۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۵۵۶۶۸۳
یادداشت؛

غرب در فکر بازگشت از برهنگی

زن غربی می خواهد خود را از قید و بند امیال و برهنگی ها برهاند و فریاد بازگشت به خانه و حجاب را سر دهد و این شکست بزرگی برای فمنیست ها است.
حجاب

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، امروزه در میان روانشناسان، نظریه تأمین امنیت روانی جامعه به عنوان یک اصل مسلم پذیرفته شده است. آرامش، رمز موفقیت، بالندگی و پویایی هر جامعه ای است. بر طرف نمودن هر عاملی که باعث بر هم خوردن نظم روحی و روانی جامعه باشد؛ امری عقلانی شمرده می شود. از نمونه های بر هم زننده امنیت روانیِ اجتماع، مقوله بدحجابی است.

یکی از حلقه های گمشده جوامع امروزی مسأله امنیت است. این مولفه که به تعبیر رسول گرامی اسلام(ص) جزء نعمت های مجهول است و قدر آن به اندازه کافی دانسته نمی شود؛ از مهم ترین اولویت های اصلی مصالح ملی کشورهاست. وقتی صحبت از امنیت می شود گردش ذهن به سمت امنیت در جنگ و نبرد سخت می رود؛ اما امنیت گونه های دیگری نیز دارد. امنیت اقتصادی، امنیت اجتماعی، امنیت روانی و... . نقطه مشترک همه این­ها، ایجاد آرامشی است که برای اجتماع به ارمغان می آورد؛ بنابراین امنیت مقوله بسیار مهمی است.

امنيت روحي و رواني همان حالت اطمينان و عدم ترس و احساس اعتماد جهت تأمين نيازهای اساسي فردی است. امنيت روحي نياز و يا انگيزهای اساسي از انگيزه­ های تمام موجودات زنده به شكل عام و انسان به شكل خاص است. طبق يك قانون جهان­‌شمول مرز آزادي افراد تا آنجا قابل تعريف است كه با حقوق و آزادي ديگران تعارض پيدا نكند، در غير اين صورت به حقوق سايرين در جامعه تعدي شده است. اکنون که با تعریف مقوله امنیت روانی و مرزبندی محدوده آزادی هر فرد در اجتماع به نقش بدحجابی در بر هم زدن امنیت روانی و آزادی جامعه؛ خواهیم پرداخت.

بدحجابی یعنی ناآرامی ذهنی

در یک جامعه دین گرا مثل ایران که طبق برخی آمارها در حدود 95 درصد موافق حجاب هستند، حجاب به عنوان یک ضرورت دینی و اجماعی همه مسلمانان، به شمار می رود.

حجاب مفهومی اعم از زن دارد و شامل مرد نیز می گردد. در قرآن کریم این ضرورت بصورت روشن بیان گردیده است. "اى پيامبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو كه چادر خود را بر خود فرو پوشند. اين مناسب‏تر است، تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند(و در امنیت باشند) و خدا آمرزنده و مهربان است." (احزاب-59) همچنان که خداوند سبحان، خطاب به پيامبر اکرم (ص) مي فرمايد: به مردان مؤمن بگو تا چشمان خود را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند(تا در آرامش و امنیت روانی باشند)، که اين بر پاکيزگي جسم و جان ايشان، بهتر است (نور - 30). بنابر این از نظر قرآن حجاب ضرورتی دارد که باعث ایجاد امنیت هم برای زن هم برای مرد می گردد.

بدحجابي در تعارض و تجاوز به حقوق آن دسته از افرادي است كه اين مسئله موجبات آزار آنان را در جامعه فراهم مي‌آورد. نتايج پژوهشي در دانشگاه «هال» انگلستان نشان داد كه ارتباط مستقيمي بين ميزان برهنگي در جوامع (شهرها و روستاها) و خشم اجتماعي وجود دارد. این در حالی است که آن ها می توانند خارج از چارچوب خانواده ، امیال و غرائز خود را آزاد کنند؛ با این وجود هر چه در جوامع شهری آنها برهنگی بیشتر باشد؛ خشم اجتماعی بیشتری به همراه خود داشته است.

حضور بدون پوشش هر کدام از زن و مرد در جامعه، نقشی مهم در انحراف فکری و نظم ذهنی طرف مقابل دارد. همین آشفتگی ها و به هم ریختگی هاست که امروزه در غرب باعث شده؛ از تفکر فمنیستی عبور کرده و موج بازگشت به حجاب در میان مردم، به ویژه زنان مطرح شود. این یک شکست بزرگ برای فمنیست هاست که زن غربی می خواهد خود را از قید و بند امیال و برهنگی ها برهاند و فریاد بازگشت به خانه و حجاب را سر دهد.

همان گونه که با حضور دشمن در خاک یک کشور نیروهای انتظامی موظف به دفاع از امنیت مرزی هستندیا با حضور افراد مخل به نظم در اجتماع، برخورد می شود؛ دفاع از محدوده امنیت روحی و ذهنی نیز با تعریف پوشش برای زن و مرد و جلوگیری از حضور بدون پوشش در میان اجتماع محقق می گردد./۸۴۱/پ۲۰۰/س

مهدی عباسی، پژوهشگر حوزوی

ارسال نظرات