۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۵۵۳۸۵۷
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

اهل‌بیت در بذل مال و جان بخشنده‌ترین انسان‌ها هستند

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران بابیان اینکه حکمت ۱۲۰ نهج البلاغه توصیف ماهرانه امیر حکمت و بلاغت از اصل و نسب اهل‌بیت(ع) است، گفت: طائفه بنی‌هاشم در بخشش مال و جان بخشنده‌ترین انسان‌ها هستند.
علی اکبر رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی‌اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز در آغاز جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با موضوع نگاه علوی به شرح 120 کلمه قصار امیرمومنان علی(ع) پرداخت و گفت: این کلام حکیمانه در پاسخ به کسی که از امیرمومنان علی(ع) درباره ویژگى‏ هاى قبایل قریش پرسش کرد، بیان‌شده است.

وی افزود: حضرت در این حکمت سه قبیله معروف بنو محزوم، بنو عبد شمس و بنو هاشم اشاره کردند و ویژگى‏ هاى روحى و جسمى آنان را به‌صورت ماهرانه‌ای بیان فرمودند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رشاد در ادامه با اشاره به شاخصه‌های طائفه بنومحزم، ابراز کرد: حضرت در این حکمت می‌فرمایند: این طائفه گل سرسبد قریش است ما دوست داریم با مردان آنان هم‌صحبت شده و با زنانشان ازدواج کنیم.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: زنان و مردان آنان افراد صالح و اهل زندگی هستند پیوند با آنان نیکوست درحالی‌که بنوعبدشمس ازلحاظ فکری و اعتقادی با ما بسیار متفاوت است و ظاهر و باطنشان نیز یکی نیست.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) در ادامه تصریح کرد: در فراز دیگر این حکمت آمده که طائفه بنی‌هاشم در بخشش از همه بخشنده‌تر و در مقابل مرگ جانفشان‌تر هستند حضرت می‌فرمایند: ما به‌راحتی جان و مالمان را در راه خدا معامله می‌کنیم و هر آنچه داریم می‌بخشیم.

این مفسر قرآن کریم در پایان ادامه داد: حضرت فرمودند: بنو عبدشمس جمعیتشان زیاد اما اهل مکر و انکار هستند درحالی‌که ما مشفق و خیرخواه دیگران هستیم؛ این کلام امیرمومنان نشان از ریشه و طائفه اهل‌بیت(ع) دارد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات