نگاهی بر کتاب عقاید شیعه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(علیه السلام) کتاب عقاید شیعه نوشته اسدالله کردفیروزجانی از سری کتابهای حقیقت ماندگار را منتشر کرده است.
مؤلف کتاب را در شش فصل با عنوان های: توحید از منظر قرآن و روایات، نبوت از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه، تحریف قرآن از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه، امامت از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه، غلو از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه و مهدویت؛ باور مشترک اسلامی نگاشته و درباره شیعه و عقاید شیعه در مقدمه چنین آورده است:
شیعه مولود طبیعی اسلام است و پیدایش آن نیز نتیجه طبیعی اسلام و نمایانگر اندیشهای است که دعوت اسلامی در راه رسیدن به کمال مطلوب خود، از طرح آن ناگزیر میباشد. از این رو، تشیع سیمای حقیقی اسلام است که پیشینه آن به عصر نبی اکرم اسلام برمیگردد و بعد از ختم رسالت نیز در خلافت ظاهری امام علی بروز و ظهور یافت. شیعه با الهام از اهل بیت در همه ابعاد به ویژه در بعد اعتقادی، بیش از هر چیز بر کتاب و سنت پیامبر تأکید میورزد. بر همین مبنا بود که امام علی حاضر نشد در شورای شش نفره به غیر کتاب خدا و سنت رسولش بیندیشد.
در اندیشه شیعه اثناعشری، امام، جانشین و وصی پیامبر قلمداد میشود و آنان هیچگاه امام را پیامبر نمیدانند و معتقدند که بین آن دو فرقهایی هست. لذا نویسنده در صفحه 73 کتاب درباره فرق بین پیامبر و امام چنین آورده است:
1. از اخبار استفاده میشود که امام تشریع کننده نیست؛ چنان که امام باقر در تفسیر آیه «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» میفرماید: «هِیَ فِی عَلِیٍّ وَ فِی الائِمَّه جَعَلَهُمُ اللهُ مَوَاضِعَ الانبیاء غَیرَ أَنَّهُم لا یُحِلُونَ شَیئاً و لَایحَرِّمُونَهُ»؛ مراد از اولی الامر، امام علی و دیگر ائمهاند. خداوند آنها را در جایگاه انبیا قرار داد؛ با این تفاوت که آنان حلال و حرامی را دریافت نمیکنند.
از تعبیر«غَیرَ أَنَّهُم لا یُحِلُونَ شَیئاً و لَایحَرِّمُونَهُ» تفاوت امام با انبیاء مشخص میشود؛ زیرا بر اساس این روایت، بر انبیاء حلال و حرام نازل میشود؛ ولی بر ائمه چنین معارفی نازل نمیشود.
2. شیعیان معتقدند که اگرچه بر امام الهام میشود و او با عالم غیب ارتباط دارد؛ چنانکه در قرآن چنین الهامی به مادر حضرت موسی نسبت داده شده و آمده است: «و أوحینا إلی أم موسی أن أرضیعه»؛ ما به مادر موسی الهام کردیم که او را شیر بده. و این نوع وحی و الهام، با وحی انبیاء متفاوت است؛ زیرا پیغمبر رسماً با عالم غیب تماس دارد و فرشته وحی را میبیند و ملکوت جهان هستی را رؤیت میکند؛ ولی ارتباط امام، به چنین مرتبهای نیست.
در ادامه، مؤلف عناوین فصل چهارم را چنین برمیشمارد: ویژگیهای امام از دیدگاه شیعه، برخورداری از عصمت، افضلیت از دیگران، انتصابی بودن امام، امام و خلیفه بعد از پیامبر، امامت و نزول وحی و امامت و نسخ احکام.
همچنین وی درباره انتصابی بودن امام نیز چنین مینویسد:
قرآن کریم در آیات متعددی، به انتصابی بودن امامت اشاره دارد که به نمونههایی از آنها اشاره میشود:
1.قرآن میفرماید: «وَ إِذِ ابْتَلي إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً»؛ به خاطر آورید هنگامی که خداوند ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمود و به او خوبی از عهده آزمایشها برآمد. خداوند به او فرمود: من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم.
خداوند در این آیه، خطاب به حضرت ابراهیم میفرماید: من تو را امام مردم قرار دادم؛ یعنی امامت را خداوند تعیین میکند، نه خلق خدا.
2.قرآن کریم در آیهای دیگر میفرماید:
«إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَ نُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَ آلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ»؛ خداوند آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برتری داد. آنها فرزندانی بودند که از نظر تقوا بعضی از بعض دیگر گرفته شده بودند؛و خداوند، شنوا و داناست.
مقصود از «اصطفی» در این آیه همان برگزیدگی و انتصاب از نظر نبوت و رسالت و یا به عبارت دیگر، زعامت و رهبری است. در آیه پس از آدم و نوح، از خاندان ابراهیم و عمران سخن به میان آمده است.
مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(علیه السلام) کتاب عقاید شیعه را در 160 صفحه و با شمارگان500 و قیمت 10000تومان روانه بازار نشر کرده است. علاقهمندان نیز میتوانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: 37730735- 09102042071تماس حاصل نمایند.۹۹۸/ ن ۶۰۲/ش