ثواب خدمت به مردم از ثواب هر مستحبي بيشتر است
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در جلسه تفسير قرآن، گفت: آيه 61 سوره مباركه توبه در رابطه با افرادي است كه پيامبراكرم(ص) را اذيت ميكردند اما پيامبر آنها را مورد رحمت خود قرار مي داد و در روايتي پيامبر اكرم مي فرمايد هيچ پيامبري به اندازه من اذيت نشد.
وي در ادامه تفسير سوره توبه، آيه شصت و يكم که مي فرمايد: ‹‹وَ مِنْهُمُ الَّذينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَکُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنينَ وَ رَحْمَةٌ لِلَّذينَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ›› را تلاوت کرد و افزود: در اين آيه به يك نمونه از اذيت هايي كه پيامبر اكرم(ص) شده است اشاره شده است.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: برخي با حضور در جلسات پيامبراكرم(ص) و با سر و صدا و جنجال، جلسات پيامبراكرم(ص) را بر هم مي زدند و در سوره مباركه اسرا مي فرمايد ‹‹قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنكُمْ لِوَاذًا›› اين افراد براي بر هم زدن جلسه پيامبراكرم(ص) با هماهنگي قبلي و به يك باره از جلسه پيامبر خارج مي شدند.
وي ادامه داد: اين افراد بعد از اينكه جلسه پيامبر را برهم مي زدند، نزد پيامبراكرم(ص) آمده و عذرخواهي مي كردند و پيامبر نيز آنها را مي بخشيد، اما هنگام خروج از جلسه بار ديگر مسخر ميكردندو كار آنها تبديل به عادت شده بود و بارها تكرار ميكردند و هر دفعه نيز معذرت خواهي ميكردند و پيامبراكرم(ص) نيز آنها را مي بخشيد.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در پاسخ به اين افراد مي فرمايد، ‹‹قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَکُمْ›› اگر پيامبر به حرف هاي شما گوش مي دهد براي شما خير است و اينگونه تصور نكنيد كه پيامبر ساده و زود باور است، بلكه پيامبر با اين كار مي خواهد كارهاي خود را تكرار نكنيد، ‹‹يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنينَ›› چرا كه پيامبر ايمان به خدا دارد و پناهگاه مومنين است، ‹‹وَ رَحْمَةٌ لِلَّذينَ آمَنُوا مِنْکُمْ›› و براي مومنين رحمت است، ‹‹وَ الَّذينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ›› كساني كه پيامبر خدا را اذيت كنند برايشان عذاب دردناكي است.
وي، افزود: در اين آيه واژه ‹‹أُذُنُ›› به معني گوش است كه دوبار تكرار شده است، يكبار به معني كسي است كه حرف ديگران را زياد گوش ميدهد و بار دوم به معني يكي از خصلت هاي پيامبراكرم(ص) است كه در اين آيه به آن تأكيد و تأييد شده است.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: روانشناسان معتقدند يكي از هنرهاي زندگي اجتماعي انسانها، هنر خوب گوش دادن است، بنابراين اگر فردي قصد صحبت كردن با شما را دارد بايد اجازه بدهيد حرف خودش را بزند و بدون اينكه حرف او را قطع كنيد، حرف هاي او را خوب گوش دهيد.
وي افزود: پيامبر اكرم(ص) هيچ زماني كلام شخصي را هنگام صحبت كردن قطع نمي كرد و نگاه خود را از چهره او بر نمي داشت و مردم از اينكه با پيامبر صحبت كنند لذت مي بردند، بنابراين يكي از وسائل و ابزارهاي جذب پيامبر خوب گوش دادن به حرف ديگران بود و به اندازه اي خوب به حرف طرف مقابل گوش مي داد كه تصور مي كرد پيامبر هيچ شخص را به اندازه او دوست ندارد.
حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه امروز خيلي از افراد اجازه حرف زدن به طرف مقابل خود را نمي دهند، گفت: پيامبر اكرم(ص) در دوره عرب جاهليت به اندازه اي كرامت داشت كه به همه اجازه مي داد حرف بزنند و در بين حرف زدن آنها صحبت نمي كرد و نگاه خود را از صورت طرف مقابل بر نمي داشت تا حرف او تمام شود.
دبير جامعه روحانيت كاشان ابراز کرد: اگر خداوند در اين آيه مي فرمايد ‹‹أُذُنُ›› براي اين است كه پيامبراكرم(ص) آنقدر در شنيدن حرف ديگران كرامت داشت كه مانند اين بود كه سرتاپاي پيامبرگوش است و تأييد ميكند، بنابراين خداوند مي فرمايد ‹‹أُذُنُ خَيْرٍ لَکُمْ›› ما چنين پيامبري را فرستاديم تا به حرف هاي شما گوش بدهد.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: هنر خوب گوش دادن يكي از هنرهايي است كه مي تواند روابط انسان را با ديگران بهبود ببخشد و زندگي انسان را سرو سامان بدهد.
وي افزود: خداوند در اين آيه چندين ويژگي براي پيامبراكرم(ص) بيان كرده است و مي فرمايد، ‹‹أُذُنُ خَيْرٍ لَکُمْ›› پيامبر گوش شنوا و خوبي براي شما است كه واژه لكم به معناي اين است كه اين خصلت پيامبر براي شما مفيد است اما شما او را مسخره مي كنيد و دومين ويژگي پيامبر ايمان به خدات است، ‹‹يُؤْمِنُ بِاللَّهِ›› و آنچه كه سبب شده پيامبر شما را تحمل كند و با شما گفتوگو كند، ايمان به خدا است و اگر ايمان به خدا و روز قيامت نباشد، هيچ دليلي نداشت پيامبر حتي براي يك لحظه هم شما را تحمل كند.
دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: از ديگر صفات پيامبر كه در اين آيه به آن اشاره شده است ‹‹وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنينَ›› كلمه يومن در اين آيه دوبار تكرار شده است كه يومن نخست به معناي ايمان آوردن به خدا است و يومن دوم به معني امنيت است كه پيامبر مأمن و پناهگاه مومنين است و چون براي مومنين پناهگاه است به حرف همه گوش مي دهد.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: برخي افراد بزرگي هستند اما كاسب هستند و به همه به عنوان طعمه نگاه ميكنند تا از آن بهره برداري كنند و اين نوع نگاه به انسانها، نگاه كاسب كارانه است، اما برخي ديگر افراد بزرگي هستند اما نگاه آنها، نگاه كاسب كارانه نيست بلكه نگاه خدمت گرايانه است و به دنبال اين هستند كه چگونه و از چه راه مي توانند به افراد جامعه خدمت كند.
وي افزود: براي سنجش ايمان خود بايد ببينيد چه اندازه خدمت داوطلبانه براي جامعه داريد، بنابراين اگر براي انجام كاري كه در شرح وظايف شما قرار ندارد و آن را داوطلبانه و بدون اجر مزد انجام ميدهيد، اين كار نزد خدا ارزشمند و نشانه ايمان شما است و ‹‹وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنينَ›› به اين معني است كه پناهگاه مومنين باشيد.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: امروز در جامعه افراد زيادي هستند كه داوطلبانه و بدون چشمداشت و اجر و مزدي در حال خدمت به جامعه هستند و مشكلات انسانها را برطرف مي كنند و خداوند نيز چنين بندگاني را خيلي دوست دارد.
حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: حضرت آيت الله فاضل لنكراني مي فرمايد، اگر حاصل 50 تا 60 سال طلبگي و مرجعيت من را در يك جمله سؤال كنيد كه از دين چه چيزي را فهميدم، خواهم گفت، واجبات خود را انجام دهيد و گناه را ترك كنيد و هيچ مستحب ديگري را نمي خواهيد انجام دهيد و تنها خدمت به مردم را در سرلوحه امور خود قرار دهيد كه ثواب آن از هر مستحبي بيشتر است./1307/پ۲۰۳/ب۱