۲۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۵۵۲۴۲

پايان دوازده روز عزاداري با اجراي مراسم سنتي يقه بندان در تبريز

رسا، سرويس شهرستان ها ـ همزمان با دوازدهم محرم مراسم هاي عزاداري مستمر در اين شهر با برگزاري مراسم سنتي يقه بندان در دسته جات و هيات عزاداري تبريز برگزار شد.
پايان دوازده روز عزاداري با اجراي مراسم سنتي يقه بندان در تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در تبريز، ده ها هزار نفر از عزاداران و محبان خاندان عصمت و طهارت پس از دوازده روز عزاداري رسمي در بيش از دو هزار مسجد، امامزاده، حسينيه، تكيه و بازار تاريخي تبريز با برپايي مراسم ويژه اي به نام يقه بندان به اين مراسمات پايان دادند.

در اين مراسم كه به صورت سنتي در روز دوازدهم محرم و سومين روز از شهادت امام حسين (ع) برگزار مي شود، عزاداري منظم و روزانه جاي خود را به برنامه هاي سوگواري هفتگي و يا مناسبتي را در طول سال مي دهد.

همچنين بنا بر اعتقاد عمومي عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت در تبريز نذورات بسياري در اين روز پخش مي شود كه عمده مراكز توزيع اين نذورات نيز هيات مذهبي و مساجد هستند.

عزاداران سرور و سالار شهيدان در روز دوازدهم محرم علاوه بر سوگواري و مرثيه سرايي شهادت امام سجاد(ع) در محافل مذهبي به برگزاري جلسات توسل و ذكر حوائج خود مي پردازند و معتقدند در چنين روزي اجر معنوي دوازده روز عزاداري به سوگواران حقيقي اعطا مي شود.

از محورهاي عمده عزاداري سال جاري بيان جنايات رژيم اسرائيل در غزه و دعاي عمومي در منابرو نيز مجالس نوحه خواني براي پيروزي اسلام ومسلمين بوده است.

بازار تبريز به ويژه بازار طلافروشان، فرش فروشان و مظفريه تبريز نيزكه از عصر تاسوعا شاهد برپايي مراسم هاي سوگواري و حركت دسته جات عزاداري بود، امروز پس از تعطيلي پنج روزه بازگشايي مي شود.

صدها تكيه در نقاط مختلف تبريز نيز كه به صورت مناسبتي و با توجه به فرا رسيدن ايام محرم برپا شده بود، از امروز جمع آوري مي شود و برنامه هاي عزاداري مناسبتي و يا هفتگي در مساجد و حسينيه ها متمركز خواهد شد.

شايان ذكر است، در حال حاظر بيش از 2 هزار و 700 هيئت عزادراي شناسنامه دار در آذربايجان شرقي به برگزاري برنامه هاي سوگواري مي پردازند.

ارسال نظرات