادآور شد: محوریت و رسالت حوزه باید بر مبنای تألیف باشد تا فکر و اندیشه جامعه اسلامی را جهت‌دهی کند و همایش «کتاب سال بانوان» در واقع، شناسایی و جهت‌دهی آثار پژوهشی طلاب از نظر تألیفی است.

حقانی افزود: سنت حوزه بر محور کتاب و نگاه تألیفی است و از سوی دیگر دانش‌پژوهان و پژوهشگران، پديدآورندگان جريان‌هاي فكري و فرهنگي جامعه‌اند و بدون شک، نتايج تحقيقات آنها موجب دگرگوني و  پيشرفت در عرصه‌هاي گوناگون علم و فرهنگ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ما نیازمند شناسايي پژوهشگران و موضوعات مورد پژوهش در عرصه‌های مختلف هستیم، عنوان کرد: همایش کتاب سال بانوان، زمينة مطالعه، پژوهش و نگارش هرچه بيشتر در عرصه‌های علمي را فراهم می‌کند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س)، زمان برگزاری این همایش را سال آینده اعلام کرد و افزود: زمان فراخوان دریافت آثار در اطلاعیه‌ای اعلام خواهد شد.

حقانی در پایان تأکید کرد: در این همایش، گام‌های اساسی برداشته می‌شود تا بانوان بتوانند در عرصه زن و خانواده فعالیت کنند و نیازهای علمی و پژوهشی این عرصه محقق شود.

ششمین جشنواره «هنر آسمانی» در قم برگزار می‌شود

ششمین جشنواره «هنر آسمانی» ویژه طلاب حوزه‌های علمیه از سوی دبیرخانه دائمی جشنواره هنر آسمانی و با مشارکت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه‌الزهرا(س)، مدرسه اسلامی هنر، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، حوزه هنری، سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس و صدا و سیما برگزار می‌شود.

این جشنواره ویژه طلاب حوزه‌های علمیه است و در ۱۵ قالب «فیلم (کوتاه و بلند)»، «فیلمنامه (کوتاه و بلند)»، «مستند»، «نمایشنامه»، «بازی نامه»، «پویانمایی»، «داستان و رمان»، «شعر و نثر ادبی»، «عکس»، «موشن گرافی»، «گرافیک»، «خوشنویسی»، «نقاشی و طراحی»، «نرم افزار» و «پژوهش و مقاله» فراخوان شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در محورهای «قرآن کریم»، «اهل بیت (ع)» ، «خاطره‌ها و تجربیات تبلیغی»، «روش‌های نوین تبلیغی»، «سبک زندگی اسلامی»، «دفاع مقدس و شهادت»، «مدافعان حرم»، «اقتصاد مقاومتی»، «عاشورا»، «ولایت فقیه»، «انقلاب اسلامی»، «تربیتی (کودک و نوجوان) »، «فضای مجازی»، «حجاب و عفاف»، «اخلاق» و «عرفان» ارائه کنند.

مهلت ارسال آثار در این جشنواره تا پایان دی ماه تمدید شده است و این جشنواره، اسفندماه سال جاری در قم برگزار می‌شود.

برگزیدگان این جشنواره تجلیل می‌شوند و تندیس جشنواره، لوح تقدیر و هدایای نفیسی به برگزیدگان اهدا می‌شود.

ثبت نام بیش از ۲۰۰ بانوی طلبه جامعه‌الزهرا(س) در دوره تخصصی «تربیت مشاور»

حجت‌الاسلام‌ اصغر اخوی، مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا(س) با اعلام این خبر گفت: طرح «تربیت مشاور» یکی از برنامه‌های اصلی مرکز مشاوره است که به صورت جدی پیگیری می‌شود.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(س) تصریح کرد: طرح تربیت مشاور با رویکردهای علمی، بومی و اسلامی برنامه‌ریزی‌شده تا کارآموزان پس از اتمام دوره بتوانند در چهار بخش «مشاوره پیش از ازدواج»، «مشاوره خانواده»، «مشاوره کودک و نوجوان» و «مشاوره تحصیلی» فعالیت کنند. 

حجت الاسلام اخوی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ نفر از بانوان طلبه در دوره تخصصی «تربیت مشاور» ثبت نام کردند، افزود: از میان ثبت نام‌کنندگان، ۸۰ نفر از فارغ التحصیلان رشته تعلیم و تربیت اسلامی که حائز دیگر شرایط ثبت نام بودند، انتخاب و به مرحله مصاحبه علمی و تخصصی راه یافتند.

وی تأکید کرد: در  مصاحبه‌ها از مشاوران و کارشناسان تخصصی استفاده شده است تا افراد توانمند و کارامد در این عرصه شناسایی و پذیرش شوند.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(س)، زمان اعلام نتایج پذیرفته‌شدگان این دوره را دهه سوم دی‌ماه عنوان کرد و گفت: دوره تخصصی «تربیت مشاور» و شروع کلاس‌ها از اول بهمن ماه آغاز می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین اخوی یادآور شد: این دوره در سه ترم تحصیلی برگزار می‌شود و شامل ۱۵ واحد عمومی و ۲۰ واحد تخصصی در هر گرایش است.

وی تصریح کرد: در این دوره، اساتید برجسته‌ای جهت تعیین سرفصل‌ها و عناوین درس‌ها و همچنین تدریس شناسایی شدند که شرکت‌کنندگان از حضور آنان بهره‌مند می‌شوند.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(س) با اشاره به امتیازات این دوره بیان داشت: اعطای گواهی پایان دوره جهت همکاری با مراکز مشاوره حوزوی و غیرحوزوی و همچنین اولویت در پذیرش سطح چهار در رشته‌های مشاوره و تعلیم و تربیت اسلامی از جمله امتیازات این دوره است.

برگزاری کارگاه‌های «مثبتِ دخترانه» ویژه طلاب بین‌الملل جامعه‌الزهرا(س)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسین تهرانی با اعلام این خبر گفت: کارگاه های یک روزه نشاط و خلاقیت با طرح «مثبتِ دخترانه» در «جمعه‌های خوب» ویژه بانوان طلبه بین‌الملل خوابگاه جامعه‌الزهرا(س) برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا(س) افزود: این طرح به درخواست امور فرهنگی خوابگاه بین‌الملل در اداره آموزش‌های مهارتی فرهنگی در حال برگزاری است.

حجت الاسلام و المسلمین تهرانی تصریح کرد: کارگاه‌های «مثبتِ دخترانه» با هدف تقویت روحیه نوآوری و خلاقیت، ترویج فرهنگ درست مصرف و آشتی با طبیعت در گرایش‌های متنوع برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: چادردوزی، خلاقیت کار با مقوا، خلاقیت کار با پارچه، شمع سازی، مقنعه دوزی و هر آنچه که برای بانوان مفید باشد، در این کارگاه آموزش داده می‌شود.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا(س) از استقبال زیاد طلاب غیرایرانی از این کارگاه‌ها خبر داد و گفت: علی‌رغم برگزاری این کارگاه در روزهای جمعه، اما به دلیل ایجاد حس نشاط، خلاقیت و آموزش عملیِ کدبانو شدن برای بانوان طلبه، استقبال خواهران خوابگاهی بین‌الملل از این کارگاه بسیار بالا و ویژه است.

حجت الاسلام و المسلمین تهرانی تصریح کرد: این کارگاه‌ها از ۱۰ آذر ۹۶ و در رشته‌های مهارت دوخت و خلاقیت در گروه‌های ۱۰ الی ۱۵ نفره در مکان اداره آموزش‌های مهارتی فرهنگی در حال برگزاری است.

وی افزود: تا کنون چهار کارگاه یک روزه برگزار و هر جلسه به یک موضوع هنری پرداخته شده است. 

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا(س) یادآور شد: در ایام امتحانات، کارگاه «مثبتِ دخترانه» به صورت موقت تعطیل می‌شود و پس از این ایام به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

کارگاه تخصصی «مهارت‌افزایی اطلاع‌یابی از پایگاه‌های اطلاعاتی» برگزار شد

کارگاه تخصصی «مهارت‌افزایی اطلاع‌یابی از پایگاه‌های اطلاعاتی» امروز به همت معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه که با حضور «سید محمد موسوی»، استاد و پژوهشگر دینی برگزار شد، نرم‌افزارهای مناسب پژوهش و در ادامه، موتورهای جستجو و قابلیت‌های مختلف گوگل معرفی شدند.

آشنایی با کارکردهای خاص خانواده گوگل همچون گوگل درایو، گوگل اسکالر، گوگل داک، آلرت‌ها، جستجوی پیشرفته در گوگل، افزونه‌ها در گوگل، جیمیل و موضوع امنیت در اکانت، سینکرونایزکردن در گوگل، محدودسازی دامنه جستجو و کاربرد عکس و ویدئو در فضای پژوهشی از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه بود.

در ادامه جلسه، شیوه‌های بهره‌مندی از پایگاه‌های علمی، سایت‌های کاربردی آموزشی، سایت‌های دسترسی آزاد اطلاعات و رایگان و فیلترشکن‌ها توضیح داده شد، همچنین ربات‌های پرکاربردی در تلگرام همچون ربات تبدیل عکس به متن، ربات مترجم و ربات‌های اصلاح‌کننده نیم‌فاصله در متن معرفی شدند.

موسوی به گوگل درایو که یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل است، اشاره و عنوان کرد: گوگل درایو همانند فلش ۱۵گیگابایتی در فضای مجازی است که امکان ذخیره‌سازی اطلاعات را برای شما فراهم می‌آورد.

وی، طریقه استفاده از گوگل درایو، دسته‌بندی اطلاعات در آن، تبدیل صوت به متن و همچنین سایر قابلیت‌ها و امکانات آن را به طور کامل تشریح کرد.

استاد و پژوهشگر دینی به معرفی سایت‌‌های دانلود کتاب و مجلات و نرم‌افزارهای بسیار مهم در کارهای پژوهشی همچون search everything  و offline explorer پرداخت و در پایان، سایت‌های مراکز پژوهشی و کانال‌های مفید هر رشته را برای پایان‌نامه‌نویسی طلاب معرفی کرد./۹۶۸۲۰۴/ی

ارسال نظرات