۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۵۵۴۶۵۳
ایستاده پای انقلاب؛

خاطرات تولیت مدرسه امام قائم از دوران پیروزی انقلاب

تولیت مدرسه امام قائم(عج) در گفت‌وگو با رسا از خاطرات انقلابی خود گفت.
دستاوردهای انقلاب اسلامی

آیت الله سید عبدالهادی علم الهدی تولیت مدرسه امام قائم(عج) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از خاطرات انقلابی خود گفت.

در دوران انقلاب چند ساله بودید و چه فعالیت هایی داشتید؟

در آن دوران حدود ۲۳ سال داشتیم و فعالیت ما به صورت تبلیغ در شهرها، تشویق مردم به راهپیمایی و هماهنگ کردن جهت اطلاع رسانی و ابلاغ اعلامیه‌های حضرت امام به مردم بود. در آن زمان بیشترین فعالیت ما در زرین شهر و ذوب آهن اصفهان بود.

تقریباً اولین راهپیمایی که در این شهرها انجام شد به واسطه تبلیغاتی بود که ما در این شهرها برای تحریک مردم به راهپیمایی و اعتصاب انجام داده بودیم تا بتوانند با توجه به راهنمایی ها و فرمایشات امام راحل در مقابل رژیم بایستند البته کارهای مقطعی دیگری نیز طبق وظیفه و موقعیت خاص انجام می‌دادیم.

آیا در دوران انقلاب دستگیر شدید؟

بله یک بار در بروجن اصفهان دستگیر شدیم، ما را به ساواک بردند و مدتی در آنجا گرفتار بودیم، همچنین در بندر بوشهر به دلیل انجام فعالیت های انقلابی و سیاسی دستگیر شدیم و پس از آن تحت تعقیب بودیم به همین علت مجبور بودیم شبانه فرار کنیم و مرتباً به هر شهری که می‌رفتیم این مسائل و مشکلات برای ما به وجود می‌آمد.

در دستگاه ساواک علاوه بر شکنجه هایی که می‌شدیم مورد خطاب الفاظ رکیک، توهین‌ها، جسارت‌ها و بی ادبی‌هایی قرار داده می‌شدیم که تحمل آنها بسیار دشوار و آزاردهنده بودند.

درباره استقبال از امام راحل خاطره‌ ای دارید؟

ما جزء آن دسته افرادی بودیم که به دلیل تأخیر در تشریف فرمایی امام، حدود یک هفته با علما در دانشگاه تهران تحصن کردیم و بعد از تشریف فرمایی امام به کشور تا آنجا که در توان‌مان بود در خدمت امام خمینی(ره) بودیم.

شما در کدام مسجد بیشتر فعالیت داشتید؟

در دوران پیش از پیروزی انقلاب ساکن قم بودیم و بیشتر در استان ها و شهرستان ها فعالیت انقلابی و سیاسی داشتیم؛ به علت اینکه دوران طلبگی را می‌گذراندیم و ملبس بودیم، وقتی در جمعی حضور داشتیم ساواک فوراً به سراغ ما می‌آمد زیرا می‌دانست محرّک این قضیه ما هستیم، از این جهت بیشتر مورد فشار قرار می‌گرفتیم. در بعضی مواقع حساس هم مجبور بودیم با لباس مبدل فرار کنیم و گرفتار ساواک نشویم تا بتوانیم فعالیت خود را در شهر و جای دیگر ادامه دهیم.

در یک کلام امام خمینی(ره) را توصیف بفرمایید.

ما از دوران کودکی به امام خمینی(ره) ارادت خاصی داشتیم و رفت و آمد خانوادگی با خانواده ایشان داشتیم و زمانی که به نجف تبعید شده بودند به خدمت ایشان برای ملاقات می‌رفتیم.

انقلابی که با راهنمایی های امام به ثمر نشست، چکیده خواسته تمام انبیا و اولیای الهی بود که همه مشتاق آن بودند تا بتوانند در مقابل مستکبرین و اَبَرقدرت‌ها و ظالمین و ستمگران بایستند.

امام راحل فقیهی جامع الشرایط بود که به صورت عملی در مسائل فقهی، سیاسی، اجتماعی، رسیدگی به فقرا و مستضعفین جداً انسان کاملی بود که در تمام ابعاد می‌درخشید. شاید علمای دیگری بودند که مانند امام علم داشتند اما در خود جرأت این را نمی‌دیدند که عملاً نسبت به وظیفه دینی خود اقدامی داشته باشند ولی امام عملاً و علماً این امتیاز را داشتند.

خاطره ای از دوران انقلاب برای ما تعریف بفرمایید.

در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی افراد بسیاری بودند که توجه و ارادتی به امام، فعالیت ها و برنامه های انقلابی و سیاسی نداشتند اما بعد از آشنایی با اهداف و رویه ها، تحولات عمیقی در آنها  ایجاد می‌شد و تغییر می‌کردند در حالی که قبلاً به طور کامل بی اعتنا بودند.

مرحوم آیت الله خزعلی تعریف می‌کردند روزی امام سر کلاس درس خوابی که دیده بودند را تعریف کردند؛ همه جا آتش گرفته بود و علما همه ناراحت و نگران بودند اما توان رفتن به سوی آتش را نداشتند. من به سمت آتش رفتم با زحمت زیادی آن را خاموش کردم در حالی که همه لباس هایم سوخته بود.

امام خواب خود را این گونه تعبیر کردند که آتشی که در خواب دیدم همین آتشی است که دامن مملکت ما را گرفته و همه مقدسات و اعتقادات ما را می‌سوزاند، همه علما در عین نگرانی جرأت نزدیک شدن به آن را نداشتند و این وظیفه به عهده من گذاشته شد؛ سوختن لباسم به این معنی است که در این راه زندگی و فرزندم را از دست خواهم داد.

این خواب برای پیش از انقلاب بود و پس از آن با تبعیدهایی که از سوی رژیم شاهنشاهی برای ایشان به وجود آوردند از خانواده دور ماندند و پسرشان را نیز از دست دادند اما در کمال آرامش این سختی ها را از الطاف خفیه الهی می‌دانستند.

انقلاب اسلامی را در یک جمله توصیف بفرمایید.

حرکت انقلاب اسلامی، آرزوی همه انبیا و اولیای الهی بوده است برای اینکه اسلام روزی بتواند قدرتی داشته باشد که در مقابل اَبرقدرت ها بایستد و قوانین الهی در جهان پیاده شود؛ این خواسته ای بود که به حول قوه الهی و فرمایشات امام راحل از کشور ما آغاز شد.

در پایان چه توصیه‌ای به مردم انقلابی برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن دارید؟

سفارش ما به مردم انقلابی اسن است که انقلاب را با عملکرد مسؤولین خطاکار و سودجو که رعایت حال مستضعفین را نمی‌کنند و برای آنها ارزش قائل نیستند، مخلوط نکنند. انقلاب معجزه و تحفه ای الهی است که خداوند متعال به ما عنایت کرده و توانستیم به واسطه آن در مقابل رژیم‌های طاغوتی بایستیم و پایداری کنیم.

همه ما از هر حزب و جناحی موظفیم از انقلاب حمایت کنیم و در راهپیمایی ها دفاع همیشگی خود را از حرکت عظیم امام و شهدا نشان دهیم./969/ت۳۰۱/ب۱

ارسال نظرات