۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۵۵۲۹۱۶
حجت الاسلام والمسلمین قائمی مطرح کرد؛

خواص بی بصیرت؛ چالش اصلی پیش روی انقلاب

استاد حوزه علمیه با اشاره به نقش روحانیت در شکل گیری و تداوم انقلاب، چالش اصلی پیش روی انقلاب را، سکوت و عدم انجام وظیفه از سوی خواص است.
حجت الاسلام قائمی

حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر قائمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به نقش روحانیت در شکل گیری، تثبیت و تداوم انقلاب اسلامی، عنوان کرد: طبیعتا در هر برنامه ای باید به نقش اساسی آن برنامه توجه کرد و همانطور که می دانیم نقش اساسی در شکل گیری مسأله انقلاب اسلامی، بیشتر فرهنگ و بیدار کردن مردم و همان بصیرتی است که رهبر معظم انقلاب امروز از آن صحبت می کنند و روحانیت در شکل گیری انقلاب اسلامی همین نقش را برعهده داشتند.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان این که جامعه ابتدا باید بیدار باشد تا بتواند انقلاب واقعی اسلامی داشته باشد، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) از همان ابتدا این مسیر را شروع کردند و نسبت به بیداری در مورد حکومت طاغوت فعالیت زیادی کرد و به همین جهت انقلاب اسلامی از حوزه علمیه شروع شد.

وی ادامه داد: ما خودمان در قم می دیدیم که آغاز انقلاب اسلامی از راهپیمایی هایی بود که طلبه های حوزه علمیه قم به سمت بیوت مراجع بزرگوار رفتند و شروع این نهضت را کلید زدند؛ روحانیت در سراسر کشور نیز شروع به بیداری و آگاهی مردم کردند و مردم هم پای کار آمدند.

حجت الاسلام والمسلمین قائمی با اشاره به نقش ویژه بصیرت و بینش در اصل نهضت و انقلاب اسلامی، یادآور شد: این مسأله البته در تداوم انقلاب هم نقش اساسی دارد و به عبارت دیگر همان عواملی که در شکل گیری انقلاب نقش ایفا می کند، تداوم آن نیز مؤثر است و حوزه پیش قدم در مسأله انقلاب اسلامی بود و حوزه و مراجع و مهمتر از همه خود رهبر معظم انقلاب در مراحل حساس برای زیاد شدن بصیرت در مردم تلاش زیادی کردند.

وی در ادامه گفت وگو با رسا با بیان این که امروزه چالش هایی به روی انقلاب اسلامی دیده می شود، تصریح کرد: از ابتدا همانطور که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب بوده حضور خواص بسیار مهم است، همچنانکه اگر به اصل اسلام و بعثت وجود پیامبر گرامی اسلام(ص) برگردیم به اهمیت این موضوع پی می بریم.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: همانطور که می دانیم اوج اقتدار اسلام در سال دهم هجرت پیدا شد به طوری که موجب نزول سوره نصر و آیه «اذا جاء نصر الله و الفتح» شد، یعنی زمانی که پیروزی و یاری خدا آمد و مردم دسته دسته وارد دین خدا می شدند سال آخر عمر پیامبر بود، حال اگر این مسیر با همان دستوراتی که حضرت دادند تداوم پیدا می کرد، مسلما این قدرت رو به روز بیشتر و بیشتر می شد ولی بعد از رحلت عواملی پیش آمد و خصوصا سکوت خواص موجب شد که اوضاع برگردد.

وی با اشاره به لزوم عبرت گیری از تاریخ برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنان خود فرمودند: «اگر سال 61 یعنی 50 سال بعد از رحلت پیامبر سر فرزند او را به راحتی می بُرند و در شهرها می چرخانند به دلیل سکوت خواص بود»، بنابراین چالش اصلی انقلاب در مسائل مختلف همین سکوت خواص و افراد تأثیر گذاری که وظیفه اصلی خود را انجام نداده اند، بوده و هست، چراکه مردم که همیشه همراه حوزه و خواص بوده اند و اگر  آنها در میدان باشند مردم نیز پای کار خواهند آمد./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات