۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۵۵۳۵۲۷

خاطرات آیت الله قرهی از دوران اوایل انقلاب اسلامی

آیت الله قرهی در گفت‌وگو با رسا از خاطرات خود در دوران اوایل انقلاب اسلامی سخن گفت.
انقلاب

آیت الله روح الله قرهی موسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره انقلاب اسلامی ایران و خاطرات خود از آن زمان گفت.

زمان انقلاب چند ساله بودید و نحوه فعالیت شما چگونه بود؟

جوان بودیم تازه وارد طلبگی شده بودیم که به مرور امام راحل و انقلاب را شناختیم با شناخت ایشان با انقلابیون همراهی و همکاری داشتیم، نحوه همکاری ما هم به این شکل بود که  اعلامیه‌ها و نوارهای سخنرانی امام را در جلد قرآن قرار داده و آن را به مردم می‌رساندیم.

آیا هنگام فعالیت‌های انقلابی دستگیر هم شدید؟

برادرمان در این گیرو دار دستگیر شده بودند اما قسمت ما نشد، ساواک طلاب و جوانان را بیشتر از سایرین تحت نظر داشت، یکی دو بار هنگام اوج انقلاب نزدیک بود دستگیر شویم که فرار کردیم.

غروب یکی از روزها که عکس امام را با رنگ به دیوارها نقش می‌زدیم توی کوچه بودیم چون ماموران هنگام تعقیب انقلابیون گاهی سرو صدا راه می‌انداختند در یکی از این تعقیب‌ها ما در کوچه بودیم که در کوچه بقلی صدای آنها را شنیدیم ما که اصلا اهل از تیر برق بالا رفتن نبودیم آن روز چشم خود را بسته و از تیر برق بالا رفته و از طریق پشت بام یکی از منازل پا به فرار گذاشتیم و توانستیم از دست ماموران نجات پیدا کنیم.

شما در کدام مسجد بیشتر فعالیت داشتید؟

در مسجد میرزا صفار هرندی و دزفولی فعالیت‌های انقلابی ما شکل می‌گرفت، با آقای صفار هرندی گروه‌هایی را تشکل داده و اعلامیه‌ها و نوارهای امام راحل را پخش می‌کردیم، بخش دیگر فعالیت‌ها همراهی با دانشجویان انقلابی در دانشگاه تهران بود که تجمعات آنان را رونق می‌دادیم و علمای بزرگ آنها را آگاه می‌کردند.

یک سال آخر نزدیک انقلاب تجمعات ما از دانشگاه و مساجد آغاز شده و به سمت خیابان‌ها کشیده می‌شد، شور و حماسه خاصی حاکم بود و کسی از جان خود نمی‌ترسید، همه یک صدا خواهان رفتن شاه و آمدن امام بودیم.

درباره استقبال از امام راحل خاطره‌ای دارید؟

زمان ورود امام راحل به تهران ما سمت فرودگاه بودیم بین جمعیت شخصی آمده بود که از نظر دوستان مشکوک به ساواکی بود، در این بین مرحوم شهید بهشتی فرمودند که به حسن نیت نگاه کرده و طوری رفتار کنید که مردم دچار ترس نشوند ایشان با مدیریت بسیار آرام فرد مورد نظر را از بین جمعیت بیرون بردند و به دست انقلابیون سپردند که بررسی شود، این حرکت شهید بهشتی در آن زمان برای ما بسیار درس آموز بود.

مشاهده اقشار مختلف مردمی که برخی از آنان هم حجاب نداشتند اما با انقلاب همراهی می‌کردند بسیار شادی آور بود چراکه آنان هم عظمت امام راحل را قبول کرده و با شعف خاص منتظر ورود امام راحل بودند.

در یک کلام امام خمینی را وصف کنید؟

امام خمینی(ره) عبدالله به معنای حقیقی، نایب امام زمان(عج) و مامور الهی برای این انقلاب بود.

یک خاطره خوش از دوران انقلاب را برای ما تعریف بفرمایید.

زمانیکه همافران خدمت امام راحل رسیدند توفیق شد ما هم خدمت ایشان برسیم، امام راحل فرمودند همان گونه که وعده داده شده بود کمر رژیم شکسته شد، لبخند ملیح و چهره بشاش امام راحل را هرگز فراموش نمی‌کنم، که این بشاشیت را در زمان فتح خرمشهر نیز مشاهده کردیم.

خاطره دیگر زمانی بود که گفتند شاه فراری شده است، وقتی همه به خیابان‌ها آمدیم می‌دیدیم که برخی از مردم از خوشحالی می‌رقصند در این بین من دیدم که یکی دو نفر از هم لباسی‌های ما هم به واسطه شور و شادی فراوان مردم ناخودآگاه کف می‌زدند یا حتی می‌دیدم که پیرزنی بالای 80 سال از شدت شادی رفتن شاه خبیث وسط میدان حر می رقصد.

انقلاب اسلامی را در یک جمله وصف کنید.

انقلاب اسلامی نور الهی بود که خداوند متعال آن را برای ظهور امام زمان(عج) مهیا کرده است که درنهایت هم به کوری چشم دشمنان الهی به ظهور حضرت منتهی خواهد شد، کسانی که تصور می‌کنند انقلاب اسلامی نابود می‌شود سخت در اشتباه هستند چراکه یاری دهنده این انقلاب خداوند است.

در پایان توصیه شما به مردم انقلابی ایران چیست؟

از ویژگی‌های بارز انقلاب اسلامی مردمی بودن آن است که همه اقشار اعم از غنی و فقیر، پیر و جوان را میدان آورده بود.

دشمنان گاهی با جنگ، فتنه، آشوب یا فشار اقتصادی تلاش می‌کنند ما را از انقلاب و نظام جدا کنند مراقبت باشیم فریب آنها را نخوریم، مشکلات زیاد است مسؤولان یا توان ندارند یا نمی خواهند آن را برطرف کنند اما مردم بدانند این انقلاب متعلق به حضرت مهدی(عج) است و ما باید در حفظ آن کوشا باشیم.

در این زمینه طلاب باید بیشترین تلاش را داشته باشند اگرچه که 95 درصد زندگی طلاب بسیار فقیرانه است اما باید در کنار تحمل این سختی‌ها برای حفظ انقلاب تلاش کنند مردم بدانند که روحانیت در رفاه نیست اگر چند نفر روحانی از بیت المال استفاده منفی می‌کنند آن را به حساب بقیه ننویسند./807/گ404/ب1

ارسال نظرات