تفسیر کردن قضا و قدر به جبر، خلاف نصّ آیات قرآن است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی یکشنبه شب که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: تقدیرات هرگز جبرآور نیست.
وی در تفسیر حکمت ۲۸۷ نهج البلاغه که امیرمؤمنان(ع) در پاسخ فردی که درباره قضا و قدر سؤال کرده بود، فرمودند قضا و قدر راه تاريكى است در آن گام ننهيد، درياى ژرفى است در آن وارد نشويد و راه پنهان الهى است براى دستيابى به آن خود را به زحمت نيندازید، افزود: شخصی که سائل این سؤال بوده است استعداد دریافت حقایق الهی را نداشته است به همین سبب امیرمؤمنان(ع) به او این گونه پاسخ داده اند.
حجت الاسلام والمسلمین میردامادی ابراز کرد: امیرمؤمنان(ع) چندین مرتبه در همنشینی و مجالست با اصحابشان به تبیین و تشریح مسأله قضا و قدر پرداخته اند.
امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: در روايت آمده است كه امیرمؤمنان(ع) در پاي ديواری نشسته بودند که لحظه ای متوجه شدند كه ديوار شكسته است و ممكن است فرو بريزد، به همین دلیل فوراً از جایشان برخاستند و از آنجا دور شدند. شخصی به رفتار ایشان اعتراض کرد و عرضه داشت، آیا از قضای الهي ميگريزيد، يعني اگر بنا باشد شما بميرید خواه از كنار ديوار خراب فرار كنيد يا فرار نكنيد خواهید مرد و اگر بنا نباشد صدمه ای متوجه شما شود، باز هم در هر صورت محفوظ خواهید بود بنابراين فرار از زير ديوار شكسته معنا ندارد، امیرمؤمنان(ع) در پاسخ به او فرمودند، من از قضای الهی به قدر الهی پناه می برم.
استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: مقدّر الهی این است که زمین های زلزله خیز استعداد زلزله را دارند یعنی تقدیر این است که هر لحظه احتمال وقوع زلزله در آن مناطق زلزله خیز وجود دارد به همین سبب لازم است از ساخت و ساز در مناطق زلزله خیز پرهیز شود؛ مقدّرات همان قوانین قطعی حاکم بر جهان هستند که انسان باید با تدبیر کردن، از مقدّرات خطرناک دوری کند.
وی تصریح کرد: تقدیر این است که بی احتیاطی کردن، انسان را در هر موضعی گرفتار می کند ولی این تقدیرات هرگز برای انسان جبرآور نیست، برخی می گویند همه چیز تقدیر خداوند است و از تقدیرات الهی استنباط جبری دارند و به هر عمل حرامی تن می دهند.
حجت الاسلام والمسلمین میردامادی در پایان افزود: اگر مقدرات جبرآور باشد پاداش و جزا در دنیا و آخرت هیچ مفهومی ندارد و تفسیر کردن قضا و قدر به جبر، خلاف نصّ آیات قرآن است؛ امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند انسان بین جبر و اختیار قرار دارد، اگر خداوند اراده نکند هرگز وقایع عالم هستی به وقوع نمی پیوندد ولی اراده شرّ انسان عموماً با اراده خیر خداوند نفی نمی شود./867/پ۲۰۳/ب۱