۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۵۵۵۳۰۲
معاون پژوهش مرکز تحقیقات طب اسلامی امام صادق:

حوزه علمیه در عرصه سلامت منفعلانه عمل نکند

نورمحمدی گفت: فلسفه پزشکی، تاریخ پزشکی، حقوق پزشکی و فقه پزشکی باید از سوی حوزه علمیه تبیین شود، اما متأسفانه بسیار کم به آن پرداخته شده است.
غلامرضا نورمحمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامرضا نورمحمدی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات طب اسلامی امام صادق(ع) ظهر امروز در اولین نشست مجمع عالی طلاب پزشک و کارشناس حوزه سلامت با عنوان «دین و سلامت» که در سالن همایش های انجمن های علمی حوزه برگزار شد، با تأکید بر اینکه فقه پزشکی که مسؤولیت آن بر دوش حوزه قرار دارد، ناتوان است، گفت: حوزه باید به این مباحث ورود کرده و از منفعلانه برخورد کردن در این زمینه پرهیز کند.

وی افزود: فلسفه پزشکی، تاریخ پزشکی، حقوق پزشکی و فقه پزشکی باید از سوی حوزه علمیه تبیین شود، اما متأسفانه بسیار کم به آن پرداخته شده است.

نورمحمدی با بیان اینکه در اصل طب اسلامی هیچ گونه تردیدی وجود ندارد، عنوان کرد: نکته ای که باید از سوی حوزویان مورد توجه قرار گیرد آن است که مباحث سلامت در دین را به صورت نظام مند تدوین کرده و در یک چارچوب کاملاً علمی در قالب یک مکتب ارائه کنند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات طب اسلامی امام صادق(ع) با اشاره به اینکه در علوم دینی نباید رویکرد منبعی داشته باشیم، ابراز کرد: متأسفانه باید گفت که این رویکرد نادرست در همه زمینه ها اعم از سیاست گذاری، قانون گذاری و غیره رواج داشته است؛ آنچه که باید اصل قرار بگیرد، این است که ما نسبت به مسائل فردی و اجتماعی، به دین رویکرد مبنایی داشته باشیم.

وی بر ضرورت مهندسی هوشمندانه ساختارها در مباحث علمی تأکید کرد و افزود: اگر در حوزه علمیه نسبت به مسائل علمی چنین مهندسی وجود نداشته باشد، به یقین حوزه با مشکلات چالشی و جدی مواجه خواهد شد.

نورمحمدی یادآور شد: نیت، انگیزه و اجرای خوب رمز پیشرفت در عرصه های تخصصی و علمی است، بنابراین در این مجمع باید چنین رویکردی داشته باشیم تا بتوانیم کار به جایی ببریم./841/پ۲۰۳/ق

ارسال نظرات