۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۵۴۶۱۰۱
حجت الاسلام والمسلمین محمدی خراسانی:

راه یافتن به کمال محصول خشیت الهی است

عضو هیأت مدیره مرکز خدمات حوزه های علمیه گفت: راه یافتن به کمال محصول خشیت بوده و خشیت میراث علم است که مربوط به عالم ربانی می شود، هر اندازه معرفت انسان بیشتر باشد باید مقام خشیت او نیز افزایش پیدا کند.
محمدی خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی خراسانی عضو هیأت مدیره مرکز خدمات حوزه های علمیه در مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله انصاری شیرازی با اشاره به آیه «إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ» گفت: بر اساس این آیه مقام خشیت الهی مختص با عالمان ربانی است.

وی افزود: عالم ربانی داری مقام خوف و خشیت است، بزرگان در تعریف خشیت می فرمایند اگر دو معرفت برای انسان حاصل شود به مقام خشیت راه پیدا می کند، نخستین معرفت درک و شعور عظمت و هیبت خداوند متعال است، اگر خدا را به عنوان کمال و جمال مطلق بشناسیم تا حدودی به عظمت ذات حق آشنا می شویم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که وجود مقدس باری تعالی سراسر نور و قدرت است، اظهار داشت: اگر انسان صفات الهی را بشناسد و نقصان و قصور خود را بداند راحت تر می تواند در مسیر صحیح حرکت کند.

وی ادامه داد: انسان باید بداند که از خود هیچ ندارد، تمام وجود و زندگی و کمالات انسان از خداوند متعال است، وقتی این دو معرفت برای انسان پیدا شد که خداوند کمال و غنی مطلق است و خداوند فقیر مطلق است نتیجه خشیت الهی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی خراسانی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) ابراز داشت: حضرت می فرماید میراث گرانبهای دانش واقعی خشیت از مقام و عظمت خداوند متعال است، حضرت تأکید کردند کسی که سواد و تحصیلات دارد اما از خشیت برخوردار نیست عالم به شمار نمی رود.

وی عنوان کرد: ممکن است کسی عالمانه مسأله علمی را بررسی کند اما دارای خشیت الهی نباشد، فخر رازی انسانی بسیار عالم و دانشمند بود اما از خشیت محروم است، دانستن تنها کفایت نمی کند بلکه انسان باید دارای خشیت باشد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: راه یافتن به کمال محصول خشیت بوده و خشیت میراث علم است که مربوط به عالم ربانی می شود، هر اندازه معرفت انسان بیشتر باشد باید مقام خشیت او نیز افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به خدمات علمی، اخلاقی و دینی مرحوم آیت الله انصاری شیرازی اضافه کرد: این شخصیت بزرگ همواره نسبت به تربیت شاگردان اهتمام داشت و سعی می کرد که معارف دینی را در جامعه ترویج دهد./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات