۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۵۵۴۵۶۱
دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان:

سیاست فهمیدن غیر از سیاسی‌بازی است

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: ما می‌خواهیم جامعه را مدیریت کنیم بنابراین باید سیاست را بدانیم و آن را در مسیر درست هدایت کنیم.
حجت الاسلام فرزانه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر فرزانه، دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) قوچان ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، به بیان حکومت از دیدگاه حضرت علی(ع) پرداخت و گفت: یک آخوند باید با سلاح دانش، تهذیب نفس، معرفت دینی، مردم‌داری و شجاعت در جامعه فعالیت داشته باشد.

وی با بیان اینکه روحانیت در حساس‌ترین عمر هزارساله‌اش است، گفت: امکاناتی که امروزه در اختیار روحانیت است در هیچ زمانی نبوده از این رو باید شکرگزار و در رسالت خود کوشا باشیم.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به موج اسلام‌خواهی در دنیا ابرازداشت: با توجه به پی بردن حقیقت اسلام، امروزه دست‌های زیادی به سوی روحانیت دراز است، ازجمله روسیه که از ما می‌خواهد تفکر شیعی را در آن کشور رواج دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان اینکه تاکنون چنین دشمنانی که به صورت علمی و با برنامه و دقت کار کنند نداشتیم، گفت: اگر بخواهیم رسالت خود را به خوبی ایفا کرده و نقش تاثیرگذاری در جامعه داشته باشیم باید چندکار مهم را انجام دهیم.

وی ارتقاي علمی، تهذیب نفس، معرفت دینی، مردم‌داری و شجاعت را لازمه مسلح شدن طلاب در جامعه دانست و تشریح کرد: بدون داشتن علوم رایج در حوزه نمی‌توان جایگاهی کسب کرد، از این رو اگر درس را برای فهمیدن بخوانیم در فراگیری آن حریص‌تر خواهیم شد.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان، جدی گرفتن مساله اخلاق را دومین شرط طلبگی برشمرد و ادامه داد: باید تهذیب نفس را جدی بگیریم، بدون اخلاق نمی‌توانیم آخوند باشیم.

لازمه فراگیری معرفت سیاسی

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه در ادامه و در تشریح معرفت دینی، خاطرنشان‌کرد: معرفت دینی یعنی معرفت سیاسی؛ نمی شود در این کشور زندگی کنیم و از سیاست درکی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه سیاست فهمیدن غیر از سیاسی‌بازی است، ادامه داد: فهم سیاست یعنی این که جهت حرکت جامعه را بدانیم ، اینکه آیا جامعه به سمت مطلوب و اهداف انقلاب می‌رود یا نه؟ آسیب‌های جامعه زیاد شده است یا نه ؟، مردم نسبت به انقلاب چگونه هستند؟ اینها لازمه فهم سیاسی است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه اگر سیاست نفهمیم شکار می‌شویم، اضافه کرد: در قضایای بنی‌صدر خیلی‌ها سیاست نمی‌دانستند و شکار شدند؛ شهید بهشتی بعد از رییس‌جمهور شدن بنی‌صدر به ما گفتند اگر ایشان قدرت بگیرد منتظر از بین رفتن نهادهای انقلابی، کم‌رنگ شدن دین و ... باشید.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با تاکید بر ارتقای دانش سیاسی طلاب، خاطرنشان کرد: طلاب باید با بصیرت به سوالات «چرا امام(ره) فرموند اسرائیل باید نابود شود»، «چرا آرمان امام(ره) استکبار ستیزی بود»، «چرا مقام معظم رهبری می فرمایند نه مذاکره و نه تعامل» و ... پاسخ دهند.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان مردم‌داری و شجاعت را از دیگر شروط طلبگی دانست و گفت: عادت کنیم به مردم متصل شویم، آخوند جدای از مردم ارزشی ندارد.

وی در پایان با اشاره به «الحکم لمن عمل؛ حکم برای کسی است که عمل کند» ابراز کرد: کسانی که ثروت اندوزی کرده و آنها را ذخیره می‌کنند و همچنین آمریکا، دشمنان مردم هستند و روحانیان باید با بصیرت، جامعه را از اینها آگاه کنند و از آنها دوری كنند./934/د103/ب1

ارسال نظرات