۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۵۵۴۵۸۱

خاطرات متولی مدرسه علمیه باقرالعلوم از دوران انقلاب

آیت الله سید محمود مجد در گفت‌وگو با رسا از فعالیت های انقلابی خود گفت.
امام خمینی

آیت الله سید محمود مجد متولی و مدیر حوزه علمیه باقرالعلوم(ع)، مدیر مؤسسه مفاهیم عالی اسلام و کانون علمی و فرهنگی امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از خاطرات انقلابی و فعالیت های خود در زمان پیروزی انقلاب گفت.

در زمان انقلاب چند سال داشتید و فعالیت های انقلابی شما به چه صورتی بود؟

در زمان انقلاب تقریباً ۳۵ ساله و از معدود کسانی بودیم که افتخار شاگردی امام خمینی(ره) نسیب ما شده بود. در آن زمان در شهر مقدس قم عده ای در مقابل امام و عده ای موافق افکار ایشان بودند تا اینکه در سال ۴۱ که امام را به تهران تبعید کردند ما نیز به تهران آمدیم و فعالیت سیاسی خود را به فرمان امام خمینی(ره) همراه با عنوان مطالب سیاسی و روشنگری های ایشان آغاز کردیم.

آیا در حین فعالیت های انقلابی خود توسط ساواک دستگیر شدید؟

بله، چندین مرتبه از سوی ساواک احضار شدیم که تهدید می‌کردند که نباید امام به منبر برود و مطالب سیاسی و انقلابی عنوان کند. در آن دوران فعالیت ما به این صورت بود که اطلاعیه ها و نوارهای صوتی از امام خمینی(ره) را تکثیر می‌کردیم و به اشخاص می‌دادیم تا بین اقوام و دوستان خود منتشر کنند.

با تمام تمهیدات و تشکیلات طرفداران شاه در داخل و مزدورانش از خارج، آنها روی هر کاری دست می‌گذاشتند به ضررشان تمام می‌شد. در آن زمان بسیاری از مردم ساعت ها و روزها برای پیروزی انقلاب تلاش می‌کردند. آنچه در انقلاب بیش از همه مطرح بود آزادی از استعمار و استثمار بود نه آزادی از قید و بند مذهب و دین؛ که در نهایت ملت انقلابی ایران به آن رسیدند.

شما در کدام مسجد بیشتر فعالیت داشتید؟

فعالیت ما در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد باقر العلوم(ع) و سر پل امامزاده معصوم(ع) واقع در خیابان قزوین تهران بود که در حال حاضر نیز امام جماعت این مسجد هستم. در دوران پیش از پیروزی انقلاب مسجد باقرالعلوم(ع) محور فعالیت های سیاسی تمام مساجد منطقه غرب تهران بود و فعالیت ما از این مرکز هدایت و گسترده می‌شد.

بعد از پیروزی انقلاب نیز قبل از تشکیل کمیته ها، کمیته شماره ۲ سر پل امامزاده معصوم(ع) با مسؤولیت بنده تأسیس شد بعد از کمیته مرکزی به ریاست مرحوم آیت الله مهدوی کنی، اوضاع را کنترل می‌کرد و تمام کارها توسط این دو کمیته انجام می‌شد.

درباره استقبال از امام راحل خاطره‌ ای دارید؟

در دورانی که به بختیار اعتراض داشتیم که چرا اجازه ندادند امام به تهران تشریف بیاورند، به همراه جمعی از روحانیون تهران از جمله شهید بهشتی و مطهری در دانشگاه تهران متحصن شدیم تا اینکه سرانجام قرار شد امام به ایران بیایند. پس از آن با ورود امام به استقبال ایشان رفتیم و از ابتدای پیاده شدن امام از هواپیما، ناظر به ورود و سخنرانی ایشان و استقبال باشکوه مردم بودیم.

همه مردم حتی بچه های کوچک برای دیدن امام و ورود ایشان مشتاقانه به خیابان‌ها آمده بودند و یک علاقه باطنی خاصی بین امام و تمام مردم وجود داشت، همین همراهی را در تشییع امام نیز شهد بودیم که ناشی از علاقه زیاد مردم به امام و یکی از امتیازات منحصر به فرد انقلاب ما بود که مردم ارادتی خاص به رهبر خود داشتند.

در یک کلام امام خمینی(ره) را وصف کنید.

امام خمینی(ره) شخصیت بسیار بزرگی بودند که حتی بستگان ایشان نتوانستند تمام ابعاد وجودی ایشان را بشناسند و از لحاظ سیاست و دیانت کمتر کسی می‌توانست به افکار عمیق ایشان پی ببرد. ایشان بسیار قاطع، مؤمن و معتقد به راه خود بود و هیچ گاه هراسی به غیر از خداوند متعال و تقوای الهی در دل نداشت و همواره سخنان ایشان امتیاز خاصی نسبت به سایرین داشتند.

شوق و شعف زایدالوصف مردم در ارتباط با انقلاب و امام بسیار جالب بود و اینکه بدون طمع، انقلاب را می‌خواستند و تنها هدف آنها نجات از رژیم منحوس پهلوی و شاهنشاهی بود که در راستای خواسته های خود و با اطاعت از فرمایشات امام خمینی(ره) در نهایت به هدف خود رسیدند.

در آن دوران مردم به گونه ای گوش به فرمان امام بودند که به محض صدور فرمان، هیچ کس لحظه ای شک به خود راه نمی‌داد و صد در صد به دنبال عملی شدن فرمان بودند.  

در پایان توصیه شما به مردم انقلابی برای حفظ انقلاب و شرکت در راهپیمایی 22 بهمن چیست؟

مردم آگاه باشند که مشکلاتی مانند گرانی و مسائل معیشتی را با اصل انقلاب اشتباه نگیرند. برای این انقلاب تلاش های بسیاری شده و خون‌های زیادی ریخته شده بنابراین به فرمایش مقام معظم رهبری اصل انقلاب را باید حفظ کرد و با وجود اختلاف سلیقه هاای نباید کوچکترین آسیبی به آن وارد کرد.

انقلاب یک عمل جراحی بوده که نیاز به زمان دارد تا مشکلات موجود در آن حل شود. بسیاری از انقلاب ها در جهان وجود دارند که حدود ۸۰ سال از ایجاد آنها می‌گذرد اما هنوز مشکلات زیادی دارند بنابراین مردم بدانند که مشکلات حل خواهد شد.

مسؤولان باید اساس و اصول انقلاب را که هدف تمام انبیا، ائمه و امام راحل بوده است را حتماً به اجرا بگذارند و شکاف طبقاتی را کم کنند زیرا این تبعیض ها برخلاف عقل و اسلام است همچنین لازم است با جلوگیری از حیف و میل ها، دزدی ها و اختلاس ها، موقعیت شغلی برای بیکاران ایجاد کنند.

ما کشور ثروتمندی هستیم و موقعیت های زیادی داریم که می‌توانیم با استفاده از آنها روی پای خود بایستیم و در مناطق دست نخورده برای میلیونها نفر ایجاد اشتغال کنیم همچنین با توجه به راهنمایی های مقام معظم رهبری اهداف اقتصاد مقاومتی را در پیش بگیریم و به نفت متکی نباشیم و به طبقه ضعیف جامعه که برای پیروزی انقلاب تلاش کرده و خون های زیادی داده‌اند توجه بیشتری داشته باشیم.

مسؤولان باید برای پاسداری از خون شهدا و آرمان‌های امام باید تجمل گرایی، بی تفاوتی و حقوق های نجومی را کنار بگذارند و نگاه‌ آنها نباید به دست دشمنان و سود از ناحیه آنها باشند زیرا دشمنان همواره به فکر چپاول و اخاذی از ما بوده و هستند.

به برکت اسلام و ائمه اطهار، توجه امام زمان(عج) و ولایت فقیه این انقلاب با وجود تمام دشمنی ها و توطئه های ساختارشکنانه مقاومت و ایستادگی کرده است. امروز استعمار به دلیل خطری که احساس می‌کند ما را تحریم کرده و همواره در حال آماده کردن بساط نیرنگ و تحریک، یکی پس از دیگری است.

آرزوی نابودی انقلاب، امیدی بود که دشمنان اسلام و انقلاب از ابتدای پیروزی انقلاب در سر خود می‌پروراندند و برای آنها بعید بود که روحانیت بتواند حکومتی اسلامی، انقلابی و ماندگار داشته باشد. الحمدلله چهل سال است که از این واقعه تاریخی بزرگ می‌گذرد و انقلاب به قوت خود پا برجاست.

مردم انقلابی و متعهد با حضور همیشگی و پرشور خود در راهپیمایی 22 بهمن، ضمن تجدید میثاق با آرمان های امام و انقلاب، مشت محکمی بر دهان دشمنان، استعمارگران و طاغوتیان تاریخ خواهند زد./969/ت300/ب1

ارسال نظرات