۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۵۴۸۹۹۴

اعلام آمادگی حوزه علمیه آذربایجان غربی برای ساماندهی و آموزش دینی بانوان روضه خوان

مدیر حوزه علمیه آذربایجان غربی از برگزاری دوره های پاره وقت برای تحصیل در مدارس علمیه خواهران خبر داد و برای همکاری در رابطه با ساماندهی و آموزش دینی بانوان روضه خوان در استان اعلام آمادگی کرد.
حجت الاسلام راحلی

حجت الاسلام حمید راحلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه در تشریح فعالیت های تبلیغی طلاب خواهر اظهار کرد: گروه های تبلیغی جهادی در حوزه های علمیه خواهران فعالیت دارد که به صورت گسترده و فراگیر در مناسبت های ملی و مذهبی و به ویژه ایام محرم، صفر، رمضان و دهه فاطمیه به تبلیغ دین می پردازند.

وی اذعان کرد: با وجود تصور نامناسب از وضعیت فرهنگی جامعه، استقبال از برنامه های مذهبی و تبلیغی مبلغات حوزه های علمیه بسیار بالا است و نشان می دهد که مجموعه های فرهنگی در فراهم کردن شرایط و بستر برای حضور خواهران طلبه غفلت کرده اند.

حجت الاسلام راحلی با اشاره به اعزام مبلغات حوزوی به مساجد، حسینیه ها و تکایا جهت تبیین آموزه های دینی و آموزش احکام، خاطرنشان کرد: بحمدلله فعالیت های تبلیغی طلبه های خواهر حوزه های علمیه با حضور فارغ التحصیلان سطح دو در شهرستانهای مختلف در جریان است و منشا خیر و برکات زیادی شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار رسا مبنی بر قوت کردن جلسات مذهبی خانگی با حضور افرادی که نه تنها علم به دین ندارند بلکه باعث شبهه افکنی می شوند، گفت: متاسفانه برخی جلسات خانگی به اندازه ای قوت گرفته اند که نمی توان به راحتی برای جمع آوری آنها ورود کرد، باید چندین جلسه مشابه آنها در شهر برنامه ریزی شود تا بتواند به لحاظ جمعیت و غنای محتوا آن را تحت الشعاع قرار دهد.

وی گفت: در جلسه با اداره کل تبلیغات اسلامی، دبیرخانه ستاد نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد و همچنین خادم یاران رضوی مقرر شد که در برنامه های مذهبی و دینی مساجد پررونق از مبلغات حوزه های علمیه بهره گیری شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران  آذربایجان غربی به اقدامات صورت گرفته در راستای جذب مربیان جلسات خانگی و آموزش آنها اشاره و تصریح کرد: در راستای ساماندهی بانوان روضه خوان، دوره های پاره وقت در حوزه علمیه راه اندازی شده است بنیه اعتقادی این افراد با تحصیل در حوز های علمیه تقویت شده و با یادگیری احکام و مبانی اصول بتوانند پاسخگوی شبهات باشند؛ با این وجود باید از ظرفیت سایر نهادهای فرهنگی همچون تبلیغات اسلامی برای ساماندهی آنها باید استفاده شود چراکه ظرفیت حوزه محدود است و بعضا خود افراد چون با نگاه مادی وارد این عرصه شده اند رغبتی به تحصیلات حوزوی ندارند.

وی اظهار کرد: نکته جالب توجه اینکه بعضا ساعتهای فوق برنامه مساجد با حضور این روضه خوانان و مداحان پر می شود و مبلغات حوزه در هنگام حضور با نبود تایم مشخص برای تبیین احکام دین مواجه می شوند!

حجت الاسلام راحلی ضمن اشاره به مشکلات جلسات خانگی بانوان، این جلسات دینی و مذهبی را ظرفیت بزرگی خواند و گفت: در تلاش هستیم در جلسه ای مشترک با اداره کل تبلیغات اسلامی، مرکز امور رسیدگی به مساجد، دبیرخانه ستاد نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد و همچنین شورای هیأت های مذهبی استان این موضوع را آسیب شناسی کرده و با ساماندهی آنها، شرایط را برای بهره گیری از این ظرفیت بزرگ فرهنگی فراهم کنیم.

وی اذعان کرد: البته تا به امروز هم در جلسات مختلف این موضوع را مطرح و پیگیری کرده ایم اما چون مجموعه های فرهنگی هماهنگ نیستند تا کنون به نتیجه ملموس و اثربخشی نرسیده است. اگر مجموعه های فرهنگی از ظرفیت های یکدیگر استفاده کرده و از موازی کاری بپرهیزند قطعا مشکل فرهنگی نخواهیم داشت و دغدغه های مقام معظم رهبری نیز رفع می شود./۹۳۶/پ203/ب1

ارسال نظرات