اراده الهی بر همه علل مادی و ظاهری مقدم است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در جلسه شرح صحیفه سجادیه و در شرح دعای نوزدهم، در مسجد امام سجاد(ع) اصفهان، گفت: این دعا مربوط به طلب باران است و امام سجاد(ع) مطالبی را بیان می فرمایند که کاملاً با مبانی علمی روز منطبق است.
وی ادامه داد: در آن زمان که هنوز پیشرفت های علمی و اداره هواشناسی وجود نداشت و مردم نمی دانستند که باران چگونه به وجود می آید، امام سجاد(ع) مطالب ظریف و زیبایی را در این خصوص مطرح می فرمایند و در عین اینکه خداوند متعال را منشأ و به وجود آورنده و فرستنده باران می دانند، اما علل و عوامل و اسباب مادی و طبیعی ریزش باران را از یاد نمی برند و نفی نمی کنند.
آیت الله مهدوی افزود: برخی افراد آمدن باران را تنها متصل به علت های مادی می دانند و ابر و باد و نحوه شکل گیری آن ها را تشریح می کنند و اراده الهی را نادیده می گیرند و اراده ما فوق طبیعت را اصلاً قبول ندارند، اما ما در اسلام علل ظاهری و طبیعی و مادی را قبول داریم و علت العلل و مسب الاسباب را پروردگار متعال و اراده الهی می دانیم.
خداوند می تواند بدون اسباب ظاهری هم باران را بفرستد
نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اراده الهی در واقع ریشه همه علت های ظاهری و اسباب مادی است که اگر نباشد، همه علت های ظاهری هیچ کاره هستند و نمی توانند هیچ تأثیری داشته باشند، این اراده الهی است که می تواند همه اسباب مادی را فراهم کند، البته خداوند این قدرت را دارد که بدون این عوامل ظاهری هم باران را بفرستد، اما می خواهد تا باران را از طریق اسباب عادی فراهم کند.
وی تصریح کرد: خداوند این توانایی را دارد که به صورت معجزه وار و از طریق علل غیرعادی باران را برای ما نازل فرماید، اما در بیشتر موارد باران را از مجرای عوامل ظاهری مشخصی به زمین می فرستد، در حالی که می تواند بدون وجود ابر هم بارنا را بفرستد، اما مصلحت در این است که از طریق علل ظاهری کارها را پیش ببرد.
آیت الله مهدوی توضیح داد: گاهی خداوند می خواهد غذایی را به فرد فقیری برساند، این امکان برای پروردگار وجود دارد که رزق آن فرد را در بقچه ای بگذارد و از آسمان به زمین بفرستد، اما خداوند مقلب القلوب است و دل های افراد را متحول می کند تا به این فرد فقیر کمک کنند و غذایی را برای او تدارک ببینند، حال آن فرد فقیر می تواند این کمک را از ناحیه خداوند بداند و یا اینکه تنها آن فرد کمک کننده را منشأ آن غذا و خیر بداند و علت العلل را فراموش کند.
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به ماجرای نماز باران مشهور آیت الله سید محمدتقی خوانساری در زمان اشغال ایران توسط انگلیسی ها، اظهار داشت: انگلیسی های حاضر در قم وقتی دیدند که جمعیت قابل توجهی از مردم حرکت می کنند، ابتدا خیال کردند که مردم قصد حمله به سربازان انگلیسی را دارند، امام وقتی متوجه حقیقت ماجرا شدند، با بررسی علمی که انجام دادند فهمیدند که هیچ ابری در آسمان وجود ندارد و احتمال ریزش باران هم نیست و شروع به مسخره کردن نمازگزاران کردند، اما در نهایت و پس از ریزش باران بسیار متعجب و حیرت زده شدند.
وی مواردی مانند نماز باران آیت الله خوانساری را در راستای تفهیم خداوند به منکرین ارزیابی کرد و افزود: انگلیسی ها چون اعتقادی به علت العلل بودن و مسبب الاسباب بودن خداوند نداشتند، خیال می کردند که چون ابری در آسمان وجود ندارد پس امکان ریزش باران هم فراهم نیست، اما نمی دانستند که اگر خداوند بخواهد می تواند به بادهای شدید فرمان دهد تا به سرعت ابرها را به حرکت در بیاورد تا باران رحمت الهی بر نمازگزاران نازل شود و زمین مرده را زنده کند.
آیت الله مهدوی با بیان اینکه عواملی مانند ابر و باد و سایر علل شکل گیری باران مستقل از اراده خداوند نیستند، ابراز داشت: همه عوامل مادی و ظاهری وابسته به اراده الهی هستند و بدون اذن خداوند در این عالم تأثیری ندارند./869/پ۲۰۳/ب۱