۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۵۴۹۰۴۸

چند خبر کوتاه از جامعه الزهرا

برگزاري آزمون تافل عربي طلاب مرکز تخصصي تفسير و علوم قرآن، اعزام طلاب بین‌الملل جامعه‌الزهرا(س) به اردوی زیارتی مشهد مقدس، برگزاری جلسه دفاعیه پایان‌نامه «ارتباط کلامی همسران از منظر قرآن، روایات و روانشناسی»، و معرفی کتاب «چگونگی آموزش پاسخ‌گویی به پرسش‌‌های کودکان درباره خدا» از مهم ترین اخبار جامعه الزهرا(س) در دومین روز از هفته جاری است.
جامعه الزهرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ آزمون تافل عربي ويژه بانوان طلبه سطح چهار مرکز تخصصي تفسير و علوم قرآن جامعه الزهرا(س) برگزار شد.

اين آزمون با  هدف اهتمام به ارتقاء سطح علمي طلاب از سوي گروه علمي ومرکز تخصصي تفسير وعلوم قرآن برگزار شد.

اولين دوره آموزشي سطح ۴مركز تخصصي قرآن وحديث در دوگرايش تفسير  تطبيقي وعلوم قرآني که از سال تحصيلي ۹۴-۹۳ آغاز شده بود،‌ با برگزاري آزمون مکالمه عربي به پايان رسيد.

اين آزمون به صورت دو مرحله اي (كتبي و شفاهي)‌ برگزار شد و ۲۶ نفر از بانون طلبه اين مركز در اين آزمون شركت كردند.

طلاب مركز تخصص تفسير و علوم قرآن پس از قبولي در آزمون جامع كه اواخر بهمن ماه برگزار مي شود،‌ به دفاع از رساله علمي خود پرداخته و اولين مدرك تحصيلي سطح چهار در رشته تفسير را دريافت مي كنند.

اعزام طلاب بین‌الملل جامعه‌الزهرا(س) به اردوی زیارتی مشهد مقدس

مدیر امور خوابگاه‌های طلاب جامعه‌الزهرا (سلام‌الله‌علیها) از اعزام بیش از ۲۰۰ طلبه غیرایرانی به اردوی زیارتی مشهد مقدس خبر داد.

خانم اشرف السادات ارمکان با اعلام این خبر عنوان کرد: اردوی زیارتی مشهد مقدس ویژه طلاب بین‌الملل خوابگاه حضرت خدیجه (س) با عنوان «مسافر غریب طوس» برگزار می‌شود.

مدیر امور خوابگاه‌های طلاب جامعه‌الزهرا (س) اظهار داشت: هدف از برگزاری این اردو، بهره‌مندی طلاب غیرایرانی از برکات معنوی زیارت امام رضا(علیه‌السلام) و تجدید میثاق با امام رئوف است.

ارمکان افزود: در این سفر نورانی، حلقه های معرفتی و تربیتی با حضور اساتید جامعه‌الزهرا(س) برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: طلاب بین الملل در دو گروه به مشهد مقدس اعزام می‌شوند که گروه اول، امروز عازم این سفر معنوی شدند و گروه دوم روزهای آینده اعزام می‌شوند.

مدیر امور خوابگاه‌های طلاب جامعه‌الزهرا (س) بیان داشت: حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مدنی مدیر جامعه‌الزهرا(س)، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین تهرانی معاون فرهنگی تبلیغی و جناب آقای محمدی معاون اداری مالی جامعه‌الزهرا(س) جهت بدرقه اولین گروه این اردو حضور یافتند.

برگزاری جلسه دفاعیه پایان‌نامه «ارتباط کلامی همسران از منظر قرآن، روایات و روانشناسی»

جلسه دفاع از پایان نامه سطح ۳ رشته «تفسیر و علوم قرآن» با موضوع «ارتباط کلامی همسران از منظر قرآن، روایات و روانشناسی» توسط سرکار خانم «معصومه نخعی» برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمدرضا سالاری فر» به عنوان استاد راهنمای این پایان‌نامه است، همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین «اصغر اخوی» داوری این جلسه را به عهده داشتند.

این جلسه صبح امروز ساعت ۸ صبح در سالن دفاعیه واقع در طبقه سوم ساختمان شهید قدوسی(ره) برگزار شد.

چگونگی آموزش پاسخ‌گویی به پرسش‌‌های کودکان درباره خدا در یک اثر

انتشارات بوستان کتاب، کتاب «و خدایی که در این نزدیکی است؛ پرسش‌های فرزندم درباره خدا» اثر حجت الاسلام مسلم گریوانی را منتشر و راهی بازار نشر کرد.

 مؤلف در معرفی پشت جلد این کتاب چنین آورده است:

این اثر به انگیزه تأمین نیاز والدین، مربیان و معلمان جهت پاسخ‌گویی به پرسش‌‌های کودکان و نوجوانان درباره خدا نگارش یافته است.

تربیت ایمانی و درونی کودک و نیز شیوه‌ها و مراحل پرورش ایمان کودک و نوجوان به خدا، موضوعات دیگری است که اثر حاضر به آن پرداخته است.

 نویسنده این کتاب را در سه بخش با عنوان‌های:‌ چگونه خدا را به فرزندان خود معرفی کنیم؟(پاسخ به پرسش‌های کودکان و نوجوانان درباره خدا)، چگونه ایمان به خدار را دل فرزندان شکوفا کنیم و پیوست‌ها: بیشتر بدانیم تنظیم کرده است.

حجت الاسلام مسلم گریوانی در بخش اول در سه فصل به موضوعات کلیات تربیت اعتقادی کودکان، مراحل رشد ذهنی کودکان و نوجوانان، مراحل رشد مذهبی کودکان و نوجوانان و شیوه‌های پاسخ‌گویی به کودک و نوجوان پرداخته است.

همچنین نگارنده در فصل دوم مطالبی همچون: چهار نکته اساسی، شیوه‌ها و مراحل پروش ایمان در فرزندان، شیوه‌های پرورش ایمان در کودک و نوجوانان و معرفی رفتاری و عملی خدا پرا بررسی کرده است.

مؤلف در بخش سوم نیز در چهار پیوست با عنوان‌های: نمونه‌ای از تأثیر بزرگ‌ترها بر کودک، چند نمونه از داستان‌ها درباره خدا و کودک، چند نمونه از اشعار، و ذهنیت خود را از خدا تغییر دهیم، مجموعه‌ای از داده‌ها درباره دو بخش پیشین را مطرح کرده است.

چگونگی مراحل رشد مذهبی کودکان و نوجوان

درکی که کودکان از مفهوم خدا دارند، با تحول سنی و شناختی کودکان، ر ابطه مستقیم دارد و هردوره ویژگی‌های انحصاری  خود را دارد، از این رو نویسنده در نتیجه گیری «مراحل رشد مذهبی کودکان و نوجوان» چنین آورده است:

 لازم است در هر دوره به تناسب خصوصیات ذهنی و شناختی به فرزندمان آموزش‌های دینی را ارائه دهیم و اجازه دهیم کودکان؛ دین کودکانه خود را داشته باشند و از طرح عقاید پیچیده برای آنها خودداری کنیم؛ چرا که نمی‌توانند آن را درک کنند و چه بسا موجب بدفهمی و گریز آن‌ها از دین شود.

 همچنین باید ازط تأکید افراطی بر اجرای دقیق و صحیح برخی احکام دین و عقوبت اجرا نشدن کاملا صحیح آنها خودداری کنیم.

 بهتر است طرح بسیاری از مسائل اعتقاد تا دوره تفکر صوری به تأخیر افتد و انتظار می‌رود در این مرحله نوجوان به دلیل افزایش توانمندی‌های ذهنی و شناختی، مسائل اعتقادی را از روی تفکر و تدبر و تأمل بپذیرد و تا پایان عمر از انها حفاظت نماید.

کودک؛ یک مقلد ماهر

تقلید، نخستین گام در یادگیری کودکان است و او لباس پوشیدن، خوردن رفتن و نشستن، همه را با تقلید می‌آموزد، در واقع، از نیازهای مهم کودکان این است که در زندگی دین چه کارهایی درست و چه کارهایی نادرست است؟ بنابراین، نویسنده زیر عنوان «کودک؛ یک مقلد ماهر» در بخش دوم این کتاب این گونه گفته است:

کودک ایمان و خداگرایی را نیز از پدر و مادر می‌آموزد، از این رو مناسب است مربیان و والدین، جلوه‌های ایمان و عشق به خدا را در منزل خود به طور غیر مستقیم بیارایند.

بزرگسالان با الگو بودن به کودکان می آموزند و آنها با آموزش نیز به یادگیری کودک کمک می‌کنند، اما آموزش لفظی و کلامی به اندازه عمل کردن به شکل یک الگو مؤثر نیست و فقط هنگامی می‌توانید پیام ایمان را به درستی به کودکان منتقل کنید که خودتان برای ایمان و نتایج آن ارزش قائل شده باشید.

انتشارات بوستان کتاب، کتاب «و خدایی که در این نزدیکی است؛ پرسش‌های فرزندم درباره خدا» را با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، در قطع رقعی و ۲۷۱ صفحه به قمیت ۱۹۰۰ تومان منتشر کرده است./968/پ۲۰۴/ج

 

ارسال نظرات