۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۵۵۳۰۰۲
در گفت وگو با رسا مطرح شد؛

انتقاد حجت الاسلام پژمانفر از ایجاد مانع در طرح سؤال از رییس جمهور

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بزرگترین مانع برای به اجرا درآوردن طرح سؤال از رییس‌جمهور را خود رأیی در هیأت رییسه مجلس دانست.
پژمانفر

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، درباره علل مسکوت ماندن طرح سؤال از رییس‌جمهور در پارلمان، گفت: به جریان نیفتادن طرح سؤال از رییس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی نشان از خود رأیی هیأت رییسه پارلمان دارد.

وی افزود: واقعیت امر این است که آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و فراتر از آن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این اجازه را به وکلای ملت داده تا شخص رییس‌جمهور را مورد سؤال خود قرار دهند.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از هیأت رییسه پارلمان، اظهار داشت: زمانی که هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کند که نحوه سؤال از رییس‌جمهور را به شیوه‌ای که خود تشخیص می‌دهد مطرح خواهد کرد و شش ماه این طرح را مسکوت می‌گذارد، چیزی جز حاکم بودن خود رأیی در هیأت رییسه به ذهن خطور نمی‌کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تا کنون در جمهوری اسلامی ایران سابقه نداشته است که هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی چنین رفتاری داشته باشند و مردم باید در این زمینه قضاوت کنند.

حجت الاسلام پژمانفر در پایان و در پاسخ به این پرسش که اگر روند کنونی باقی بماند؛ نمایندگان طراح سؤال چه گزینه‌ای دارند، اظهار داشت: متأسفانه رییس مجلس امروز راه قانونی را بسته است اما نمایندگان پیگیر خواهند بود.

گفتنی است، بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رییس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسؤول، درباره یکی از وظایف آنان سوال کنند، رییس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سؤال جواب دهد و این جواب نباید در مورد رییس جمهور بیش از یک ماه و در مورد وزیر بیش از ده روز به تأخیر افتاد مگر این که با عذر موجه به تشخیص مجلس شورای اسلامی باشد.

از چندی پیش ۱۸۰ نماینده سؤال خود از رییس جمهور را تقدیم هیأت رییسه کردند اما با تصمیم هیأت رییسه مجلس اعلام وصول نشده نمایندگان مطرح کننده سؤال از این وضعیت اعلام نارضایتی کرده اند./856/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات