۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۵۴۴۹۱۰
آیت الله علوی گرگانی:

تقویت بنیه علمی کشور جامعه را از نفوذ دشمنان و بیگانگان بیمه می کند

حضرت آیت الله علوی گرگانی تأکید کرد: بیگانگان برای رسیدن به اهداف خود از انسان های بی سواد و بی علم استفاده می کنند چرا که می دانند توانایی مقابله با دانشمندان و علما را ندارند.
آیت الله علوی گرگانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله علوی گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار با جمعی از مسؤولان نهضت سواد آموزی و آموزش و پرورش استان قم با بیان این که آموزش سواد به مردمی که از نظر سواد بی بهره اند، نعمت بزرگی است، اظهار داشت: اگر به آیات قرآن توجه کنیم خداوند مذمت خود را روی افرادی می برد که اهل علم نیستند و مدح و ستایش نیز همواره برای افراد با سواد است.

وی افزود: خداوند در قرآن می فرماید: «موقعی که به دنیا آمدید هیچ چیز نمی دانستید ولی ما برای شما ابزاری مثل چشم و گوش و دل قرار دادیم»؛ این مسأله برای این است که انسان به سمت نور برود که نور همان علم است و در روایت دیگری داریم که «بس است در افتخار علم و کمال که هر کس می خواهد خود را به آن نسبت بدهد و در مذمت بی سوادی همین بس که همه می خواهند از منسوب شدن به آن فرار کنند».

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه با تأکید بر این که مقایسه بین علم و جهل امری ناممکن است، ابراز داشت: علم و جهل هیچ تناسبی با هم ندارند و انسان جاهل از هر نظر تهی دست است، به همین جهت رسول گرامی اسلام به امیرمؤمنان می فرماید: «مردم را راهنمایی کنید که آموزش و هدایت بهتر از همه آن چیزی که خورشید بر آن می تابد».

وی تصریح کرد: بزرگترین خدمت امام راحل در ابتدای انقلاب همین تشکیل نهضت سوادآموزی بود، امروز نباید اجازه داد که فرزندان هیچ خانواده ای بی سواد تربیت شوند، به همین جهت نظام نیمه الزامی نیز باید باشد تا در جامعه ایران کسی بی سواد نماند.

حضرت آیت الله علوی گرگانی با بیان این که انسان بی سواد سریع تر فریب می خورد، خاطرنشان کرد: دشمنان ما نیز بیشتر از همین مسیر می خواهد در بین ما نفوذ پیدا می کند، چراکه می داند توانایی مقابله با دانشمندان و علمای ما را ندارد، بنابراین بهترین خدمت در جامعه امروز همین مسأله است که به ملت مان نور علم را بدهیم.

وی ابراز داشت: در روایت داریم هیچ فضیلتی بالاتر از نور علم نیست، اما سعی کنید در ضمن تدریس به مسائل دیگری از جمله نماز و معنویت و ولایت فقیه نیز بپردازید تا مردم سرگردان نباشد؛ یعنی این گونه نباشد انسانی که در دامن ولایت فقیه زندگی می کند بگوید من اصلا نمی دانم ولایت فقیه چیست و البته خود متعلمان نیز نباید از یادگیری فروگذار کنند./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات