۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۵۴۹۱۵۰
دبير جامعه روحانيت ‌كاشان:

نقد به ائمه اطهار با اعتقادات و حكمت الهي ناسازگار است

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: اگر کسی بگوید كه ائمه اطهار نيز اشتباه مي كنند و مي توان اشتباهات آنها را بيان كرد، حرف ناشايستي است كه با اعتقادات و حكمت الهي ناسازگار است.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

حجت الاسلام عليرضا شاه فضل دبير جامعه روحانيت كاشان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، در واكنش به سخنان اخير رييس جمهور، گفت: اسلام از نقد و بيان اشتباهات و روشن شدن مطالب استقبال مي‌كند ‹‹فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ›› اگر از مطلبي آگاهي نداريد از كساني كه اهليت دارند سؤال كنيد.

وي افزود: اگر كسي عنوان كند اسلام با نقد مخالف است و يا مسلمانان با نقد مخالف هستند مطلب درستي نيست، چرا كه نقد بايد باشد اما موضوع نقد مانند امر به معروف و نهي از منكر داراي شرايطي است تا نقد موثري باشد.

حجت الاسلام شاه فضل با تأكيد بر اينكه نقد بايد از روي علم و آگاهي باشد و براي نقد در حوزه اي بايد تخصص در آن حوزه را داشت، گفت: خداوند در قرآن مي فرمايد ‹‹لَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ›› چنانچه علم و آگاهي به موضوعي را نداريد نبايد درباره آن صحبت و يا اظهار نظر كنيد.

به گفته وي، سؤال براي دانستن و آگاهي مفيد است، اما در زمينه اي كه تخصص نداريد اگر به خود اجازه نقد بدهيد اين كار بيهوده اي است كه به نتيجه اي نمي رسد.

دبير جامعه روحانيت كاشان نقد را متفاوت از مچ گيري خواند و يادآور شد: برخي به بهانه نقد به دنبال تخريب برخي از شخصيت ها هستند در حاليكه هركس نقدي هم داشته باشد مي تواند محترمانه و در مجلس خصوصي بيان كند، اما اگر موضوعي در فضاي عمومي و يك فضاي مناسب و با لحن نامناسب مطرح شود تخريب است، بنابراين برخي از نقدها را نمي توان نام نقد روي آن گذاشت بلكه بيشتر تخريب و مچ گيري است.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: اگر موضوعي در فضاي عمومي مطرح شد، بايد در همان فضاي عمومي هم نقد شود و پاسخ داده شود، اما اگر موضوعي در فضاي خصوصي مطرح شده باشد در فضاي خصوصي نيز بايد تذكر داده شود.

وي افزود: به نظر مي رسد موضوعي كه در مورد ائمه(ع) و امام عصر(عج) مطرح شد مغلطه است، بنابراين بايد ديد آيا اجازه داريم امام را نقد كنيم و از رفتار امام سؤال كنيم، سؤال كردن به منظور فهم مطلب هيچ مانعي ندارد، اما اگر گفته شود رفتار ائمه قابل نقد است به اين معني كه ائمه اطهار(ع) هم اشتباه مي‌كنند و مي توانيم به رفتارهاي آنها اشكال بگيريم و مديريت اهل بيت(ع) را زير سؤال ببريم اين كار از نظر اعتقادات شيعه توهين و جسارت به اهل بيت(ع) است، چرا كه ائمه اطهار(ع) معصوم هستند و مرتكب گناه و اشتباه نمي شوند.

به گفته وي، اگر فردي در نقد خود اينگونه تفسير كند كه ائمه اطهار(ع) نيز اشتباه مي كنند و مي توان اشتباهات آنها را بيان كرد، اين حرف ناشايستي است كه با اعتقادات و باورهاي ما همخواني ندارد و با حكمت الهي ناسازگار است.

دبير جامعه روحانيت كاشان اظهار داشت: چنين چيزي ممكن نيست كه خداوند پيامبر و امام را براي راهنمايي ما بفرستد و ما عنوان كنيم پيامبر و يا امام ممكن است اشتباه كند چرا كه اگر پيامبر و امام اشتباه كنند جايگاه پيامبري و امامت آنها زير سؤال مي رود، بنابراين بزرگان دين مي فرمايند، سخن گفتن در مورد عصمت اهل بيت(ع) يك بحث كلامي است و جزء وظايف خدا است.

حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: اگر پيامبران و ائمه معصوم نباشند نمي توانند رسالت خود را انجام دهند، از اين رو در آيات قرآن خداوند مي فرمايد ‹‹وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ إِنْ هُوَ إِلا وَحْيٌ يُوحَى›› پيامبران فقط سخن وحي را مي گويند.

وي تأكيد كرد: از مسؤولان بلندپايه كشور انتظار داريم اگر قصد دارند در اين زمينه صحبت كنند بهتر است قبل از آن با چند عالم ديني و يا افرادي كه اهليت دارند مشاوره كنند تا مطالب حلاجي شود و بعد از تأييد، درباره آن صحبت كنند.

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه اينگونه صحبت ها در شأن و مقام رييس جمهور اسلامي ايران نيست ابراز اميدواري كرد، ايشان خيلي سريع صحبت هاي خود را اصلاح كند و تلاش كند تا چنين اشتباهاتي تكرار نشود./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات